حوزه فلسفه آموزش عالی دچار فقر نظری است

تهران- ایرنا- مترجم کتاب «ایده آموزش عالی» با بیان اینکه حوزه فلسفه آموزش عالی دچار فقر نظری است، گفت: در ایران و در حوزه فلسفه آموزش عالی، متخصصان صاحب نظر نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، «احسان اکرادی» در نشست معرفی و بررسی کتاب «ایده آموزش عالی» به معرفی کتابی که ترجمه کرده است پرداخت و اظهار داشت: در فصل اول این کتاب درباره عضو گمشده دانشگاه یعنی تناقض در آموزش عالی بحث شده زیرا آموزش عالی در کشور ما با بحران روبرو است، یعنی در بحث روش درک و اصول اساسی دچار نقصان هستیم.

وی با بیان اینکه تلاش اندک برای درک آموزش عالی، فقر نظریه آموزشی مدرن و فقدان توسعه ادراک آگاهانه از مشکلات امروز آموزش عالی در کشور است، خاطر نشان کرد: در پس زمینه ارزشی آموزش عالی به پیگیری حقیقت و دانش عینی و پژوهشی، آموزش لیبرال، استقلال دانشگاهی و آزادی علمی پرداخته شده است.

وی از دیگر مشکلات کنونی در دانشگاه ها را فقدان عقلانیت، توسعه نیافتن توانایی انتقادی دانشجو، نبود استقلال دانشجو که دچار تضعیف شده است و نبود مرکزی برای انتقاد در جامعه و حفظ نکردن فرهنگ فکری جامعه برشمرد.

مترجم کتاب ایده آموزش عالی ادامه داد: این کتاب براساس تضعیف دوگانه آموزش عالی در دو بحث وجود قلمرو دانش عینی و دانش عینی بین اعضاء جامعه دانشگاهی که از آزادی برخوردار هستند، بنا شده و به این دو اصول با شک و تردید می نگرد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه مدرن جزیی از دولت مدرن است، یادآورشد: در فصل دوم این کتاب نیز درباره باستان‌شناسی مفهومی از آموزش عالی صحبت شده است.

«حسین مصباحیان» عضوهیات علمی دانشگاه تهران به عنوان منتقد کتاب ایده آموزش عالی با بیان اینکه در این کتاب از کلماتی استفاده شده که معنای مشترک ندارد، گفت: به نظر می رسد که مترجم به طور ظاهری به کلمات نگاه کرده و معانی آنها را درک نکرده است.

وی افزود: در این کتاب نکات کلیدی و هیجان انگیزی که برای خواننده نکته جدیدی ایجاد کند، وجود ندارد بلکه ابهامات پیچیده ای نیز ایجاد می کند و این کتاب می خواهد بگوید که ایده آموزش عالی لیبرال می تواند نقش رهایی بخشی داشته باشد ولی ما رهایی بخشی را در نظام لیبرال می دانیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: اگر آموزش عالی می خواهد جنبه رهایی بخشی داشته باشد، باید درک نزدیکی از شرایط و ایده های ارایه شده در جامعه از خود بروز دهد.

«علیرضا مرادی» مترجم نیز در این نشست اظهار داشت: وقتی می خواهیم به بررسی نئولیبرالیسم بپردازیم باید به بحث آزادی و کشف حقیقت در دانشگاه هم پرداخته شود.

وی تصریح کرد: پژوهشکده مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پی چاپ و بررسی کتبی در زمینه های فلسفه دانشگاه است.

کتاب «ایده آموزش عالی» نوشته رونالد بارنت فیلسوف انگلیسی، با ترجمه گروهی توسط انتشارات اندیشه احسان به تازگی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =