اعتبارات مدارس استثنایی کشور هفت برابر شده است

قزوین – ایرنا - گام‌های بلندی برای تحقق عدالت در آموزش و پرورش استثنایی برداشته شده به گونه ای که در طول ۶ سال گذشته اعتبارات این نوع مدارس هفت برابر شده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی کشور روز شنبه در حاشیه جلسه با مدیران مدارس و کارشناسان ستادی آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین که در آمفی‌تئاتر علامه امینی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد به خبرنگار ایرنا گفت: نسبت معلم به دانش‌آموز در مدارس استثنایی ۶.۶ بوده، درحالی‌که این نسبت در مدارس معمولی بالای ۲۸ است.

سید جواد حسینی اظهار داشت: سرانه فضای آموزشی در آموزش ‌و پرورش عادی ۵.۲ مترمربع و در مدارس استثنایی بالای ۱۴ متر مربع است، افزود:این تفاوت سرانه دانش‌آموزان استثنایی نسبت به سرانه دانش‌آموزان عادی گامی در جهت عدالت آموزشی به شمار می‌آید.

این مسئول خاطرنشان کرد: معلمان آموزش ابتدایی استثنایی، سنوات ارفاقی دارند و پس از ۲۰ سال فعالیت، چهار ساعت تقلیل ساعت خواهند داشت و اینها همه گام‌هایی است که در جهت تحقق عدالت آموزشی برداشته ‌شده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: هرچند اقدامات خوبی در این حوزه انجام ‌شده اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی وجود دارد و به همین سبب باید تلاش کنیم تا این فاصله هر چه زودتر از میان برداشته شود.

 معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی کشور، گفت: ۱۲ هزار مدرسه پذیرا (مدارس تلفیقی و فراگیر) در کشور وجود دارد و نزدیک به ۵۰ درصد از دانش‌آموزان استثنایی که می‌توانند در مدارس عادی یا پذیرا درس بخوانند در آن مدارس مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه رویکرد سازمان مدارس استثنایی کشور جهت‌گیری از سمت مدارس استثنایی ویژه به سمت مدارس تلفیقی و فراگیر است، اظهار داشت: از سال گذشته طرح مناسب‌سازی مدارس فراگیر با همکاری مرکز امور بین‌الملل این سازمان و سازمان یونیسف به اجرا درآمده است.

این مسئول افزود: مدارس پذیرا باید از لحاظ منابع انسانی، محتوای کتب درسی، دبیران و فضا و تجهیزات مناسب‌سازی شوند تا دانش‌آموزان بتوانند در شرایط بهتری به تعلیم و تربیت بپردازند.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه مناسب ‌سازی فضای مدرسه نیز یکی از مصوبات این طرح به شمار می‌رود، گفت: از سال گذشته مقرر شده در هر استان، سه مدرسه پذیرا با همکاری یونیسف به عنوان الگو، مناسب ‌سازی شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =