۹۰ برنامه درسی توسط ۳۰۰ استاد و دانشیار بازنگری شد

تهران- ایرنا- دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۳۰۰ دانشیار و استاد تمام از دانشگاه‌های کشور با حضور در کارگروه‌های ۱۶ گانه این شورا تاکنون حدود ۹۰ برنامه درسی را برای سه مقطع تحصیلی بازنگری کرده‌اند.

«حمید طالب زاده» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با تشریح فعالیت ها و اقدامات ۱۶ کارگروه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اظهار داشت: این شورااز ۱۰ سال پیش در دل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با چهار محور اسلامی سازی، روزآمدسازی، بومی سازی و کارآمدی بازنگری ۱۶ رشته علوم انسانی را انجام می دهد.
وی به رشته های مورد نظر این شورا با برای بازنگری در برنامه های درسی اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه های درسی رشته های روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی، هنر، معماری، فرهنگ و ارتباطات و رسانه، فلسفه، فلسفه دین، علوم تربیتی، حقوق، تاریخ، مشاوره، مطالعات زنان و خانواده، علوم سیاسی، زبان ها و ادبیات خارجی برای بازنگری توسط ۱۶ کارگروه در اولویت شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی قرار دارد.
اعضای کارگروه های ۱۶ گانه
دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ۱۶ رشته ذکر شده بیشتر از سایر رشته های علوم انسانی با فرهنگ و سنت ارتباط دارند، درباره اعضای این ۱۶ کارگروه گفت: ۳۰۰ استاد دانشگاه که مرتبه علمی همه آنها از دانشیار به بالا است در این کارگروه ها فعال هستند که ۷۰ درصد را اعضای هیأت علمی با مرتبه استاد تمام و ۳۰ درصد باقی مانده را دانشیاران تشکیل می دهند و در رشته های خود متخصص هستند.
طالب زاده درباره ارتباط شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بازنگری برنامه های درسی و ابلاغ این برنامه ها به دانشگاه ها تاکید کرد: این کارگروه ها در واقع کارگروه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم محسوب می شوند که این مسئله ارتباط نزدیک شورای تحول و وزارت علوم را نشان می دهد و بدون چنین ارتباطی تحول در رشته ها و برنامه های درسی انجام نمی شود.
وی با بیان اینکه وزارت علوم باید پذیرای تغییرات در این برنامه ها باشد افزود: در واقع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دست اندرکار این اقدام است چرا که همه اعضای کارگروه های شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی را اعضای هیأت علمی دانشگاه های معتبر کشور تشکیل می دهند.
بازنگری برنامه های درسی
استاد تمام گروه فلسفه دانشگاه تهران همچنین درباره برنامه های درسی که در این شورا مورد بازنگری و تحول قرار گرفته است، اظهار داشت: بررسی، تغییر و دگرگونی برنامه های درسی رشته ها تاکنون منجر به تدوین حدود ۹۰ برنامه درسی در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شده است؛ ناگفته نماند که تدوین برخی از برنامه های درسی بین سه تا چهار سال زمان برده است.
طالب زاده مرحله بعد از تدوین برنامه های درسی را نظرخواهی از استادان کشور دانست و خاطرنشان کرد: این برنامه های درسی بعد از تدوین برای تمام اعضای هیأت علمی در همه گروه های آموزشی دانشگاه ها ارسال می شود تا در جلساتی آن را بررسی کرده و جهت حک و اصلاح برای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی عودت داده می شود.
وی به مرحله بعد از نظرسنجی استادان دانشگاه اشاره کرد و افزود: بعد از تدوین، برنامه های درسی در صحن شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و بعد از تصویب به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ می شود تا در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد.
برنامه هایی که ۳۵ سال بازنگری نشد
دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی به این نکته نیز اشاره کرد که برخی از برنامه های درسی در این ۱۶ رشته بین ۳۰ تا ۳۵ سال بازنگری نشده است.
وی در این باره افزود: برخی برنامه های درسی فعلی در دانشگاه ها به همان شکل ۳۵ سال قبل باقی مانده است که ضرورت بازنگری را نشان می دهد. وقتی برنامه ای تدوین و ابلاغ شد عناوین درسی تازه ای در آن گنجانده می شود که باید به روز و بومی باشد.
طالب زاده در این باره به ذکر مثالی پرداخت و گفت: در اقتصاد درسی به عنوان اقتصاد ایران گنجانده شده است که دامنه وسیعی دارد؛ شکل گیری عنوان های تازه درسی نیازمند منابع جدید هم است که در این زمینه پای تالیف منابع به میان می آید و کتاب هایی بر این اساس تولید و نوشته می شود.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: استادان فن از طریق این کارگروه ها کتاب هایی تالیف می کنند و در حال حاضر حدود ۴۰۰ عنوان کتاب از سوی سازمان سمت در حال تالیف است.

وی یادآور شد: این کتاب ها در دو قالب متن و منبع درسی مورد استفاده قرار می گیرد؛ البته استادان دانشگاه را نمی توان موظف کرد که حتماً متن مشخصی تدریس کنند اما اگر متن دروس طوری تالیف شود که جلب نظر استادان آن رشته را به همراه داشته باشد خود به خود به عنوان متن درسی قرار می گیرد.
به گفته طالب زاده، تلاش شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بر این است که چنین منابعی برای قرار گرفتن در کانون توجه استادان تالیف شود.
عضو شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با بیان اینکه هم اکنون ۲۰ عنوان کتاب به  چاپ رسیده و تعدادی زیادی هم در مسیر چاپ است، پیش بینی کرد که در مسیر بازنگری و تحول در برنامه های درسی این ۱۶ رشته علوم انسانی، هفت هزار عنوان کتاب به صورت تدریجی به چاپ برسد.
طالب زاده تاکید کرد: تالیف کتاب به عنوان کار فرهنگی، فکری و علمیِ مُتِعَیِن و متجسم در مسیر برنامه ریزی درسی جدید مورد نظر است تا این برنامه ها منتهی به تالیفات جدید شود و اگر تحولی رخ می دهد در این تالیفات است.
وی با اعلام اینکه بازنگری و ایجاد تحول در برنامه های درسی هر سه مقطع تحصیلی مورد نظر این شورا است، افزود: در کارگروه های ۱۶ گانه پرداختن به این سه مقطع متفاوت است، این امکان وجود دارد که برخی کارگروه ها ابتدا به برنامه های درسی و رشته های کارشناسی ارشد یا دکتری بپردازند که به تشخیص استادان آن کارگروه ها واگذار شده است.
دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حدود نیمی از برنامه های درسی به مقطع کارشناسی و نیمی دیگر به کارشناسی ارشد و دکتری اختصاص دارد اظهار داشت: بازنگری و تدوین برخی از برنامه های درسی مقطع کارشناسی سال ها طول کشید.
طالب زاده خاطرنشان کرد: در سال جاری برنامه های درسی متعددی به تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید و از طریق دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ می شود.
وی یادآور شد: مصوبات شورای تحول در واقع حکم مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است چرا که این تفویض به شورای تحول صورت گرفت تا برنامه های درسی را به وزارت علوم ابلاغ کند.
طالب زاده درباره حمایت سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از اقدامات شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی تاکید کرد: عاملی متعلق به علوم انسانی است و در علوم انسانی تدریس می کند و درک عمیقی نسبت به این رشته دارد. او از زمان حضور در شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره حامی این شورا بوده و از اقدامات گذشته و فعلی شورای تحول پشتیبانی کرده است.
بازخورد برنامه های درسی نزد دانشجویان
وی درباره بازخورد برنامه های درسی نزد دانشجویان همچنین گفت: یکی از معانت های دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم  انسانی، معاونت امور دانشجویی است که ارتباط نزدیک با دانشجویان و نخبگان علوم انسانی دارد.
وی افزود: برای دریافت بازخورد برنامه های درسی از نظرات، خواسته ها، گرایش ها و علاقه مندی های دانشجویان بهره برده و به کارگروه ها ارجاع داده می شود ازخورد برنامه ها از آنها هم استفاده می کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha