آموزش و پرورش از نظام علمی جامع محروم است

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل آموزش و پرورش با بیان اینکه دستگاه تعلیم و تربیت از نظام جامع علمی محروم است، گفت: تقدس نظام علمی موضوعی است که از آن غفلت شده و این مسئله برای دانش آموزان به درستی بازتعریف نشده است. 

«محمدرضا دهدست» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از آفت های نظام آموزشی فقدان تعریف مقام مقدس علم در بین دانش‌آموزان است و تاکنون تعریف جامعی از نظام علمی نداشته ایم. 

این کارشناس آموزشی ادامه داد: آفت دیگر نظام آموزشی که دامن بسیاری از دانش‌آموزان را گرفته جدی نگرفتن خطرات فرهنگی است. در سال ۱۳۷۰ رهبر معظم انقلاب در مورد تهاجم فرهنگی مطالب به یادماندنی را بیان کرده و به نهادهای فرهنگی جامعه هشدار دادند که مراقب این موج تهاجم فرهنگی باشند. اما مدیران فرهنگی جامعه این مسئله را جدی نگرفته و برای این آفت زدایی برنامه ریزی مدونی نداشتند.

وی افزود: قبل از انقلاب با نسل سرخورده‌ای مواجه بودیم که اسیر طوفان‌های شهوانی و غلط فرهنگی بودند اما به تدریج و با پیروزی انقلاب اسلامی نسل جوان و نوجوان به دامن فرهنگ مقاومت و اسلامی برگشته و با رهبری مقتدرانه امام خمینی  (ع) به ارتش قدرتمند مردمی تبدیل شدند.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس با موج بسیار قدرتمندی از دانش‌آموزانی مواجه بودیم که رشادت و فداکاری های بزرگی از خود نشان دادند که از جمله آنها شهید محمدحسین فهمیده بود. خداوند ترس را از دل این افراد برداشته بود و با تمام وجود از نظام اعتقادی و دینی خود دفاع کردند.

دهدست گفت: اقرار می‌کنیم که در جبهه‌های جنگ افرادی همچون حسین فهمیده نماینده نسل قدرتمند وشجاع دانش آموزی بودند. این موج قدرتمند حاضر در جبهه‌های جنگ آرام آرام میوه فکری را خلق کردند به گونه ای که امام خمینی (ره) با دیدن این صحنه‌ها بارها به این موضوع اشاره کردند که به این جوان‌ها مدیون بوده و می‌توانیم به آنها اعتماد کرده و آینده نظام را به آنها بسپاریم.

وی ادامه داد: اما به تدریج بعد از دوران هشت سال دفاع مقدس از تدوین یک نظام علمی جامع برای آموزش و پرورش و دانش آموزان غفلت شد، بدین معنا که دانش‌آموزان از داشتن یک نظام علمی جامع و کامل محروم شدند. 

این کارشناس آموزشی افزود: حال که حدود ۳۰ سال ازاین بی توجهی  می‌گذرد به طور مشهود و علنی لطمات تدوین نشدن نظام علمی را شاهد هستیم. این مسئله آموزش و پرورش ما را به آموزش و پرورش روزمره تبدیل کرده که تهی از نظام علمی تعریف شده است.

دهدست آفت دوم نظام دانش ‌آموزی را فقدان سرمایه‌گذاری برای نظام علمی دانش آموزی عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری هایی بعد از دوران دفاع مقدس برای تکمیل زیر ساخت‌های جامعه شد اما مدیران از سرمایه گذاری کلان در نظام آموزشی غافل شدند. 

وی غفلت و آفت سوم را سستی نظام مدیریت دانش‌آموزی عنوان کرد و ادامه داد: مدیرانی که برای مدیریت در این نظام دانش‌آموزی آمدند افرادی دلسوز بودند اما قدرت اجرایی و علمی بالایی نداشته و منجر به تغییر مداوم مدیران درآموزش و پرورش شدند.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش تصریح کرد : با توجه به شرایط و مقتضیات، آموزش و پرورش به روزمرگی کشیده شد که در نهایت منجر به مدیریتی سازگار و مانا در نظام دانش‌آموزی نشده و نتوانسته نظام دانش‌آموزی را سامان دهد.

دهدست تصریح کرد: در این شرایط با بیانیه‌ گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری مواجه می‌شویم که نیازمند تفسیر و تحلیل جامعی است. در این بیانیه ۲ شاخص مهم مشاهده می‌کنیم که اعتماد به جوانان و سپردن مدیریت‌ها به آنها یکی از مواردی است که به آن کمتر توجه شده است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری روی نخبگان نظام  و جوانان از دیگر موارد تاکید شده در بیانیه گام دوم است که در این اواخر توجه بیشتر به آن شده و می‌توان به آن امیدوار بود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از قدرت فکری دانش‌آموزان و نخبگان تاثیرات بسزایی در شکوفایی کشور خواهد داشت و برگزاری جشنواره‌های علمی در این خصوص بسیار تاثیر گذار است بنابراین باید به رشد علمی دانش آموزان توجه بیشتری شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =