نوع نگاه به پیام‌رسان‌های داخلی باید تغییر کند

تهران- ایرنا- نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ریشه استقبال نکردن از پیام‌رسان‌های داخلی را باید در خود این پیام‌رسان‌ها دانست، گفت: نوع نگاه به این ابزارهای ارتباطی تولید داخل باید تغییر کند.

به گزارش گروه دانشگاه و آموزش، حمیدرضا حاجی بابایی اظهار داشت: از یک منظر ریشه مشکل را باید در خود پیام رسان های داخلی دید. آنها می توانستند در یک مدت مشخص اثبات کنند که می توانند این بار سنگین را بردارند. البته یک بخش دیگر مشکل به نوع نگاهی که به پیام رسان های داخلی وجود دارد بر می گردد.

وی افزود: علت سوم هم این است که پشتیبانی لازم صورت نگرفت تا پیام رسان ها بتوانند ظرفیت کافی فراهم کنند. علت بعدی اینکه استفاده یا فقدان استفاده از پیام رسان های داخلی یا خارجی به این باز می گردد که اراده قوی در دولتمردان برای تشریح فواید استفاده از این فناوری های داخلی وجود نداشته است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره وزارتم پیگیر اینترانت ملی برای آموزش و پرورش بودم و کار هم شروع شد، گفت: آن زمان به سمت هوشمندسازی حدود ۱۵ درصد مدارس رفتیم.

حاجی بابایی که در برنامه تلویزیوین پرسشگر سخن می گفت، ادامه داد: این کارها با بخشنامه وزیر آموزش و پرورش درست نمی شود. یک جایی که باید محکم کار را پیگیری می کرد شورای عالی فضای مجازی است. نظام تعلیم و تربیت در هیچ کجای دنیا به این شکل در اختیار رسانه های خارجی قرار نمی گیرد. خود آموزش و پرورش باید شبکه داخلی ایجاد و دانش آموزان را مصون کند.
وی ادامه داد: فکر نمی کنم روسیه یا چین این کار را انجام دهند و بچه کلاس دوم ابتدایی خود را در معرض رسانه های خارجی قرار دهند. در کشور ما اینگونه نیست که همه مسئولان معتقد باشند که از پیام رسان خارجی استفاده نکنیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه تکلیف معلمانی که مسافتشان از منزل تا محل کار زیاد است برای تامین بنزین چه می شود و آیا کمکی به این معلمان می توان کرد یا خیر؟ افزود: خود من هم این سوال را دارم و ایرادات ما به کار کارشناسی دولت این بود که وقتی تصمیم کلی گرفته شد آیا پیش بینی کردند که تکلیف خودروهای خصوصی که تاکسی نیستند اما دانش آموزان و پرسنل را جابجا می کنند چه می شود؟  
وی اظهار داشت: یکشنبه هفته جاری در مجلس شورای اسلامی جلسه داریم و قرار است مسئولان در این رابطه توضیحات لازم را ارائه دهند.

در کار فرهنگی بخشنامه جواب نمی دهد

احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در پاسخ به علت فقدان اجرای بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در یک و نیم سال گذشته مبنی بر ممنوعیت استفاده از پیام رسان های خارجی و اعلام وزیر وقت آموزش و پرورش مبنی بر فراهم شدن امکان حضور در یک پیام رسان واحد داخلی برای دانش آموزان گفت: در کار فرهنگی بخشنامه جواب نمی دهد. کار فرهنگی ابعاد مختلفی دارد.
وی در پاسخ به اینکه چرا رسانه های داخلی توسعه نیافته اند؟ گفت: رقابت یک اصل است با سفارش و توصیه و بخشنامه نمی توان کاری پیش برد. باید خودمان را در این رقابت، تقویت کنیم. انتظار اینکه افراد با توصیه ما از یک رسانه استفاده کنند چندان معقول به نظر نمی رسد.
عابدینی با بیان اینکه این جمله که «آموزش و پرورش باید خودش اینترانت و پیام رسان داخلی را برای دانش آموزانش فراهم کند» عجیب است گفت: آموزش و پرورش استفاده کننده از خدمات است. حتما باید دسترسی آسان و بدون محدودیت را درنظر بگیریم و فرد اعتماد کند که اطلاعاتش محفوظ می ماند.

بسیاری از مسائل را می توان غیرحضوری به دانش آموزان آموزش داد
رضا تقی پور وزیر سابق ارتباطات و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در این برنامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام بخشنامه هایی چون بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در یک و نیم سال گذشته مبنی بر ممنوعیت استفاده از پیام رسان های خارجی و اعلام وزیر وقت آموزش و پرورش مبنی بر فراهم شدن امکان حضور در یک پیام رسان واحد داخلی برای دانش آموزان و راهکارهای حل این مشکل، اظهار کرد: ما در مسیر فراگیر شدن هر پدیده ای از جمله استفاده درست از فناوری های نو قطعا باید مراحلی را طی کنیم چه از طریق آموزش و چه از طریق یادگیری غیرمستقیم. ما در این مسیر موفق نبوده ایم.
وی افزود: یک بخش از مشکل به قوانین و مقررات و مسیرهایی که آماده کرده ایم برمی گردد. بسیاری کشورها اینترنت نوجوان و کودک و جوان دارند که چارچوب های جدایی از اینترنت بزرگسالان دارد. باید در آموزش و پرورش محیطی را فراهم کنیم که مختص آموزش باشد و حواشی غیرمرتبط نداشته باشد.
تقی پور اظهار داشت: قصد دخالت در کار آموزش و پرورش را ندارم؛ اما حتی بسیاری از مسائل را می توان به صورت غیرحضوری به دانش آموزان آموزش داد. اینها همگی نیازمند برنامه مشخص است. اگرچه زیرساخت های ارتباطی و انبارش داده ها تا حدود زیادی فراهم شده اما فرایندهای داخلی دستگاه ها نظیر آموزش و پرورش کفایت ندارد تا روی بسترها و شبکه های الکترونیکی منتقل شود.
وزیر سابق ارتباطات با اشاره به حضور فعال پیام رسان های داخلی از ۲ سال گذشته گفت: می توانیم امروز ادعا کنیم که مانع فنی در مسیر توسعه استفاده از این فرصت بزرگ در فرایندهای اداری و آموزشی نداریم.

آتش نشانی تعامل خوبی با آموزش و پرورش دارد
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران  درباره ایمنی دانش آموزان در فصل زمستان به ویژه با توجه به خبری که اخیرا از مسمومیت چندین دانش آموز با مونوکسیدکربن منتشر شد گفت: مشکلات حوزه ایمنی به این برمی گردد که ایمنی را باور نداریم. با وجود اینکه اقدامات و تلاش های انجام شده برای پیشگیری از وقوع این حوادث باز هم مشاهده می کنیم که حتی در محیطی چون مدرسه به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی حوادثی رقم می خورد.
وی ادامه داد: غیر از مدارس در حالت کلی برای اماکن تجمعی به دلیل حضور افراد و بالارفتن ریسک خطر، اولویت خاصی وجود دارد، به ویژه دبستان ها که کودکان در آنجا حضور دارند و نیازمند رسیدگی و فراهم شدن محیط امن توسط بزرگترها هستند به طور ویژه تری مورد توجه اند.
سخنگوی آتش نشانی تهران با بیان اینکه مدرسه ای خوب است که به اولیا این اطمینان را بدهد که وقتی فرزندتان اینجاست خیالتان راحت باشد که حادثه ای رخ نمی دهد زیرا ایمنی رعایت شده گفت: البته در تهران اوضاع و احوال مدارس از این حیث قابل قبول است؛ ولی گاهی از گوشه و کنار کشور اخبار ناراحت کننده ای همانند همین خبر اخیر مسمومیت تعدادی از دانش آموزان به علت گازگرفتگی را می شنویم.
ملکی افزود: در سال های گذشته تعاملات خوبی با آموزش و پرورش داشتیم خبر خوب اینکه امسال در کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم حدود هفت صفحه به مباحث و اصول ایمنی پرداخته شده است ولی کافی نیست امید است به حجم مباحث درسی افزوده شود و ما هم برنامه هایمان را در قالب دوره های آموزشی در مدارس دنبال کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =