۲۵ آبان ۱۳۹۸،‏ ۱۰:۴۷
کد خبرنگار: 1583
کد خبر: 83556787
۰ نفر

برچسب‌ها

آلودگی هوا و لزوم حذف حقوق گمرکی خودروهای برقی

«علی تابش»، فعال اقتصادی بخش خصوصی
آلودگی هوا و لزوم حذف حقوق گمرکی خودروهای برقی

تهران-ایرنا- در روزهایی که آلودگی هوا گریبان چندین شهر بزرگ ایران را گرفته این سوال مطرح است که چرا اقدامی جدی برای جایگزینی خودروهای با سوخت فسیلی با خودروهای تمام برقی صورت نمی‌گیرد.

خودروهای برقی که بسرعت جای خود را در ناوگان حمل و نقل جهانی باز می‌کنند و کشورهای غربی سوبسیدهای جانانه‌ای برای رواج آنها به شهروندان خود می‌دهند در ایران همچنان مورد  بی‌مهری و غفلتند.

خودروهای برقی امروزه به چنان پیشرفتی دست یافته‌اند که  نه تنها چیزی کمتر از مشابه‌های با سوخت فسیلی خود ندارند، بلکه در برخی جهات نظیر شتاب گوی سبقت را از آنها ربوده‌اند. اگر تجربه زمان رسیدن سرعت صفر به صد کیلومتر در ساعت در عرض ٣ ثانیه در بین خودروهای بنزینی تنها در یک خود رو فراری بسیار پیشرفته و گران قیمت ممکن است، خودروهای معمولی برقی این روزها براحتی می‌توانند به چنین شتاب‌هایی برسند، چرا که در آنها جعبه دنده حذف شده و تنها با تغییر دامنه موج موتور برقی می‌توان سرعت را تغییر داد.

بر خلاف فن آوری هایبرید خودروهای تمام برقی بسیار ساده و فاقد هر نوع قطعه مکانیکی متحرکند و تنها از یک باطری، یک موتور برقی الکترو مانیتیک ساده و یک مبدل یا اینورتور تشکیل شده اند. فن آوری آنها بسیار ساده است، بگونه‌ای که هم اکنون بسیاری از مردم در آمریکا و کانادا رأسا و یا در کارگاه‌های کوچک مکانیکی اقدام به تبدیل خودرو بنزینی خود به نوع برقی می‌کنند.

تا چندی پیش محدودیت خودروهای برقی باطری آنها بود که بدنبال ظهور باطری‌های یون لیتیوم این محدودیت‌ها برطرف شد و هم اکنون خودروهای برقی که با برق معمولی خانگی ظرف ٧ ساعت شارژ می‌شوند و با یک شارژ تا ٤٥٠ کیلومتر مسافت را با سرعت و شتابی بهتر از همتایان بنزینی خود طی می‌کنند در خیابان‌ها در آمد و شدند.

دولت می تواند تنها با لغو حقوق گمرکی واردات خودروهای برقی و یا اجزاء آن گامی بزرگ در جهت رواج این خودروها در کشور بردارد. برای مثال قیمت خود رو برقی مدل ٣ شرکت تسلا موتورز پیشاهنگ تولید خودروهای برقی جهان تنها حدود ٣٠٠٠٠ دلار  یا حدود ٣٥٠ میلیون تومان است که با توجه به آلایندگی صفر آن و کیفیت بالایی که دارد بسیار بهتر از خودروهای چینی و کره‌ای است که امروزه از چپ و راست با این قیمت‌ها وارد کشور می‌شود. کافی است دولت اجازه دهد خودروهای برقی بدون حقوق گمرکی وارد شود تا در زمانی کوناه شاهد تغییری بزرگ و مثبت در ناوگان حمل و نقل کشور با کاهش شدید آلودگی باشیم.

پس از رواج خودروهای برقی فن‌آوری آنها بسرعت بومی سازی و کسب و کارهای زیادی ایجاد می‌شود. این بومی‌سازی بسیار ضروری است چراکه  که با فراگیر شدن اجتناب ناپذیر خودروهای برقی در جهان طی ١٠ سال آینده شغل‌هایی نظیر تعویض روغنی، رادیاتورسازی، اگزوز  و گیربوکس‌سازی کلاً حذف می‌شوند و لازم است هرچه سریعتر شغل‌های جایگزین آنها برای خدمات رسانی به خودروهای برقی شکل بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =