۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۹:۴۹
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 83554575
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار کردستان: تخفیف گمرکی در مرز باشماق اعمال شود

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان با اشاره به ظرفیت‌هایی که در مرز باشماق مریوان وجود دارد، خواستار اعمال تخفیف گمرکی در این مرز برای تسهیل در امر صادرات و انجام مراودات تجاری شد.

بهمن مرادنیا روز پنجشنبه در سی و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان که با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: استان کردستان در حوزه مرز و تجارت با مشکلات و موانعی مواجه است که در سایر مرزهای کشور این مشکلات دیده نمی‌شود ضمن اینکه در این استان پیچیدگی و گره تجاری بیشتری وجود دارد.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه در مرز باشماق وجود دارد بنابراین اگر قرار باشد این مرز فعال‌تر باشد باید همانند سایر گمرکات کشور تخفیف گمرکی در آنجا نیز برای تجار و فعالان اقتصادی اعمال شود.

استاندار کردستان یادآور شد: کردستان با جمعیت زیاد بیکار مواجه است این در حالیست که سال گذشته ۶.۸ میلیارد دلار مبادلات مرزی در مرز باشماق انجام شده و این ظرفیت وجود دارد که این میزان به ۱۰ میلیارد دلار نیز افزایش پیدا کند.

مرادنیا تاکید کرد: مرز باشماق در گذشته با نگاه ۲۰ سال پیش اداره می‌شد در حالیکه برای داشتن مرزی رسمی و گمرکی باید تلاش شود که شرایط و چارچوب‌های مرز را داشته باشد لذا انتظار داریم در سفر معاون اقتصادی رئیس جمهور مسائل و مشکلات کردستان بویژه در زمینه مرز و توسعه مورد توجه قرار گرفته و گره بسیاری از مشکلات بخصوص حوزه تجارت و مرز باز شود.

استاندار کردستان افزود: از مجموعه دولت انتظار می‌رود با یک نگاه ویژه به توسعه استان و مسایل مرزی توجه شود چرا که کردستان نزدیک ترین مرز برای ارتباط با اقلیم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برای تجارت است.

وی همچنین به موضوع ثبت آماری بازارچه های مرزی به جای ثبت سفارش اشاره کرد و گفت: این موضوع در دولت مصوب و توسط دستگاه مربوط نیز پذیرفته شده اما تاکنون اعمال نشده است.

مرادنیا به موضوع برون سپاری امور در گمرکات هم اشاره کرد و یادآور شد: برون سپاری را در مرزهای دیگر خود دستگاه‌ها انجام می‌دهند لذا انتظار می رود هر اقدامی که در کشور انجام می‌شود یکسان باشد که ما نیز در استان با مشکل و موانع مواجه نشویم.
وی با بیان اینکه ارزش افزوده‌ای که به استان کردستان داده می‌شود بسیار اندک است، اظهار داشت: انتظار می‌رود در این حوزه نیز استان مورد توجه بیشتری از سوی مسئولان حوزه های مرتبط قرار گیرد.

تردد مرزی در سیرانبند بانه خواسته فعالان اقتصادی کردستان است
معاون امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار کردستان نیز در این نشست گفت: انجام تردد مرزی در مرز سیرانبند بانه یکی از خواسته‌های فعالان اقتصادی استان است و امیدوارم با عنایت مجموعه دولت این مهم هر چه زودتر محقق شود.
حسین فیروزی ایجاد نمایشگاه دائمی را یکی دیگر از خواسته های مردم استان کردستان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۱۱ هزار متر مربع زمین برای احداث این نمایشگاه اختصاص یافته ولی احداث آن به حمایت نیاز دارد.
وی با بیان اینکه احداث نمایشگاه دائمی می‌تواند به توسعه اقتصادی استان کمک کند ابراز امیدواری کرد با احداث این نمایشگاه آرزوی دیرینه فعالان اقتصادی استان برآورده شود.
معاون اقتصادی و منابع انسانی استاندار کردستان با اشاره به برگزاری پنج کارگروه با حضور مقامات ارشد کشوری در عصر چهارشنبه در کردستان اضافه کرد: در هر کارگروه ۳۰ فعال اقتصادی حضور یافته و در مجموع ۵۰۰ نفر ساعت مسائل توسعه اقتصادی استان به بحث و گفت و گو گذاشته شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha