رعایت عدالت آموزشی مورد توجه ویژه آموزش و پرورش قزوین است

قزوین - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش قزوین گفت: رعایت عدالت آموزشی به عنوان سرلوحه و یک رسالت مهم اصلی مورد توجه ویژه این دستگاه فرهنگی و آموزشی است.

خیرالله رحمانی شامگاه سه شنبه در دیدار دانش آموزان مدارس استثنایی با استاندار قزوین با اشاره به شعار امسال روز جهانی معلولان با عنوان توانمندسازی  و ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت در دستیابی به توسعه فراگیر عادلانه و پایدار،افزود: کودکان استثنایی همانند سایر کودکان حق دارند از امکانات و تسهیلات اجتماعی بهره‎مند شوند.

 وی اظهار داشت : در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر توجه به تفاوت‌های فردی و رعایت عدالت آموزشی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و پرورشی تاکید شده است.

رحمانی ادامه داد: بر این اساس، باید شرایطی ایجاد کنیم که دانش آموزان مناطق محروم نیز مانند دانش آموزان مدارس خاص از ظرفیت‌های آموزشی، بهره‌مند شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین افزود: در حال حاضر ۲۲ مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی در استان فعال است که کارکنان این مجموعه برکت و نعمت بشمار می روند و شرایط عاطفی و معنوی خاصی را در این گونه مدارس مشاهده می کنیم.

این مسئول اضافه کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۲۸۷ دانش در مدارس استثنایی تحصیل می کنند که ۱۰۷۷ نفر در مدارس خاص و ۱۲۰۰ نفر در مدارس تلفیقی مشغول تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: ۳۹۷  فرهنگی به عنوان عناصر ملکوتی کار مقدس و طاقت فرسایی تعلیم و تربیت این فرشته ها را برعهده دارند.

رحمانی افزود: گسترش مراکز مشکلات ویژه یادگیری در استان یکی از اولویت‌های مهم آموزش و پرورش قزوین است.


شهرداری ها هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را متقبل شوند

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین نیز در این نشست گفت: سالانه ۴۰۰ میلیون تومان به عنوان هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی استان هزینه می شود و امیدواریم مانند برخی کلانشهرها شهرداری برای پرداخت این هزینه ها و کمک به این دانش آموزان پیش قدم شود.

عرفت الله احمدی افزود: باتوجه به اینکه در اداره آموزش و پرورش استثنایی دانش آموزان به عنوان قشری با نیازهای ویژه  محسوب می شوند، شناسایی آنان از بدو تولد در استان قزوین آغاز شده و تا ۶ سالگی ادامه دارد.
وی اظهار داشت: هم اکنون  ۲۲ مدرسه استثنایی و ۵ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در استان فعال است که در این مدارس یک هزار و ۱۰۰  دانش آموز مربوط به گروه های آسیب های شنوایی، بینایی و دانش آموزان با نیازهای ویژه ذهنی،جسمی و حرکتی در مدارس استثنایی تحصیل می کنند.

احمدی ادامه داد: نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ نفر هم با عنوان آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی تحصیل می کنند که شامل چهار گروه دانش آموزان آسیب دیده جسمی حرکتی، بینایی، شنوایی و اوتیسم هستند.

وی افزود: هزینه آموزش و تعلیم تربیت این  دانش آموز چند برابر دیگر دانش آموزان عادی است و شایسته است که مسئولین بیشتر در این قضیه ورود پیدا کنند.

این مسئول افزود: شهرداری شهرهای مانند مشهد و تهران هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان را بصورت ماهانه پرداخت می کند و شهرداری محمدیه طبق مصوبه شورای شهر از سال گذشته هزینه کامل ایاب و ذهاب دانش آموزان این شهر را پرداخت می کند که امیدواریم بتوان با مجاب کردن شهرداری ها، این اقدام را در دیگر شهرهای استان تسری ببخشیم.

وی همچنین گفت: یکی از نیازهای اساسی استان اسقرار ۲ مرکز آموزش استثنایی در شهرک مهرگان است که با  احداث این مراکز زیر ساخت های آموزشی  افزایش خواهد یافت.

 در حال حاضر پنج مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در استان قزوین فعالیت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =