نوجوانان در جشنواره پژوهش‌های دانش آموزی روش حل مسئله می آموزند

تهران- ایرنا- مدیرعامل موسسه فرهنگی تبیان گفت: چهاردهمین دوره جشنواره پژوهش‌های دانش‌آموزی امسال با شعار «مسئلت رو حل کن» بنا دارد نگاه متفاوتی به این رویداد داشته باشد تا دانش‌آموزان با کسب مهارت حل مسئله، قادر به رفع مشکلات خانواده و جامعه باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش «کمیل خجسته» روز شنبه در نشست خبری رونمایی از برنامه ها، رویکردهای جدید، معرفی رشته ها و پوستر ویژه چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش های دانش آموزی، اظهار داشت: از ۴۰ روز دیگر چهاردهمین دوره این رویداد با موضوعات مختلف آغاز می شود.

وی افزود: این جشنواره یکی از ۴ جشنواره مطرح در فضای دانش‌آموزی و از مهمترین طرح های سازمان تبلیغات اسلامی است و تلاش می‌کند تا نوجوانان از دانش‌هایی که آموخته اند در راستای حل مسئله بهره ببرند به عبارت دیگر هدف اصلی این جشنواره همان حل مسئله توسط نوجوانان است.

مدیر عامل موسسه فرهنگی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: دانش‌آموز می‌تواند با حل مسائل خود به مشکلات خانواده و جامعه نیز رسیدگی کند و از سوی دیگر مربیان و خانواده‌ها نیز با بها دادن به دانش آموزان باعث می‌شوند تا آنها به توانمندی‌های خود تکیه کنند.

خجسته با بیان اینکه سیزدهمین دوره این جشنواره با حضور ۷ هزار دانش‌آموز و هزار و ۷۴۰ گروه دانش آموزی برگزار شد، ادامه داد: در جشنواره چهاردهم تلاش می‌شود تا رقابت و جایزه، فرع بر اصل یادگیری بوده و در ارزیابی و گزینش گروه های دانش‌آموزی فرآیند پژوهش‌ و مهارت‌های حین آن همچون نظم، کارگروهی، حل مسئله و خلاقیت مورد تاکید قرار گیرد. بر همین اساس سازو کار اصلی قدردانی از برگزیدگان جشنواره چهاردهم، ورود آنها به باشگاه نوآوری تبیان خواهد بود.

دبیر جشنواره ملی پژوهش های دانش آموزی بیان داشت: اعضای باشگاه علاوه بر اخذ امتیازات نقدی و اعتباری از سوی موسسه تبیان و حامیان جشنواره امکان استفاده از فرصت‌های علمی، ارتباطی و کارآفرینی و حمایت برای ارتقا و توسعه ایده‌ها و محصولات، شرکت در اردوها و بازدیدهای علمی مرتبط با پژوهش، شرکت در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی، انجام پروژه‌های اشتراکی و هم افزا با سایر گروه‌ها، استفاده خدمات ویژه استعداد سنجی و مشاوره تحصیلی و همیاری به منظور برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره به شکل دستیار، مربی و داور فراهم می شود.

«حسین حق پناه» افزود: چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش‌های دانش‌آموزی تبیان با هدایت و مشاوره مجازی در ۲ بخش اصلی انجام می‌شود، گفت: طرح رویش که در این طرح با همکاری موسسه تعلیم و تربیت برهان اجرا می‌شود مسئولیت پذیری و دغدغه فرد در مواجهه با محیط اطراف خود را مورد توجه قرار داده است.

وی ادامه داد: در بخش رویش دانش‌آموز تمرین می‌کند به سادگی از کنار مشکلات و فرصت‌های اطراف خود عبور نکند و پس از توانمندی در تشخیص، اولویت دهی و تبیین مسائل، با همکاری هم گروهی‌های خود راه حلی قابل قبول و خلاقانه برای مسائل ارائه دهد. در این فرآیند از تحمیل و فشار بیرونی برای گزینش مسئله و روش حل آن اجتناب می‌شود و دانش آموز باور می‌کند که می‌تواند مسائل واقعی اطراف خود را تشخیص داده و حل کند، ضمن آنکه افق دید او فراتر رفته و برای حل مسائل بزرگ تر آماده می‌شود.

دبیر این جشنواره تصریح کرد: دانش آموزان در گروه های ۱ تا ۶ نفره مسئله را شناسایی کرده و به کمک مربیان ابعاد، علل مسئله و ریشه آن را پیدا کرده و بعد از ایده پردازی راه حلی برای آن پیدا می‌کنند. در بخش مسابقات چالشی نیز گروه‌های دانش آموزی پس از تعیین رشته و با استفاده از درس‌نامه‌های رایگان موجود در مدرسه اینترنتی تبیان به آماده‌سازی خود برای رقابت با سایر گروه‌ها در رویداد نهایی می‌پردازند. تفاوت این مسابقه چالشی با سال قبل فرآیندی بودن آن است به این نحو که دانش آموزان درگیر چالشی مبتنی بر مسائل واقعی می‌شوند.  

حق پناه رشته‌های مسابقات چالشی این جشنواره را هوا و فضا، رباتیک، شیمی، پل کامپوزیتی، انرژی‌های تجدیدپذیر، زیست فناوری، طراحی صنعتی، سازه، مهارت‌های رسانه‌ای و برنامه نویسی عنوان کرد و گفت: به طور خاص در این جشنواره روی مهارت‌های رسانه‌ای تمرکز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه باشگاه دانش‌آموزی در ۳ رکن اصلی عضو می‌پذیرد، افزود: این جشنواره پل ورود به این باشگاه بوده و جوایز این جشنواره امسال به تندیس ختم نخواهد شد. مرحله اول حل کردن مسائل است و بعد از آن به کمک حامیان که در سطح کلان به عنوان نهاد حاکمیتی هستند مسائل خود را توسط دانش‌آموزانی که وارد باشگاه شده حل می‌کنند. همچنین در تابستان ۹۹ علاوه بر شرکت در کارگاه آموزشی، این فرصت را نیز دارند که با حمایت سازمان‌ها مسائل واقعی را حل کنند.

حق پناه دومین رکن را معلمان عنوان کرد که باید خود را فراتر از یک معلم دیده و مسائل را در کنار دانش آموزان در سطح کلان حل کنند و افزود: سومین رکن مدارس هستند که به عنوان رکنی در باشگاه از فضای فیزیکی و نرم‌افزاری آنها که موسسه تبیان در اختیار آنها قرار داده، استفاده می‌کنند.

دبیر جشنواره زمان ثبت‌نام در این جشنواره را از ۱۹ آبان تا ۳۰ آذر عنوان کرد و گفت: مرحله مقدماتی این جشنواره ۲۸ آذر همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود و مرحله نهایی نیز در روزهای ۲۷ و ۲۸ فروردین ۹۹ برگزار می‌شود که رویدادی پرهیجان در بخش‌های مسابقات چالشی و رویش است.

وی اولویت اصلی جشنواره چهاردهم را توسعه کیفی عنوان کرد و گفت: شعار مسابقه امسال «مسئلت رو حل کن» است که دانش‌آموز با حل مسئله خود قادر به حل مسائل خانواده و بعد از آن جامعه خواهد بود.

حق پناه اضافه کرد: علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی project۱۴.tebyan.net مراجعه کرده و یا با دبیرخانه جشنواره از طریق تلفن های ۸۱۲۰۲۳۱۱ و ۸۱۲۰۲۴۲۲۸ و یا پست الکترونیکی project@tebyan.com در ارتباط باشند.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره پژوهش‌های دانش‌آموزی تبیان از سال ۸۳ با حمایت دفتر امور پژوهشی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از طرح هدایت و مشاوره اینترنتی پروژه های دانش‌آموزی و با حضور ۴۰ گروه از مدارس مختلف اجرا شده است و در مدت ۱۴ سال گذشته در مجموع بیش از ۷ هزار گروه (حدود ۲۵ هزار دانش‌آموز) از سراسر کشور در تمامی دوره های تحصیلی و در سه بخش مسابقه، سمینار و غرفه به رقابت پرداخته اند./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =