سند تحول آموزش و پرورش به مجموعه‌ای از راهبردها تبدیل شود

تهران - ایرنا - عضو شورای عالی آموزش ‌و پرورش گفت: سند تحول بنیادین برای اجرایی شدن باید به مجموعه ای از راهبردها تبدیل شود تا در دستور کار آموزش ‌و پرورش برای آموزش قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش؛ حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت پور با بیان اینکه سند تحول بنیادین و مساله تحول موضوعی است که دامنه‌ای از تغییرات را ایجاد می‌کند، افزود: برای تغییر ساختاری و محتوایی از یک نقطه ‌به ‌نقطه دیگر، باید مجموعه گام‌های موثر مشخص شود.

وی ادامه داد: قبل از آن نیز باید بردارهای تحول تعیین و بر اساس آن بردارها و حرکت پلکانی تغییر، به سمت نقطه مطلوب حرکت شود. این حرکت،‌ حرکت چند نفر از کارشناسان و تصمیم از بالا به پایین نیست، بلکه باید بتواند جمع زیادی از فرهنگیان مانند مدیران، معلمان و کارشناسان را با خود همراه کند.

بهجت پور اظهار داشت: برای انجام این کار و همراه کردن کادر آموزش‌ و پرورش برای اجرا کردن سند تحول بنیادین، باید چند اقدام مهم مورد توجه قرار گیرد. اولین اقدام این است که همگان باید به‌ضرورت تغییر دست پیدا کنند، یعنی بپذیرند که شرایط فعلی شرایط مناسبی نیست،‌ در دومین اقدام جمع باید متقاعد شوند تغییرات را در سلسله همراهان قرار دهند که برای این کار باید اطلاع‌رسانی کافی شود.

عضو شورای عالی آموزش‌ و پرورش اضافه کرد: اگر سند تحول بنیادین نتواند به‌اندازه کافی درباره راهبردها و مراحل تغییر خود اطلاع‌رسانی کند و اضطرار بیافریند، این سند هیچ‌وقت اجرا نمی‌شود.

بهجت پور با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی در این بخش حرف اول را می‌زند، افزود: برای اطلاع‌رسانی دو حوزه اضطرار سازی و توضیح ضرورت تحول و حوزه تغییر و راهها و گام‌های تغییر مهم است. همچنین برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین در حوزه مهارت‌آموزی و آموزش نیز باید اقداماتی صورت گیرد.

عضو شورای عالی آموزش ‌و پرورش با بیان اینکه برای اجرای سند تحول بنیادین باید از بیرون نیز حمایت‌هایی باشد، گفت: این موضوع باید به‌صورت یک مطالبه درآید تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان نیز به آن ورود پیدا کنند. ایجاد تصویر شفاف از آینده و تحولات آموزش‌ و پرورش جلوی چشم خانواده‌ها، فرهنگیان و دانش‌آموزان مهم است تا شوق همراهی را با تحول و تغییرات پیدا کنند.

بهجت پور تاکید کرد: باید سند تحول بنیادین به مجموعه‌ای از راهبردها تبدیل شود؛ چون اگر این سند به بخشنامه‌ و جملات زیبایی که در تابلوهای مدارس نوشته می شود، بدل شود، هیچ‌ گاه به یک برنامه برای تحول آموزش و پرورش تبدیل نخواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =