زیرسطحی کردن مسیر قطارسریع السیر درقم پیشنهاد مشاور چینی است

قم - ایرنا- رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر قم، با بیان اینکه مکان پیش بینی شده برای احداث ایستگاه قطار سریع السیر قم بین بلوار خلیج فارس تا بلوارپیامبر اعظم(ص) است، گفت: زیرسطحی کردن مسیر عبور قطار پرسرعت پیشنهاد مشاور چینی بود که مورد تایید تمام مسئولان استان قرار گرفت ولی این طرح درمجموعه راه آهن کشور رها شده‌است.

روح الله امراللهی روز سه‌شنبه درگفت وگو با خبرنگاران، باانتقاد از آغازنشدن مسیر قطار پرسرعت درمحدوده قم گفت: راه آهن از داخل شهر عبور می‌کند که این مانع بصری برای جمکران و حرم حضرت معصومه(س) می‌شود که با توجه به این موضوع باید حرکت قطار پرسرعت در محدوده شهر قم از زیرسطح محقق شود.

وی با بیان اینکه مسیر قطار سریع السیر تهران، قم، اصفهان ۳۰۰ کیلومتر است گفت: حدود پنج سال از آغاز این طرح گذشته ولی تاکنون این طرح اجرایی نشده‌است و این درحالی است که شرکت چینی اجرا کننده این طرح اعلام کرده که در این مدت هفت هزار کیلومتر قطار سریع السیر درچین احداث کرده‌است.

امراللهی، یکی از دلایل تاخیر دراحداث این قطار پرسرعت را عدم تعیین تکلیف ایستگاه قم دانست و افزود: یکی از محورهای مهم برای ایجاد ایستگاه قطار سریع السیر محور زینبیه است که درکنار ریل راه آهن قرار دارد که باید این محور احیا و احداث گردد

وی با بیان اینکه با اجرای ایستگاه قطار سریع السیر درمکان پیش بینی شده، یک ایستگاه به مترو قم افزوده و مترو به صورت غیرسطحی به این ایستگاه متصل می‌شود، گفت: در صورتی که ایستگاه قطار پرسرعت به کیفیت پیش بینی شده اجرا شود، این ایستگاه به یکی از ایستگاه‌های با بار ترافیکی سنگین و با کیفیت کشور تبدیل می‌شود.

تقاطع امام(ره) و کیوانفر مصوبه کارشناسی دارد

امراللهی، با بیان اینکه تقاطع خیابان کیوانفر به خیابان امام(ره) به طرحی چالشی در قم تبدیل شده است، گفت: ایستگاه راه آهن مرکزی که در مرکز شهر وجود دارد که نیازمند خدمات، تسهیلات و ایجاد دسترسی به این ایستگاه هستیم که در صورتی که این دسترسیها ایجاد نشود،این ایستگاه در آینده کاربری خود را از دست خواهد داد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم، اظهار داشت: تقاطع امام(ره) و کیوانفر مصوبه کارشناسی دارد ولی مانع اجرای آن اختلاف نظر مدیریتی است که این موضوع درحال تعمیم به بخش‌های جامعه است.

امراللهی، ادامه داد: ۳۵ میلیارد تومان هزینه اجرای این تقاطع است که اگر اجازه احداث آن درسال ۹۶ داده میشد، این طرح با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان تاکنون به بهره برداری می‌رسید.

وی افزود: درطرح تقاطعی که مربوط به خیابان امام(ره) است کارشناسان با تمام ملاحظات تصمیم به زیرسطحی کردن این تقاطع و احیای محور زینبیه را پیشنهاد کرده‌اند که با این تقاطع حجم ترافیک خیابا ن امام(ره) قم کاهش و دسترسی به ایستگاه مرکزی قم تسهیل می‌شود و هیچ عارضه بصری دراین محور برای حرم حضرت معصومه(س) ایجاد نمی‌شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم، ادامه داد: ایجاد دسترسی از امتدادهای مختلف برای ایستگاه اصلی راه‌آهن باید ایجاد شود که درغیر این صورت، با احداث ایستگاه قطار سریع السیر، ایستگاه مرکزی راه آهن در عمل بلااستفاده می‌شود.

 عملکرد بودجه ای شهرداری قم بسیار مطلوب است

وی گفت: ۶ سازمان شهرداری از جمله حمل و نقل و ترافیک، تاکسیرانی، اتوبوسرانی، پایانه ها و قطار شهری و سازمان توسعه و عمران با کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم همکاری داشته و فعالیت این سازمانها توسط کمیسیون این شورا رصد خواهد شد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهرقم ادامه داد: درحوزه عمران بودجه‌های کشوری به دو بخش جاری و عمرانی تقسیم میشود که بخش جاری هزینه های روزمره و بخش عمرانی شامل فعالیتهایی است که منجر به ارزش افزوده برای شهر می‌شود.

امراللهی با بیان اینکه در سه سال گذشته ۲۵ تا ۱۷ درصد بودجه شهردرای قم به بودجه جاری اختصاص یافته است گفت: در سال ۹۶، ۲۵ درصد کل بودجه به هزینه جاری با ۳۲۷ میلیارد تومان و ۹۸۱ میلیارد تومان معادل ۷۵ درصد کل بودجه به موضوع عمرانی تخصیص یافته که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی عملکردی بسیار مطلوب است.

وی گفت: در بودجه سال ۹۷ شهرداری قم، هزینه جاری ۳۶۰ میلیارد تومان معادل ۱۷ درصد و هزینه عمرانی با اعتبار یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان معادل ۸۳ درصد بودجه عمرانی بوده‌است ضمن اینکه در سال ۹۸ بودجه پیش بینی شده شهرداری قم در بخش عمرانی ۴۳۷ میلیارد تومان و در بخش عمرانی یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده‌است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم ادامه داد: شهرداری‌های مناطق عملکردهای خُود در توسعه معابر و بهسازی بوستان‌های محلی را به صورت روزمره در دستورکار قرار دارند، ولی طرح‌های بزرگ توسط شهرداری مرکزی انجام می شود.

 رینگ دوم شهری قم تکمیل می‌شود

امراللهی با بیان اینکه شهر قم درمسیر توسعه قرار گرفته‌است ، افزود: از سال ۹۶ تا ۹۸ طرح‌های مهمی از جمله بزرگراه آیت الله بروجردی با اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان، اجرای رمپ‌های فرعی پل ۹ دی به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان، تقاطع شهید کریمی با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان، رمپ فرعی تونل غدیر، ساماندهی بلوار زائر با اعتبار ۹ میلیارد تومان در قم اجرا و به بهره برداری رسیده‌است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای اجرای تقاطع غیرهمسطح ولیعصر(عج)ف ۴۶ میلیارد تومان هزینه شده و این طرح تا ۶ ماه آینده به بهره برداری می رسد گفت: خیابان شهدای روحانیت به مبلغ ۱۷ میلیارد تومان، زیرگذر طباطبایی با اعتبار بالغ بر ۳ میلیارد تومان، احداث خیابان شهید خسرو بیگی و همچنین ورودی جعفریه و تقاطع غیرهمسطحی با عتبار ۱۰ میلیارد تومان از جمله طرح های بزرگ اجرایی شده و در حال تکمیل شهرداری است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم، با بیان اینکه با اجرای تقاطع غیرهمسطح فردوسی، رینگ دوم شهری قم تکمیل می شود گفت: خیابان روحانی از محدوده ۱۵ خرداد تا کمربندی امام علی(ع) تا سه سال آینده تکمیل می شود.

جمع آوری ریل راه آهن از مصلای قدس تا جمکران ضروری است

امراللهی، نوسان‌های اقتصادی را موجب افزایش هزینه های تحمیلی به شهرداری دانست و ادامه داد: هزینه تقاطع‌های اجرا شده بعد از سال ۹۶ بیش از ۲ و نیم برابر هزینه ساخت تقاطع‌های غیر همسطح تا پیش از سال ۹۶ برای شهرداری تمام می شود.

وی با بیان اینکه ریل راه آهن از مصلای قدس تا جمکران در عمل کارکرد ندارد گفت: اجرای تکمیل ادامه بلوار فردوسی به خط ریل راه آهن برخورد می کند که درخواست همکاری با مسئولان راه آهن برای همکاری در این زمینه و جمع آوری این ریل را داریم.

امراللهی ادامه داد: فاز سوم خیابان شهید روحانی، خیابان فردوسی و ادامه خیابان محتشم کاشانی سه طرحی است که در دستور کار شهرداری است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم، اظهار داشت: در زمینه تملک خیابان عماریاسر در ۲ سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان و در ۶ ماه نخست امسال ۳۵ میلیارد تومان هزینه شده است که زمینه تسریع در سرعت اجرای این طرح را فراهم می کند ضمن اینکه پیش بینی می شود که اجرای کامل این طرح ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز داشته باشد.

 بهره برداری از ۲ بوستان بزرگ شهری تا شهریور ۹۹

وی با اشاره به بهره برداری از ۲ بوستان بزرگ شهری تا نیمه نخست سال آینده، ادامه داد: فاز دوم بوستان کوثر با اتصال به  موزه دفاع مقدس و همچنین باغ پرندگان درمحدوده کوه خضر در حال انجام است که این ۲ بوستان تا تابستان سال ۹۹ به بهره برداری می رسد.

امراللهی، با بیان اینکه شهر بازی بوستان غدیر در مرحله نصب تجهیزات است ادامه داد: تغییر نرخ صورت گرفته در ماه‌های گذشته موجب شده تا هزینه تامین تور مورد نیاز برای باغ پرندگان در فاز اول ممکن نباشد که اجرای این تور به فاز دوم این بوستان موکول شده‌است.

وی ادامه داد: ۲ مجموعه فرهنگی ورزشی در مناطق یک و شش به بهره بردای و پنج مجموعه ورزشی در حال احداث وجود دارد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم، با بیان اینکه هم کانون ۳۵ بوستان در منطقه پردیسان قم وجود دارد، گفت: در سه سال گذشته ۳۱ بوستان در منطقه پردیسان به بهره برداری رسیده است که این رکوردی جالب در احداث بوستان در یک منطقه شهری است.

تا کنون ۷۰۰ میلیارد تومان برای مترو قم هزینه شده است

وی با اشاره به آخرین روند احداث قطار شهری قم با بیان اینکه سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان درطرح مترو هزینه شده‌است گفت: درسه سال گذشته بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان دراین طرح هزینه شده‌است ولی تغییر نرخ ارز تامین بخش مکانیکی و الکتریکی و ناوگان این طرح را با افزایش سه برابری هزینه ها مواجه کرده‌است.

امراللهی اظهارداشت: برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی قم ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شدهاست که تاکنون ۱۱۴ اتوبوس طی چند سال اخیر خریداری و ۴۵ درصد این ناوگان نوسازی شده‌است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم، با بیان اینکه برای هوشمندسازی قم تاکنون ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: خط کشی دوجزئی با ماندگاری طول عمر ۲ برابری نسبت به خط کشی معمولی و هوشمندسازی و نصب دوربین های مداربسته از جمله اقدام های مدیریت شهری برای اصلاح و هوشمندسازی نظارت بر معابر است.

آرامستان دارالسلام رها شده است

امراللهی، احداث ترمینال جنوب را مطالبه ای عمومی دانست و گفت: با وجود قول های داده‌شده برای در اختیار قراردادن زمین به شهرداری برای احداث این ترمینال، تا کنون این وعده محقق نشده است که در این زمینه توقع همکاری بیشتر دستگاه های مربوط در این زمینه را داریم.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت بخش دولتی از شهرداری و شورای اسلامی شهرگفت: انتظار ما از مجموعه دولتی برای پشتیبانی و حمایت از مدیریت شهری قم تاکنون محقق نشده‌است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم با بیان اینکه قانون، شهرداری را ملزم به پیش بینی آرامستان در چهار جهت شهر نموده است، گفت: آرامستان دارالسلام در منطقه شرقی شهر قم قرار دارد که در سال های  ۹۳ و ۹۴ پنج میلیارد تومان برای اماده سازی این آرامستان هزینه شده‌است که متاسفانه  هم اکنون رها شده‌است.

بازارهای قم از نظر ایمنی وضعیت مناسبی ندارد

امراللهی با اشاره به وجود برخی باغ‌های رها شده در محدوده شهری قم گفت: پیشنهاد مدیریت شهری، خرید این باغ ها از ورثه تبدیل آنها به بوستان است.

وی با بیان اینکه بازارهای قم بازارهای ویژه ای از نظر معماری است ولی از نظر ایمنی وضعیت مناسبی ندارد گفت: حجم جمعت ورودی به این بازارها بسیار قابل توجه است که اگر حادثه‌ای در این بازارها اتفاق بیفتد خسارت‌های سنگینی بر قم وارد می‌کند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم، با انتقاد از عدم همکاری اداره کل میراث فرهنگی قم برای بهسازی بافت‌های تاریخی استان، گفت: متاسفانه میراث فرهنگی همکاری لازم را در این زمینه ندارد و با وجود دعوت چند باره از رئیس این سازمان برای حضور درجلسات شورای شهر، متاسفانه ایشان درجلسه شورا حضور نیافتند.

زلزله در بافت فرسوده قم بحران ایجاد میکند

وی با بیان اینکه قم در بهسازی بافت های فرسوده از شهرهای هم رده خود هم عقب تر است، گفت: اقدام هایی برای تاب آوری شهری انجام شده است ولی اعتراف می کنیم که این اقدام ها پوشش لازم را نمی دهد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم، اظهار داشت: برنامه مشخص برای تاب آوری شهری و بهسازی بافت های فرسوده وجود ندارد و در بخش بافت فرسوده هیچ گونه حمایتی صورت نمی گیرد.

امراللهی، تخفیف بخشش عوارض را مشوقی اندک برای ترغیب ساکنان بخش فرسوده برای بازسازی این بافت دانست و افزود: درصورت بروز حوادث غیرمترقبه مانند زلزله به طور قطع با بحران دربافت فرسوده قم مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ایستگاه آتش نشانی هسته مرکزی قم خود ازحداقل ایمنی بیبهره است گفت: با وجود احداث آپارتمان‌های ۱۸ طبقه درقم، نردبان لازم برای دسترسی به این طبقات درآتش نشانی وجود ندارد ضمن اینکه مکانهای تعریف شده برای اسکان اضطرای درقم تنها ۵ درصد جمعیت قم را پوشش می‌دهد.

نوسازی بافت فرسوده در قم تنها به حرف خلاصه شده‌است

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم، تاکید کرد: نوسازی بافت فرسوده درقم تنها به حرف خلاصه شده و کمترین نوسازی را دربافت فرسوده استان داشته‌ایم که این موضوع می‌تواند بحران ساز باشد.

وی با انتقاد از بروکراسی اداری و موازی کاری‌های مختلف درروند تصمیم گیری‌ها ادامه داد: چند سال است که مسئولان و دستگاه های مرتبط در حال تصمیم گیری برای نصب دوربین های مداربسته در معابر قم هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =