خاتم‌کاری با فرم‌های انتزاعی

تهران-ایرنا- خاتم‌کاری‌ها با فرم‌های انتزاعی بستری برای رفت و آمد میان گذشته، اکنون و آینده است تا مخاطب در مواجهه با آثاری بی‌ارجاع‌ و بی‌کاربرد تنها با ذات اثر روبرو شود.

نمایشگاه مجسمه‌های مهدی شیر احمدی جمعه ۱۷ آبان در گالری ایرانشهر آغاز به کار کرد و تا جمعه ۱ آذر ادامه دارد.

مجسمه‌های بزرگ او با کاربست تکنیک خاتم‌کاری ایرانی خلق می‌شوند و در فرم‌هایی انتزاعی سامان می‌یابند. او باریکه‌های چوبی و برنجی متعدد با مقاطع هندسی و رنگ‌های مختلف را در کنار هم می‌چسباند و سپس آن‌ها را می‌تراشد تا به فرم هندسی دلخواهش برسد.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: آثار شیراحمدی زمان و مکان امر در گذشته را در آن واحد هم پیش چشم می‌آورند و هم از میان بر می‌دارند. آنها «واسازی» خاتم‌اند.

آثار مهدی شیراحمدی آشکارا رجعتی به گذشته دارند. الفبا و مواد و عناصر اولیه آن‌ها از دل صنایع قدیم ایران و به خصوص خاتم‌کاری می‌آیند اما آثار شیراحمدی نه تکرار خاتم‌کاری و صنایع قدیم‌ و نه کاربست صرف آنها در ابعاد و اشکال جدید است.

 در آثار او فرم‌های جدید عناصر قدیم را به پرسش می‌گیرند و در آنها تامل می‌کنند؛ چرا که واحدهای خاتم دیگر با آن زمان و مکان مألوف و مأنوسشان پیش چشم ما قرار نگرفته‌اند.

زمان و مکان آنها در هم ریخته است و نقش‌ها دیگر در جهان منظم و غایت مند خود منزل ندارند در اشکال و حجم‌هایی جای گرفته‌اند؛ بی‌ارجاع‌ و بی‌کاربرد.

در نمایشگاه حاضر هشت اثر مجسمه به نمایش درآمده است. این آثار پرکار که از واحدهای بی‌اندازه کوچک و منظم تشکیل شده‌اند، هر یک هندسه و منطق فرمی خود را دارند که بر ساختار کلی متشکل از واحدهای منظم هندسی، اعمال شده است. 

خاتم‌ها در اندازه‌هایی ایجاد شده‌اند که اندازه و ماهیت ظریف و جزیی و دقیق آنها را به پرسش می‌گیرد و با آنها در تناقض است، بی‌آنکه انسجام اثر در هم بریزد. آثار شیراحمدی زمان و مکان امر در گذشته را در آن واحد هم پیش چشم می‌آورند و هم از میان بر می‌دارند. آنها «واسازی» خاتم‌اند.

برش‌های بیرونی طرح‌های درونی را آشکار می‌کنند و جلوه‌ای از رخداد درون اثر را به نمایش می‌گذارند. فرم‌های او از منطق این واحدهای سازندۀ خاص تبعیت می‌کنند و شیوه‌ای به‌کلی بدیع را در مجسمه‌سازی بنیاد می‌نهند، که نه‌تنها به زیبایی‌شناسی ایرانی و سنن هنری ملی ارجاع می‌دهد، بلکه رهیافتی به‌کلی منحصربه فرد به ساخت مجسمه را نیز به نمایش می‌گذارد.



در توضیح این نمایشگاه آمده است: شیراحمدی در پیکره‌های متأخر خود از سوزاندن بخش‌هایی از مجسمه برای رسیدن به بیانی جدید استفاده می‌کند. با این کار، باریکه‌های چوبی می‌سوزند و از بین می‌روند و باریکه‌های فلزی از میان سوختگی‌ها نمایان می‌شوند. از سوی دیگر، سوختن کیفیتی متفاوت به ساختار منتظم، هندسی و هوشمند او می‌بخشد، و ابعادی جدید از بافت و ماده پدیدار می‌شود. روند ساخت برای شیراحمدی اهمیت فراوان دارد، و به همین سبب اتفاقاتی که بر اثر می‌گذرد یا بدان تحمیل می‌شود، همگی جزئی از اثر به شمار می‌روند. 


 شیراحمدی در نمایشگاه‌های گروهی متعدد و نیز دوسالانه‌ هفتم مجسمه‌سازی معاصر ایران شرکت کرده است. همچنین در چهار دوره دوسالانۀ مجسمه‌سازی شهری حضور داشته و آثاری از او در قالب مجسمه‌های شهری در تهران به نمایش درآمده است. او در سال ۲۰۱۹ در دوسالانه بین‌المللی صنایع‌دستی معاصر در گراندپاله پاریس شرکت کرده است.

گالری ایران‌شهر واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک ۱/۶۹ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =