شایعه رپرتاژ ۵۰هزار دلاری برای وزیر ارتباطات رسما تکذیب شد

تهران- ایرنا- یک کانال تلگرامی ساعاتی قبل مدعی شد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای انتشار گزارش در «فارین پالیسی» Foreign Policy ، پنجاه هزار دلار به این نشریه آمریکایی پرداخت کرده است. زمانی که پای شکایت از این منبع خبری به میان آمد، آن‌ها رسما عذرخواهی کردند و منکر انتشار این خبر از کانال خودشان شدند.

فارین پالیسی ۲۵ اکتبر گزارشی با عنوان «آیا جهرمی امائول مکرون ایران می‌شود» منتشر کرد مبنی بر اینکه آذری جهرمی به وزیر جوان در ایران معروف است و با وجود فیلتر بودن شبکه‌های اجتماعی اما ارتباط خوبی در آن محیط با مردم دارد.

پالیسی در گزارش خود اشاره کرده که طی یک دهه گذشته، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک بازیگر کم اهمیت و محافظه‌کار بوده و کارش محافظت از کابل‌های تلفن و نظارت بر سرعت اینترنت برعهده آن بوده، اما اکنون به یک نیروی اقتصادی، سیاسی و فنی تبدیل شده است.  

پس از انتشار این خبر یک کانال خبری داخلی با بیش از چهار هزار کاربر، خبری را منتشر کرد که در آن افترایی متوجه وزیر ارتباطات بود.

در این کانال خبری نوشته شد:

«فارین پالیسی نوشت: آیا آذری جهرمی امانوئل مکرون ایران می‌شود؟ تعداد زیادی از رسانه‌های ایران وابسته به تیم جهرمی هم با شوق و ذوق خبر را بازنشر کردند.اما وقتی به اسم نویسنده نگاه کردیم، ماجرا جالب‌تر شد: روح الله فقیهی مدیر سایت انتخاب است. سایتی وابسته و نزدیک به آذری جهرمی. بعد از این‌که با دفتر مدیریت نشریه فارین پالیسی تماس گرفتیم. بخش بازرگانی این نشریه گفت در قبال دریافت مبلغی همه می‌توانند یک بخش از نشریه ما را به رپورتاژ خود یا فعالیت‌های‌شان اختصاص دهند. پرسیدم یعنی تایید می‌کنید این یک رپورتاژ تبلیغاتی است؟ گفتند بله.»

آن‌ها در ادامه از وزیر ارتباطات خواسته بودند به این خبر که آن‌ها با این سرعت و شدت پیگیری‌اش کردند، پاسخ دهد:

«آقای جهرمی مبلغی حدود ۵۰ هزار دلار بابت این رپورتاژ پرداخت شده. این پول را از کجا آورید. از وزیر می‌خواهیم توضیح دهند.»

پس از این که دقایقی از انتشار این خبر در کانال مذکور گذشت، جمال هادیان رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در توئیتر خود نوشت: مدیر کانال آموزش خبرنگاری را از خبرگزاری مهر می‌شناسم. بدون مستندات به وزارت ارتباطات در کانالش درباره خبر فارین پالیسی ایراد تهمت کرد. از صبح پیگیر بودم که یا سند این خبر را منتشر کنید یا عذرخواهی. جوابگو نبود، پس چاره‌ای جز شکایت نیست.

کمتر از چند دقیقه طول کشید که این خبر کذب توسط کانال آموزش خبرنگاری تکذیب شد. آن‌ها در تکذیبیه‌شان آورده‌اند:

«در فضای مجازی پرداخت ۵۰ هزار دلار برای مصاحبه جهرمی وزیر ارتباطات با یک نشریه خارجی به عنوان رپورتاژ منتشر شده است کانال آموزش خبرنگاری هیچ ادعایی در مورد صحت خبر ندارد و منتشرکننده خبر نبوده اگر شائبه‌ای در مورد اصرار بر این ادعا بوده عذرخواهی می‌کنم. تماسی هم با فارین پالیسی نداشته‌ایم.»

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات پس از عذرخواهی رسمی این کانال در توئیتر اعلام کرد از شکایت صرفنظر می‌کند: با عذرخواهی رسمی مدیر کانال آموزش خبرنگاری از خبر کذبی که منتشر کرده بود، از شکایت صرفنظر می‌کنیم.

مجله خبری سیاسی - اقتصادی فارین پالیسی «سیاست خارجی»، هر دو ماه یک‌بار منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =