۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 83577070
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حزب الدعوه : توطئه آشوب هدفمند در عراق با شکست مواجه شد

تهران – ایرنا – « نوری المالکی » دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق اعلام کرد: توطئه آشوب هدفمند و تلاش برای بازگرداندن کشور به دوران دیکتاتوری صدام با شکست مواجه شد.

به گزارش امروز دوشنبه شبکه تلویزیونی سومریه نیوز، المالکی با انتشار بیانیه ای گفت: نقاب از توطئه آشوب هدفمند و عوامل پشت پرده آن در خارج از مرزها کنار رفته است.

وی افزود : عزم و اراده ملی جهت انجام یک تغییر مسالمت آمیز در عراق پیروز شد و روزهای سخت و دشوار در این کشور به پایان رسید.

المالکی تاکید کرد: عراقی ها بار دیگر ثابت کردند که از طرح های توطئه آمیز تخریب و ویرانگری و انتشار آشوب و تفرقه و برادرکشی قوی تر هستند.
وی خاطرنشان کرد: عراقی غیور بار دیگر بر توطئه ها جهت منحرف کردن فرآیند مردمی ملی فائق آمد و تلاش برای بازگرداندن تروریسم ، کشتار و آتش سوزی و انفجارها به صحنه زندگی روزمره مردم را ناکام گذاشت و عزم و اراده ملی بر عزم و اراده افراد منحرف که می خواستند عراق را به دوران دیکتاتوری صدام بازگردانند، پیروز شد.

مرحله نخست اعتراضات در عراق اول اکتبر (۹ مهر ماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد،  اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز، اما بتدریج مطالبات سیاسی به آن اضافه شد، بطوری که گروهی از معترضان خواستار اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی این کشور شدند و برخی نیز شعار براندازی دولت را سر دادند.

اعتراضات در عراق بار دیگر از ۲۵ اکتبر (سوم آبان) آغاز شد و دولت عبدالمهدی با وجود پذیرش اغلب پیشنهادات برای اصلاحات ساختاری و قانونی، ارائه بسته‌های اقتصادی و صدور دستورالعمل‌های مختلف، نتوانسته آرامش را به طور کامل به کشور بازگرداند.

 در پی تشدید اعتراضات عبدالمهدی نخست وزیر عراق کناره گیری کرد و پارلمان عراق روز یکشنبه با تشکیل جلسه فوق العاده با استعفای "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر این کشور موافقت کرد.

محمد الحلبوسی رییس پارلمان عراق نیز پس از پذیرش استعفای عبدالمهدی، اعلام کرد که طبق اصل ۷۶ قانون اساسی از رییس جمهوری درخواست می شود تا برای انتخاب نخست وزیر جدید اقدام کند.

 "مقتدا صدر" رهبر معنوی ائتلاف السائرون یکشنبه شب گفت: باید نخست وزیر جدید از طریق همه‌پرسی انتخاب شود.

اکنون برخی تحلیلگران سیاسی عراق از معرفی فردی برای تصدی نخست وزیری خبر می دهند که بدون سابقه دولتی و پارلمانی، مستقل، مورد تایید مردم و مراجع و فن سالار است.

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha