توجه والدین تنها پرداختن به بعدعلمی دانش آموزان نباشد

بندرعباس- ایرنا- رییس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین دستگاه تعلیم وتربیت وزارت آموزش و پرورش گفت: توجه والدین به دانش آموزان باید براساس تمام ساحت‌های ششگانه تعلیم وتربیت باشد نه اینکه تنها به بعد علمی آنها توجه شود.

رضا مددی روز سه شنبه درهمایش منتخبان انجمن اولیاء و مربیان شهر بندرعباس افزود: توجه والدین تنها به بعد علمی دانش آموزان و پیگیری ساحت آموزشی آنها باعث شده تا مسیر و اهداف مدارس در تربیت دانش آموزان تنها سمت وسوی علمی به خود بگیرد.

وی اضافه کرد: هدف مدرسه تنها هدایت دانش آموزان به سوی دانشگاه نیست بلکه تربیت هنرهای عمومی، اجتماعی و شخصیتی نیز باشد و انجمن اولیاء ومربیان باید پیگیر باشند که مدارس در تربیت این آینده سازان جامعه چه فعالیت و برنامه‌ریزی دارند.

مشاور وزیر آموزش وپرورش، ورود انجمن اولیاء ومربیان به چگونگی تربیت دانش آموزان درمدارس را مهم‌ترین راهکار در تغییر مسیر نگرش موجود برشمرد وگفت: انجمن اولیاء ومربیان باید در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های مدارس دخیل باشند وآموزش وپرورش نیز این بستر را فراهم سازد تا مشارکت همه جانبه اولیاء محقق شود.

مددی ادامه داد: حق تمامی والدین است که به صورت مستقیم یا از طریق نماینده آنها در انجمن اولیاء و مربیان در اداره مدرسه سهیم باشند، چرا که مدارس به تنهایی قادر نخواهند بود تمام خدمات تربیتی وآموزشی را ارائه کند.

وی یادآورشد: تربیت فردی دانش آموزان در خانواده و بعد اجتماعی آنها در مدرسه شکل می‌گیرد که برای تحقق ابعاد مختلف تربیتی، هماهنگی نهاد خانواده و مدرسه بسیار مهم است. 

انجمن اولیاء و مربیان خواستار آموزش مهارت‌های زندگی درمدارس باشند

رییس مرکزملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش وپرورش نیز گفت: مهم‌‎ترین کارکرد انجمن اولیاء و مربیان مشارکت در رشد وپرورش فرزندان به‌عنوان یک فرد با خصلت‌های انسانی و یک شهروند مسوولیت پذیر با مهارت‌های اجتماعی است.

 فاطمه مهاجرانی افزود: دربرخی مسائل دیدگاه‌های دانش آموزان با والدین درخصوص تحصیل تناقض‌هایی دیده می‌شود و اولیاء بدنبال تحقق آرزوها و خواسته‌های خود هستند که برگرفته از علایق و استعدادهای فرزندانشان نیست.

وی اضافه کرد: فرزندان ما شاید به آنچه می‌خواهیم برسند اما لذتی نخواهند برد و خوشحال از شغلی که دارند نیستند و در نتیجه موفقیت‌های مطلوبی نیز در کسب و کار بدست نمی‌آورند.

رییس باشگاه دانش پژوهان جوان ادامه داد: تحت فشار قراردادن مدرسه و فرزندان برای پیشرفت در بعد علمی، باعث می‌شود در آینده شهروندان تک بعدی خواهیم داشت که مهارت‌های اجتماعی را فرا نگرفته‌اند و با معضلات بسیاری در جامعه و همچنین در اداره زندگی شخصی خود روبرو خواهیم بود.

مهاجرانی افزود: انجمن اولیاء و مربیان باید مطالبه گر در آموزه‌هایی نظیر تصمیم گیری جرات مدارانه، مهارت نه گفتن، کنترل خشم، نظم، اعتماد به نفس، مهارت‌های اجتماعی، محیط زیست و دیگر مهارت‌ها باشند و تمام تمرکز نباید در تربیت علمی خلاصه شود.

مهاجرانی همسویی اولیاء ومربیان مدارس در تحقق اهداف تربیتی را مهم برشمرد و گفت: انجمن با تغییر نگرش کمک کند تا مدارس در راستای آماده سازی دانش آموزان برای زندگی آینده حرکت کند و در این  زمینه مطالبه گر مدارس باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =