گُلها، مرثیه ای بر مزار انسان معاصر

تهران-ایرنا- تصاویر نقاشی گل‌های حسین تمجید، مرثیه ای بر سر مزار انسان معاصر می‌سراید تا ترس ناخودآگاه از فراموشی به تلاشی برای مانا شدن بدل شود.

 نمایشگاه انفرادی حسین تمجید با عنوان ناتمام‌ ماندگی ابدی ١٧ آبان در گالری هما آغاز به کار کرد.

معنا در آثار تمجید نقش مهمی دارد و آثار وی معمولا در قالب مجموعه هایی خلق و ارائه می شوند که بر  پیرنگ یکسان دلالت دارد و نقاشی به عنوان رسانه ای تعریف شده است تا اندیشه خود را به مخاطب منتقل کند.

گل ها بر مزار انسان معاصر تلاشی برای مانا شدن در ذهن دیگری است که با تولید نظام رمزگانی و استفاده از نشانه های بومی در نقاشی ها کمک می‌کند تا مخاطب به تجربه ای مشترک با خالق اثر برسد.

هنرمند در این کارنمای جدید گویی به دنبال حذف تازه ای است تا بتواند نقاشی های گذشته اش را به مقصد فراموشی ببرد، رنگ از آثار تازه تمجید رخت می بندند و ما با طراحی های مداد و خودکار روبرو هستیم که به مثابه سرمشق و اسکیس تا ابد نا تمام می ماند.

در آثار تمجید، این تنها تصاویر نیستند که فاصله ساخته تا تخریب شدن را می‌پیمایند، متن‌ها هم‌نشینان تصاویر، هم‌زمان این مسیر از بین رفتن و تلاشی را تجربه می‌کنند. هرچند که حضور تصویر در متن غلبه دارد اما کلمات تخریب شده همچنان به چشم می آیند.

ندا جبارزاده منتقد هنری درباره این نمایشگاه نوشته است: اگر آثاری با تکنیکی کاملاً جدید، شخصی و آزاد از هر قید و بندی برای نخستین‌بار تجربه شده‌اند احتمال جاودانه‌شدن آن‌ها بعید به نظر می‌رسد! آثار قبلی تمجید از جنس تجریباتی جمعی بودند و با تاریخ‌ و هویت بسیاری اشتراک می‌یافتند، اما آثار مجموعه‌ اخیر گویی بیگانه با مخاطب و در فضایی ایزوله ترسیم شده‌اند.

هنرمند چنان با فردیت خود مأنوس شده که برقراری ارتباطی دوسویه با مخاطب را پاک به فراموشی سپرده است. معمولاً چنین است که زمان می‌برد تا هنرمندی تکنیک و فضایی نو را تجربه کند، به آن خو بگیرد، به بلوغ و پختگی لازم برساندش و به بهترین وجه ممکن به مخاطبان کارهای خود انتقالش دهد. 

نمایشگاه انفرادی حسین تمجید با عنوان ناتمام‌ ماندگی ابدی تا در گالری هما به نشانی خیابان کریم‌خان خیابان سنایی کوچه چهارم غربی پلاک  ۸ تا ٢٨ آبان میزبان بازدیدکنندگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =