ترویج کتابخوانی برای جامعه‌ای سعادتمند و فرزانه

تهران-ایرنا- سقراط می‌گوید: جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می‌یابد که "خواندن" کار روزانه‌اش باشد، ارتقای فرهنگ عمومی هم جز با خواندن کتاب ممکن نخواهد بود، برای ترویج کتاب خواندن کاری کنیم.

برای بسیاری از ما سوال این است که چرا سرانه مطالعه در کشور پایین است، اما باید راه‌حلی برای آن در نظر گرفت، بهترین راه حل، ترویج خواندن است، این را به کودکان و نوجوانان بیاموزیم کتاب خواندن، کدام یک از مشکلات‌شان را حل خواهد کرد و چه کمکی به بهتر شدن زندگی‌شان می‌کند.

روز دانش آموز نزدیک است و تقارن آن با روز فرهنگ عمومی، فرصتی است که برای ترویج کتابخوانی وقت بیشتری بگذاریم.

رویکردها و شیوه‌های ترویج خواندن

بزرگترها چگونه می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند، تا به کتاب توجه بیشتری نشان بدهند؟

این کار نیازمند برنامه‌ریزی و صرف زمان است، کودکان و نوجوانان کنجکاو و مشتاق دانستن هستند اما شرایط مطالعه باید برایشان فراهم باشد و ذهن‌شان علاقه‌مند به خواندن شود.

کتاب رویکردها و شیوه‌های ترویج خواندن، پژوهشی است که به تحلیل و شناخت بازدارنده‌ها و عوامل انگیزه‌بخش برای کتاب خواندن در جامعه هایی می پردازد که مردم در آن عادت به مطالعه ندارند.

در این اثر از روش‌هایی که کودکان و نوجوانان به خواندن علاقه‌مند می‌شوند، سخن گفته شده و شیوه‌های ترویج خواندن و شناخت کودک و نوجوان و نیازهای آن‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته و راه‌هایی عملی برای راه‌اندازی مراکز خواندن با کودکان و نوجوانان پیشنهاد شده است.

مخاطبان این اثر پدران و مادران،‌ آموزگاران و مربیان،‌ کتابداران و مروجان و گروه‌ها و قشرهای فرهیخته و فرهنگی هستند که برای ترویج کتاب‌خوانی تلاش می‌کنند.

کتاب رویکردها و شیوه‌های ترویج خواندن، نوشته کمال پولادی است و موسسه فرهنگی، هنری، پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان آن را در ۳۰۵ صفحه منتشر کرده است.

روانشناسی خواندن و ترویج کتابخوانی

همه رفتارهای اجتماعی در بخش اصلی خود به روانشناسی برمی‌خورند، روانشناسی می‌تواند راه‌های مناسبی برای ترویج رفتاری درست یا باز داشتن از رفتارهای غلط را به کنشگران نشان بدهد.

کتاب روانشناسی خواندن و ترویج کتابخوانی، به تحلیل روانشناختی مساله کتابخوانی یا کتاب نخوانی می‌پردازد.

این کتاب دو بخش کلی دارد که در بخش اول، راهکارهایی برای علاقه‌مند کردن کودکان به خواندن به پدران و مادران پیشنهاد می‌کند و توانایی کودکان را برای ارتباط برقرارکردن با کتاب‌ها شرح می‌دهد و در ادامه روش‌های داستان‌خوانی را توضیح می‌دهد.

در بخش دوم، نویسنده کودکان بی‌علاقه به مطالعه را توصیف می‌کند و راه‌هایی برای علاقه‌مندکردن این دسته از کودکان به مطالعه و تبدیل کتاب خواندن، به کاری لذت‌بخش برای آن‌ها را بازگو می‌کند.

تفاوت سلیقه میان دختران و پسران در رده‌های سنی مختلف و متفاوت و خاستگاه‌های اجتماعی یکی از موارد قابل توجهی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

روانشناسی خواندن و ترویج کتابخوانی، نوشته اکرم پدرام‌نیا در ۱۱۴ صفحه توسط نشر قطره به چاپ رسیده است.

نیمای بابا و هفت دزد بک لایت

روانشناسان معتقدند، نوجوانان شوخی و طنز را دوست دارند، اینکه آن‌ها چقدر درست می‌گویند، موضوع اصلی این کتاب نیست، موضوع آن کتابخوانی است!

نیمای‌بابا و هفت دزد بک‌لایت، مجموعه داستان‌هایی به هم پیوسته است که نام خود را از علی بابا و چهل دزد بغداد وام گرفته و آن را به طنز کشیده است. زبان آن کنایه‌های طنزی به ادبیات کهن دارد اما برای مخاطب نوجوان شده، این کتاب با دغدغه ترویج کتابخوانی، نوشته شده و روی جلد آن هم در توضیح کتاب آمده: چگونه اهمیت کتابخوانی و بالا روندگی فرهنگ مطالعه را درک کنیم؟

حکایت‌های مختلف این کتاب شامل با جلبک‌ها کمی مهربان‌تر باشیم، بلبلی که دیگر روشن نشد، چگونه شهروندی وظیفه‌شناس باشیم، بیابان را سراسر بز گرفته، نیسان آبی و... است.

نیمای بابا و هفت دزد بک لایت، نوشته محمد مصاحبی در ۵۷ صفحه توسط انتشارات سوره‎مهر منتشر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =