۲ آذر ۱۳۹۸،‏ ۱۴:۱۰
کد خبرنگار: 1065
کد خبر: 83565604
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بازارِ کساد کسب و کارهای کوچک در فضای مجازی

تهران - ایرنا - اغتشاشات اخیر و قطعی اینترنت باعث تغییر روند فعالیت برخی از کسب و کارهای اینترنتی شده است؛ آنها که مشتریان خود را در فضای مجازی از دست داده‌اند، به روش‌های سنتی گذشته روی آورده‌اند.

تا چند سال پیش هیچکس فکر نمی‌کرد که خبرهای قطعی اینترنت در صدر بازدیدها قرار گیرد و قطعی اینترنت تا این حد زندگی مردم را تحت الشعاع قرار دهد؛ به طوری که افراد مدام از هم بپرسند «اینترنت وصل شد؟»

پس از اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین، «اینترنت بین‌المللی» به دلایل امنیتی قطع شد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که برای حل مشکل سیستم بانکی، کسب‌ و کارهای اینترنتی و دسترسی به سایت‌های داخلی شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کرده است.

در این میان بسیاری از سایت‌های خرید و فروش آنلاین که سرور داخلی داشتند کسب و کار خود را ادامه دادند البته چون در این سال‌ها مردم از طریق جست‌وجو در گوگل به سایت مورد نظر خود دسترسی می‌یافتند، آدرس سایت‌های داخلی را کسی به خاطر نداشت، بنابراین میزان فروش بسیاری از این سایت‌ها نیز در این مدت کم شد.

البته در این بین علاوه بر پژوهشگران و دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان، صفحات خرید و فروش اینترنتی و تبلیغاتی در اینستاگرام و تلگرام که در این فضا فعالیت می‌کردند بطور کامل متوقف شدند.

مریم دختر جوانی که پیش از این در اینستاگرام بدلیجات دست‌ساز خود را می‌فروخت به ایرنا گفت: در روزهای اول فکر می‌کردم که قطعی اینترنت مقطعی است و خیلی زود دوباره وصل می شود و دوباره فعالیت خود را شروع می‌کنم. اما وقتی اینترنت وصل نشد به این فکر افتادم که محصولات خود را در قطارهای مترو بفروشم.

مهسا، که شاهد گفت‌وگو بود بیان کرد: من نیز در تلگرام کانال فروش پوشاک داشتم و از این طریق کرایه خانه را تامین می‌کردم اما در این چند روز که اینترنت قطع شد فروشی نداشتم  و تقریبا بیکار بودم.

وی با ابراز نگرانی از ادامه قطعی اینترنت گفت: نگران هستم که با ادامه این روند مشتری‌های خود را از دست بدهم و با صحبت‌هایی که با دوستان و آشنایان داشتم تصمیم گرفتم که با ادامه این روند کالاهای خود را در ایستگاه‌های مترو و حتی در خیابان‌های پررفت و آمد از سربگیرم. 

در این راستا عضو هیات مدیره کسب و کارهای اینترنتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره میزان خسارت وارد شده به کسب و کارهای اینترنتی، اظهار داشت: تا کنون برآورد دقیقی از میزان خسارت‌های قطعی اینترنت وجود ندارد و ارقامی که ذکر می‌شود تحلیل خود افراد است.

«رضا الفت نسب» بیان کرد: قطعی اینترنت موجب شده در حوزه کسب و کارهای اینترنتی شاهد اتفاقات مختلفی باشیم، در ابتدا سایت‌ها بالا نمی‌آمد و پس از اینکه سایت‌های اینترنتی پایدار شد، کاربران تا حدودی به سایت‌هایی که هاست آنها در داخل بود دسترسی یافتند.

عضو هیات مدیره کسب و کارهای اینترنتی گفت: موضوع دیگری که در این روزها مساله‌ساز بود، این بود که کاربران عادی در فضای سایبری برای پیگیری موضوعات از موتورهای جست‌وجو کمک می‌گیرند و در کشور ما نیز این رفتار وجود دارد و مردم به طور دائم از گوگل برای یافتن سایت‌های داخلی همچون دیجی کالا و علی بابا استفاده می‌کنند. این موضوع مهمی است که موجب شد تعداد زیادی کاربر نتوانند وارد وب‌سایت شوند و خریدی انجام نشود.

وی اضافه کرد: ایمیل‌ها نیز ابزار مهمی برای کسب و کارهای اینترنتی است که به دلیل قطعی اینترنت بسیاری از خریدها انجام نشد و فروش‌ها کم شد؛ به گونه‌ای که فروش برخی سایت‌های بزرگ نصف شد و سایت‌های کوچک‌تر نیز تا یک دهم و یک بیستم کاهش یافت.

عضو هیات مدیره کسب و کارهای اینترنتی ادامه داد: حتی وب‌سایت‌هایی که در داخل شهرستان‌ها مدیریت می‌شدند به دلیل قطعی اینترنت و کمبود منابع و عدم دسترسی‌های لازم فروش آنها صفر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =