خدمتگزاران در رفع مشکلات گروه‌های خاص اهتمام داشته باشند

زنجان - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: در برخی خانواده‌ها فردی با معلولیت  متولد می‌شود که نگهداری از او و نوع نگاه‌های جامعه و اطرافیان رنج‌آور بوده و تکلیف خدمتگزاران نظام برای این گروه تسهیل‌گری و رفع مشکلاتشان است.

خدابخش مرادی نافچی روز شنبه در جلسه آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه ارائه خدمات به انسانهای دردمند، نیازمند و آبرومند اهمیت صد چندانی دارد، افزود: درد دانش آموزان استثنایی این است که با ناتوانی و محدودیت نمی‌توانند همانند انسانهای دیگر باشند، و در عین دردمندی، نیازمند و آبرومند هستند.

وی اضافه کرد: خدمتگزاری به عموم مردم یک تکلیف بشمار می رود اما بخشی از جامعه بیش از همه نیازمند حمایت هستند و باید از فرصت موجود برای خدمات رسانی به این گروها استفاده کرد.

این مسوول با بیان اینکه دستگاه‌های متولی امر در رفع مشکلات دانش آموزان با ویژگی های خاص"استثنایی" پیشگام باشند، افزود: برای رفع مشکل ایاب و ذهاب این دانش آموزان در شهر زنجان با همکاری شهرداری های استان پیگیری و فرمانداری ها نسبت به عملیاتی کردن آن اهتمام داشته باشند.

مرادی افزود: بر این اساس برای خدمات رسانی مطلوب به این دانش آموزان دستگاه های مربوطه پس از بررسی لازم به یک جمع بندی و مدل واحد برای استان برسند و این مبنای عمل قرار گیرد.

 دانش آموزان استثنایی در صحنه افکار عمومی کمرنگ شده‌اند 

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در ادامه  با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته  2 سازمان مدارس  استثنایی و مدارس عادی مستقیم در ادارات فعالیت می کردند ادامه داد: پس از مدتی تجمیع این 2 شکل گرفت و مدارس استثنایی زیر مجموعه اداره کل آموزش و پرورش، قرار گرفتند.

ابراهیم رفیعی افزود: از جمله مزایای این ادغام صرفه جویی در حوزه فضا و امکانات مالی و تجهیزات است ولی در برخی مواقع نواقصی مهم هم به دنبال داشت بطوری که آموزش و پرورش استثنایی از صحنه افکار عمومی و مدیریت جامعی که پیش از این وجود داشت، قدری کمرنگ تر شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون بیش از 2 هزار دانش آموز با خدمات ویژه برای تحصیل در این استان وجود دارد که این گروه با ویژگی هایی از قبیل داشتن  نواقص به جهت فیزیکی و یا ذهنی را شامل می شوند، و  بررسی ها نشان  می دهد به دلیل  فقر خانواده و عدم پیگیری های بهنگام این نوع معلولیت ها ایجاد شده است.

این مسوول ادامه داد: بیشتر خانواده های دارای معلول به جهت فرهنگی و اقتصادی نیازمند حمایت های ویژه بوده و علاوه بر آن، مشکلات جسمانی، بهداشتی، درمانی و آموزشی دانش آموزان استثنایی همپای دانش آموزان عادی نیست و در واقع هزینه بالایی را در بر می گیرد.

وی اظهار داشت: حمایت های لازم و رفع مشکلات دانش آموزان با نیازهای ویژه از سوی دستگاه های متولی امر می تواند بخشی از مشکلات خانواده های آنان را کاهش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =