زنگ روز جهانی معلولان در مدارس استثنایی مازندران بصدا درآمد

ساری - ایرنا - همزمان با روز جهانی گرامیداشت معلولان، روز یکشنبه زنگ ۵۳ مدرسه استثنایی استان مازندران نواخته شد.

آیین استانی نواخته شدن زنگ روز جهانی گرامیداشت معلولان  در آموزشگاه استثنایی میهن دوست در ساری  انجام شد و در این مراسم مدیرکل بهزیستی ، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران،  رئیس هیات ورزشی جانبازان و معلولان استان،  مدیران آموزش و پرورش ناحیه یک و دو ساری حضور داشتند .

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران در این مراسم گفت: نام گذاری روز جهانی معلولان باید فرصتی باشد تا معلولان دریابند که استعدادهای خلاّق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه به‌کار گیرند، به این منظور، باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی تضمین شود.

سید حسین قاسمی با اشاره به شعار امسال روز جهانی معلولان با عنوان " توانمندسازی  و ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت در دستیابی به توسعه ی فراگیر عادلانه و پایدار " افزود: استفاده از اماکن عمومی، معابر و محیط شهری  حق قانونی معلولان است .

وی ادامه داد : فضاسازی مناسب شهری برای معلولان و ایجاد فرصت های برابر  آموزشی، اجتماعی و اقتصادی با تسهیل در مبلمان شهری و استاندارد سازی سازه ها و تاسیسات از مسائلی است که باید با جدیت برای این قشر توجه شود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز در بازدید از آموزشگاه استثنایی میهن دوست به همین مناسبت با تاکید بر توانمندسازی معلولان گفت: معلولان باید توانمند ی‌های خود را باور داشته باشند و بپذیرند معلولیت، ناتوانی نیست.

عسگری نیکزاد افزود: رسالت آموزش و پرورش در قبال دانش آموزان با نیازهای ویژه علاوه بر آموزش، این است که مهارت های زندگی را به آنان بیاموزد.

وی ادامه داد: همکاری و آمادگی خانواده هایی که فرزند معلول دارند، اصلی ترین عامل موفقیت آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت این دانش آموزان است.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش مازندران ، این نهاد حامل همه نوع آسیب های اجتماعی است و آموزش و پرورش باید پذیرای فرزندان آسیب دیده از خانواده‌های آسیب دیده از طلاق، اعتیاد و بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر باشد.‌

۵۳ مدرسه استثنایی و ۴۲ مرکز آموزشی توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری زیرمجموعه اداره کل آموزش و پرورش مازندران هستند .

۲ هزار و ۸۰۰ دانش آموز با معلولیت شدید در این مراکز و مدارس مشغول به تحصیل هستند و همچنین هفت هزار دانش آموز با معلولیت متوسط و خفیف درمدارس عادی استان به صورت آموزش تلفیقی تحصیل می کنند .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =