مخالفت شورای عالی استان‌ها با جدایی ری از تهران

تهران- ایرنا- رئیس شورای عالی استان‌ها از مخالفت این شورا با جدایی ری از تهران خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، «مرتضی الویری» در حاشیه بیست و پنجمین شورای عالی استان ها در جمع خبرنگاران افزود: شورای عالی استان ها با این مسئله مخالفت کرد چرا که مسائل ما درهم تنیده است؛ هم اکنون اختلاف جمعیت روز و شب تهران پنج میلیون نفر است و یک جمعیت چند میلیون نفری، اطراف تهران را به عنوان خوابگاه خود انتخاب کرده اند و روزها در تهران کار می کنند.
وی تاکید کرد: تمام عوارض ایجاد شده این مجموعه را در بر می گیرد؛ رابطه بین شهر ری و تهران در هم تنیده است و نمی توان پسماند، رفت و روب شهری، فضای سبز، حمل و نقل همچنین مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر ری را از تهران جدا کرد.
رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه همچنین تجریش و شمیران را نمی توانیم از تهران جدا کنیم، گفت: مدیریت یکپارچه شهری ایجاب می کند که مقولات این مسائل با هم دیده شود، البته می توانیم برای اینکه صدای مردم را بهتر بشنویم به جای اینکه یک شورای شهر ۲۱ نفره متمرکز داشته باشیم تعداد اعضای این شوراها را بیشتر کنیم و برای هر یک از محلات به طور جداگانه چیزی شبیه شورای شهر داشته باشیم.
به گفته الویری، شورایاری ها تا حدی این کار را انجام می دهند تا صدای مردم شنیده شود.

رئیس شورای عالی استان ها در ادامه اعلام کرد که وزیر راه و شهرسازی با اختصاص زمین به شورای عالی استان ها و شوراهای استان ها موافقت کرده است.
وی در این باره خاطرنشان کرد: شورای عالی استان ها در شهر تهران فاقد یک محل برای استقرار دائمی است و در استان ها هم شورای استان ها به طور دائم در استانداری یا در سایر ساختمان ها مستقر هستند.
عضو شورای شهر تهران درباره کاهش آلودگی هوای تهران نیز تاکید کرد: حرکت از روش اتومبیل محوری به ریل محوری راهی برای مبارزه با آلودگی هوا است و باید سیستم حمل و نقل سالم تری شکل دهیم.
وی درباره حوزه های شهری که در حضور وزیر راه و شهرسازی مطرح شد، تاکید کرد: نخست، مسئله بازسازی بافت های فرسوده با عنوان بازآفرینی شهری مطرح است که در قانون برنامه ششم توسعه هم به آن اشاره شده است و حاکمیت موظف به بازآفرینی سالانه ۲۷۰ محله است.
الویری درباره تامین نیازهای مردم در ایستگاه های قطارهای شهری نیز یادآور شد: توسعه بر مبنای شبکه حمل و نقل باید شکل گیرد، در ایستگاه های مترو باید اجازه بلندمرتبه سازی دهیم و در همان ایستگاه امکانات خدماتی، تجاری و اداری وجود داشته باشد تا یک شهروند بدون اینکه ضرورت داشته باشد در شهر تردد کند و جا به جا شود در همانجا خریدهای خود را انجام دهد.
به گفته وی، این مسئله در تهران برای ایستگاه های مترو مطرح است و برای سایر شهرها در مراکزی که امکانات شبکه حمل و نقلی وجود دارد، قابل اجرا شدن است.
رئیس شورای عالی استان ها درباره ساخت زمین های ۳۰ تا ۴۰ متری تاکید کرد: تامین مسکن با مساحت کم بر عهده وزارت راه و شهرسازی است تا شرایط ایجاد خانه های ارزان قیمت را مهیا کند.

بیست و پنجمین جلسه شورای عالی استان ها امروز با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ساختمان چهار این شورا برگزار شد./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =