افزایش قیمت بنزین کاهش ۱۰ درصدی مصرف آن را موجب می‌شود

زنجان - ایرنا - یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به تجربه دوره‌های گذشته، افزایش قیمت بنزین می‌تواند به کاهش ۱۰ درصدی مصرف این نوع فرآورده در جامعه منتهی شود که صادرات آن درآمد ۷ تا ۱۰ هزار میلیارد تومانی را نصیب کشور می‌کند.

دکتر مصطفی دین محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اعمال سهمیه بندی جدی و افزایش قیمت بنزین در کشور افزود: به دلیل وجود زمینه های تاریخی و سیاسی، دولت متولی تعیین قیمت حامل های انرژی در کشور بوده و اقتصاد سیاسی کشور اجازه نوسان و تغییرات پیوسته حامل های انرژی و به ویژه بنزین که از مهم ترین آنهاست را نداده است.

وی اضافه کرد: ارزان بودن نسبی و به دنبال آن استفاده بی رویه  و غیرمعقولانه آن موجب شده که همواره عموم مردم انتظار عدم افزایش نرخ این فراورده را داشته باشند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: واقعی نشدن قیمت حامل های انرژی تبعات مختلفی در بلند مدت از قبیل ناکارآمدی در تخصیص منابع محدود جامعه و انحراف آن، آثار نامطلوب جانبی نظیر آلودگی محیط زیست، عدم پیشرفت در فناوری های مصرف بهینه خودرو و از سویی تعمیق کسری بودجه به واسطه تامین مازاد مصرف داخلی و در مجموع کاهش رشد اقتصادی کشور را به دنبال داشته باشد. 
دین محمدی اظهار داشت: سوخت کالای مکمل برای خودرو محسوب می شود و با احتساب متوسط قیمت آن و متوسط پیمایش خودرو در سال می توان گفت در ایران به طور میانگین نسبت هزینه بنزین به قیمت خودرو با قیمت هر لیتر بنزین هزار تومانی حدود سه  درصد است اما در کشورهای اروپایی با فرض همان پیمایش و قیمت هر لیتر بنزین یک دلاری این نسبت ۱۷ درصد می شود که تفاوت این  ۲  نسبت مشوق استفاده مستمر از خودرو شخصی در ایران است.
این استاد دانشگاه زنجان ادامه داد: به این مهم باید توجه داشت که کاهش انتظارت تورمی بنزین و راهکار آن، آزاد سازی ذره ای است که باید مکانیزمی تعریف شود که هر سه ماه یکبار معادل درصد افزایش شاخص قیمت ها، قیمت بنزین نیز تغییر یابد تا جامعه با تغییر قیمت و مستحیل کردن آن در دل تورم موجود تن بدهد.

وی اضافه کرد: این همان اتفاقی است که در کشورهای توسعه یافته رخ می دهد و قیمت بنزین حتی به صورت لحظه ای روی تابلوی پمپ بنزین ها تغییر می کند.
دین محمدی افزود: مقایسه قیمت سوخت و دستمزد از اساس غلط است و هر کدام بازار خود را دارد و در این ارتباط هیچ نظریه ای در اقتصاد وجود ندارد که که ادعا کند قیمت بنزین تعیین کننده رفاه، درآمد و معیشت مردم است.

وی یادآوری کرد: سوخت در کشورهای همسایه مثل پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و یا چین گران تر در دسترس عموم قرار می گیرد، در حالی که حداقل دستمزد آنها  یا پایین تر از کشورمان قرار دارد  یا اختلاف معناداری بین آنها نیست.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =