پنج هزار استاندارد آموزشی جدید در کشور تدوین شد

یاسوج – ایرنا- معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: حدود پنج هزار استاندارد جدید آموزشی متناسب با نیاز و ضرورت های روز جامعه و تکنولوژی های نو تدوین شده تا جایگزین رشته های اشباع شده در سطح بازار کار شوند.

علی اوسط هاشمی روز شنبه در نشست شورای مهارت کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: بر اساس ارزیابی ها و مطالعات انجام شده بیش از ۴۷ درصد رشته ها و مشاغل موجود طی ۱۱ سال آینده در کشورهای توسعه یافته حذف خواهند شد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس و پیش بینی ها باید رشته ها و استاندارد های جدید آموزشی جایگزین و متناسب با فناوری ها و پیشرفت های الترونیکی لحاظ کرد.

اوسط هاشمی با تاکید بر اینکه در خوش بینانه ترین حالت کمتر از ۲۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهی راهی بازار کار می می شوند، گفت: جهت گیری ها و رویکرد آموزشی در کشور به گونه ای است که تعداد بیکاران را سالانه افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: گرایش ها و جهت گیری های تصمیم گیران و متولیان امر در حوزه آموش در کشور در مسیر صحیح نیست و بر خلاف کشورهای پیشرفته تمرکز به جای مهارت اموزی و تکنیسین پروری و همچنین ارزش گذاری به حرفه گرایی به سمت مدرک گرایی است.

وی افزایش روز افزون سیل بیکاران بویژه در زمینه فارغ التحصیلان دانشگاهی را نتیجه کم توجهی به امر مهارت و افزایش فرهنگ پشت میز نشینی دانست و گفت: انباشت تقاضاها و از طرفی متناسب نبودن رشته ها و آموزش ها موجب افزایش میزان نرخ بیکاری در کشور شده است.

هاشمی تغییر و تحول در حوزه آموزش اعم از وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و گرایش به سمت کسب مهارت و حرفه اموزی را ضرورتی غیرقابل انکار برای برون رفت از بحران بیکاری در کشور دانست و گفت: باید این نگاه راهبردی و تغییر رویه نامطلوب مدرک گرایی در جامعه و در وجود تصمیم سازان و متولیان نهادینه شود.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: این استان سرشار از استعدادها و ظرفیت های متنوع اما در زمینه توسعه همواره یکی از استان های کمتر برخوردار در بین استان های مختلف محسوب می شود.

حسین کلانتری اظهار داشت: یکی از ضعف های اساسی و حلقه های مفقوده در شکوفایی این استعدادها ناشی از ضعف زیرساخت ها، امکانات و منابع لازم است.

وی تصریح کرد: یکی از ظرفیت های منحصر به فرد در این استان مربوط به حوزه کشاورزی بویژه در زمینه گیاهان دارویی ، گردشگری و صنایع دستی است که هنوز زیرساخت ها و امکانات لازم برای پیوند این منابع با اقتصاد مردم تامین نشده است.

تدوین سند مهارت کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کهگیلویه وبویراحمد همچنین در این نشست از تدوین نهایی سند توسعه مهارت این استان متناسب با اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه، برنامه ها و راهبردهای سازمان فنی و حرفه ای و همچنین طرح آمایش سرزمینی در استان خبر داد.

پیش نویس طرح تدوین سند توسعه مهارت کهگیلویه وبویراحمد آماده شده و در حالی که امروز قرار بود با حضور رئیس سازمان فنی و حرفه ای رونمایی شود اما به دلیل اهمیت و ضرورت و کار کارشناشسی و مطالعاتی بیشتر به افتتاح و رونمایی از آن به آینده موکول شد.

فرج الله راد تصریح کرد: یکی از پیش نیازها و ابزارهای لازم برای اجرایی کردن این سند منابع مالی است که در این راستا و بر اساس ارزیابی های اولیه افزون بر ۱۸۵ میلیارد ریال برای عملیاتی کردن ان نیاز است.

راد همچنین یکی از معضلات و چالش های اساسی فرا روی بازار کار و افزایش میزان بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد را گرایش روزافزون به مدرک گرایی و فربه تر شدن آن دانست و گفت: باید تغییر رویکرد و جهت گیری ها در همه نهادهای آموزشی از جمله دانشگاه ها و اموزش و پرورش نهادینه شود و باور به مهارت به عنوان یک ابزار توانمند و پویا در توسعه پایدار در اولویت کاری مجریان، تصمیم گیران و نهادهای متولی قرار گیرد.

وی عنوان کرد: اعتبار گواهینامه‌های فنی حرفه‌ای بین المللی است به گونه‌ای که دارندگان مدارک آکادمی دانشگاهی در برخی موارد برای رفتن به خارج نیازمند آن هستند.

وی با اشاره به ارائه خدمت به جامعه هدف به ۲ شکل دولتی و خصوصی، ابراز داشت: سازمان فنی حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در بخش دولتی ۱۱ مرکز آموزشی در سطح استان دارد.

راد گفت: در بخش خصوصی به منظور رعایت اصل ۴۴، کاهش تصدی گری های دولت و واگذاری امور مردم به خودشان بیش از ۹۴ آموزشگاه در سطح کهگیلویه و بویراحمد مجوز فعالیت دارند.

وی همچنین با اشاره به انجام نظارت راهبردی از آموزشگاه‌های خصوصی افزود: این مراکز زیر نظر فنی حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد کار می‌کنند و اجازه صدور مدرک را ندارند.

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: شریک‌های اجتماعی سازمان فنی حرفه‌ای، کمیته امداد، بهزیستی، شرکت برق و گاز و آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، سازمان زندان‌ها و ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند که احصا و نیازسنجی حرفه‌های آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد را تعیین می‌کنند.

راد با اشاره به نیازمندی دستگاه‌های اجرایی به آموزش‌های مهارتی، افزود: طبق بخشنامه دیوان محاسبات کشور هیچ دستگاهی حق ندارد بخش آموزش‌های مهارتی خود را به شرکت‌های حقیقی و حقوقی که مجوز از فنی حرفه‌ای ندارند، واگذار کند.

برخی از شرکای اجتماعی از جمله اموزش و پروش، کمیته امداد، نیروهای مسلح، زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی ، بخش خصوصی، سازمان جهاد کشاورزی و حوزه بانوان به ارائه نقطه نظرات، دیدگاه ها و نیازها ها و انتظارات خود از سازمان فنی و حرفه ای کشور و دولت در راستای تحقق برنامه ها و کمک به بهبود ارتباط دوسویه با سازمان فنی و حرفه ای شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =