زنان شاغل هر ۴۰ دقیقه باید با فقر حرکتی جدال کنند

تهران-ایرنا- نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی درباره نحوه فعالیت ورزشی زنان شاغل در محیط کار و فعالیت گفت: یکی از عواملی که باعث چاقی و بروز دردهای عضلانی می شود نشستن بیش از حد است بر همین اساس به زنان شاغل توصیه می کنم هر چهل دقیقه یکبار با فقر حرکتی جدال کنند.

امروزه با تغییر بافت زندگی، شکل و شیوه انجام کارها هم بسیار تغییر کرده و اکثر کارها با نشستن یا انجام یک سری حرکات ثابت انجام می شود. به همین جهت بیماری ها و امراض بیشتری مانند دیسک، سیاتیک، چاقی و دیابت کارکنان را تهدید می کند؛ امراضی که ریشه در کم تحرکی دارند.

به همین دلیل توسعه ورزش در میان زنان شاغل به دلیل اینکه سلامتی آنها را تضمین و بهره وری و کارآمدی در محل کار را افزایش می دهد یکی از ضرورت های زندگی ماشینی امروزی شده است که بهانه ای شد تا دومین روز از هفته ملی سلامت بانوان به فعالیت جسمانی در محیط کار و تحصیل نامگذاری شود.

ضمن این که به باور کارشناسان، حضور زنان در میدان فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی، به عنوان نیمی از پیکره جامعه ضرورتی انکارناپذیر و حیاتی در تامین سلامت و بهداشت جسم و روان و پیشگیری کننده انواع انحرافات اجتماعی، کاهش هزینه های درمانی و افزایش تولید و بهره وری است و از آن جا که با افزایش سن، پوکی استخوان ناشی ازکم تحرکی نمود پیدا می کند و این جمعیت عظیم را با مشکلات فراوان روبه رو خواهد کرد، ترویج فرهنگ ورزش بخصوص برای زنان شاغل، ایجاد فضای ورزشی امن و قابل اطمینان از نیازهای مبرم جامعه عنوان می شود.

موضوعی که «لاله حاکمی» نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آن اشاره کرد و گفت: تراکم استخوانی در میان زنان تا ۲۵ سالگی افزایش پیدا می کند و از آن به بعد کم می شود تا آن جا که در دوره ای هورمون ها متوقف و یائسگی نزدیک می شود. در این بازه زمانی، سرعت اُفت تراکم استخوان زیاد می شود و احتمال شکستگی های ناشی از پوکی استخوان که عوارض بسیار زیادی می تواند داشته باشد رو به افزایش می نهد.

وی افزود: بر همین اساس می گوییم که زنان در دوره های مختلف زندگی احتیاج به فعالیت های فیزیکی دارند و اگر بخواهیم روی برنامه تراکم استخوان خوب کار کنیم باید از بچگی به فکر آن باشیم.

نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی، شایع بودن بیماری های قلبی و عروقی و دیابت و چاقی در میان زنان را علت توجه بیشتر به فعالیت ورزشی زنان عنوان کرد و یادآور شد: همه این موارد می تواند با ورزش و نگهداری وزن با رژیم غذایی سالم کنترل شود. ضمن این که افسردگی و اضطراب در زنان شیوع زیادی دارد که ورزش می تواند هم در پیشگیری و هم در درمان موارد خفیف و متوسط کمک کننده باشد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر ورزش هایی که وزن بر روی آن باشد، استفاده از مواد لبنی و ویتامین D به اندازه کافی ضرورت دارد. منظور از این نوع ورزش ها این است که شنا و دوچرخه سواری گرچه ورزش خوبی است اما بر روی تراکم استخوان تاثیر مستقیمی ندارد.

ورزش های کششی و پیاده روی لازمه زندگی کاری

حاکمی در ادامه این گفت و گو، درباره نحوه ورزش زنان شاغل در محیط کار و فعالیت در جهت پیشگیری از چاقی و  اضافه وزن، اظهار داشت: یکی از عواملی که باعث چاقی می شود نشستن بیش از حد است تا آن جا که حتی اگر کسی روزی یک ساعت هم ورزش کند ولی سه الی چهار ساعت مرتب بنشیند متابولیسم بدن کاهش یافته و احتمال چاقی افزایش می یابد.

وی به زنان شاغل توصیه کرد: هر چهل دقیقه یکبار به هر بهانه ای که شده از سرجایتان بلند شوید، دوری بزنید و سعی کنید از پله بجای آسانسور استفاده کنید.

وی افزود: زنان شاغل باید حتی المقدور تلاش کنند اگر با ماشین به محل کار می روند مقداری دورتر نگه دارند و مابقی راه را پیاده طی کنند.

نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی درباره راهکار پیشگیری از بروز دردهای عضلانی و قوز کردن هم خاطرنشان کرد:  به طور معمول وقتی با کامپیوتر یا موبایل کار می کنیم، گردن به جلو می آید و حالت قوز کردن پیدا می شود که دردهایی که در پشت احساس می شود به خاطر کشیدگی این عضلات اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: بنابراین حرکات کششی کمک کننده خوبی است. برای این کار لازم است هر چهل دقیقه یک بار حرکات کششی مانند کشیدن دست ها به بالا یا در پشت سر قرار دادن و همچنین حرکت گردن بر خلاف جهت خم شده انجام شود.

حاکمی مناسب و استاندارد بودن صندلی و ارتفاع میز را از دیگر مواردی عنوان کرد که مانع بروز دردهای عضلانی می شود و افزود: این ها کارهایی است که در حالت نشسته در محل کار می توان انجام داد تا محیط کار سخت و عذاب آور نباشد.

هفته ملی سلامت بانوان همه ساله با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور برگزار می شود. امسال هم این هفته با شعار «ورزش، شادابی، آرامش» از روز جمعه ۱۰ آبان ماه آغاز و تا روز سه شنبه ۱۶ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =