۲۳ آذر ۱۳۹۸،‏ ۸:۲۲
کد خبرنگار: 908
کد خبر: 83574600
۰ نفر

برچسب‌ها

فرهنگ نوعدوستی در خدمت توسعه دانش

تهران - ایرنا - نوعدوستی در ایران ریشه‌ای به قدمت تاریخ کهن این سرزمین دارد،‌ البته نوعدوستی را نمی‌توان فقط مختص ایرانی‌ها دانست اما تنوع بخشی به این فرهنگ و در خدمت گرفتن آن در تمام زمینه‌ها از جمله توسعه دانش، شاخصه‌ای است که در ایران نیز به سمت رونق بیشتری در حرکت است.

امور خیریه از دیرباز در ایران در مسیر موارد معنوی همچون ساخت مسجد و حسینیه و هیات های مذهبی بوده اما با تنوع فعالیت های خیر و رسمی تر شدن شکل خیریه ها و توسعه فرهنگ کمک رسانی، سمن ها و بنیادهای مردم نهاد نیز رسمی تر شده و به صورت نهادهایی الزامی برای توسعه کشور در کنار سیستم رسمی قد عَلَم کردند.

ایران یکی از بهره مندترین کشورهای جهان از نظر تعدد خیریه ها و بنیادهای مردم نهاد است که در زمینه های مختلف و فقط با انگیزه خدمت و حمایت از همنوعان در حد توان و غالبا هم با حمایت های خود مردم به عنوان پلی ارتباطی میان توانمندان و کسانی که دستشان از موهبت های مالی کوتاه تر است،‌ فعالیت دارند.

زمینه خدمت و حیطه فعالیت بنیادهای واقعا خیریه شاید سرفصلی اصلی نباشد اما آنچه در پیشانیگاهِ ارزش و افتخار می نشیند هدف بنیادهای خیریه و نهادهای مردمی است که دستگیری از همنوعان را در اولویت برنامه های خود قرار داده اند. هدفی که بسیار عالی تر و بالامرتبه تر از اسامی و اعداد و ارقامِ عملکرد است.

یکی از مهمترین بحث های مطرح شده در مبحث خیریه ها هدایت امور عام المنفعه و کمک های خیرین در مجرای توسعه علم و دانش است که در این مسیر از فعالیت های ترویجی کتابخوانی گرفته تا کمک به جوانان جویایِ تحصیل اما در شرایطِ کم برخودارتر از امکانات تحصیلی و آموزشی، همه قابل قدردانی و البته قابل ترویج هستند تا به جذب بیشتر کمک کنندگان و کمک شوندگان منجر شود.

مساله ای که دکتر ابوالفضل گلزاری عضو هیات امنای بنیاد خیریه توسعه دانش بر آن تاکید دارد. 

وی می گوید: به دنبال نهادینه کردن نگاه تخصصی به مقوله حمایت از کودکان محروم از نعمت پدر و بی بضاعت اما با استعداد تحصیلی بالا هستیم. نگاهی که باید مبری از هرگونه ترحم بوده و اعتماد به نفس و روحیه ی ارزشمند بودن را در دانش آموزان تحت پوشش خود تقویت کند. به همین جهت در اولین گام پس از گذراندن مراحل پذیرش، عنوان بورسیه را به دانش آموزان خود اعطا می کند تا در ابتدای راه حس مهم بودن را با آنها همراه سازد.

به گفته گلزاری، در مراحل بعد نیز بنیاد با مدیریت صحیح هزینه از محل مقرری بورسیه، سعی در ایجاد ارزش افزوده برای محصل داشته بطوری که با برنامه ریزی و کار کارشناسی دقیق، هزینه ای به مراتب بیش از مقدار وجوه دریافتی مقرر از همیار برای بورسیه صرف می شود.

عضو هیات امنای بنیاد خیریه توسعه دانش  به جلب اعتماد عمومی تاکید دارد و معتقد است: فعالیت در حوزه خیریه ها، حرفه‌ای است که نیاز دارد فعالیت‌های خود را به‌صورت آشکار و در فضای باز بدون ابهام انجام دهد تا سیاست‌های عمومی، تغییرات و اقدامات عمده به‌طور شفاف در اختیار مخاطبان قرار گیرد که این امر سبب افزایش اعتماد عمومی نیز می‌شود.

وی همچنین ضمن اشاره به اهمیت شناسایی و حمایت محصلان در نقاط دورافتاده و شهرستان ها گفت: برای دستیابی به این هدف مناطق محروم استان تهران، سراوان، خاش،‌ زاهدان،‌ زابل،‌ اروند، اهواز، دزفول و کنگان تاکنون تحت پوشش بنیاد قرار گرفته که ماحصل آن بورسیه یکهزار محصل مستعد و تداوم حمایت از آنها برای رسیدن به درجات عالیه پیشرفت بوده است.

گلزاری چشم انداز بنیاد را تحت پوشش قرار دادن ۱۰ هزار نفر تا ۱۴۰۴ عنوان کرد و افزود: متاسفانه تا این زمان اطلاع رسانی درستی در مورد وجود چنین امور خیریه ای نبوده و با وجود تلاش برای شناسایی جامعه هدف برای نحوه مراجعه و فراگیرتر شدن خدمات فعالیت آنچنانی صورت نگرفته است.

وی دستاوردهای این بنیاد و حیطه فعالیت را از زمان تاسیس تاکنون توسعه دفاتر در مناطق محروم، افزایش بورسیه ها و کمک های معیشتی پزشکی، مشاوره و تربیتی عنوان کرد و گفت: برنامه استراتژی مدون بنیاد که از سوی اساتید برجسته دانشگاهی تبیین گردیده وجهی قابل توجه در بین سازمان های مردم نهاد است.

موسسه خیریه همیاران توسعه دانش توسط جمعی از خیرین نیکوکار و اساتید دانشگاهی در زمینه حمایت و هدایت تحصیلی و همچنین توانمندسازی دانش آموزان محروم از نعمت پدر و بی بضاعت اما با استعداد در سال ۱۳۹۳ به ثبت رسید.

این بنیاد با اخذ مجوز رسمی از وزارت کشور به عنوان یک موسسه خیریه ملی در استان های تهران، سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان و بوشهر فعالیت می‌کند.

از: فاطمه رحمتی 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =