اجماع حداقلی درباره ارزش‌های حاکم بر جامعه نداریم

تهران - ایرنا - یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: باوجود گذشت ۱۵۰ سال از مشروطه، هنوز یک اجماع حداقلی درباره ارزش‌های جامعه نداریم و تعارض‌ها و تنش‌های پیش از مشروطه، هم بین نیروهای اجتماعی و هم در صورت‌بندی مفاهیم وجود دارد.

محمد رضا مرادی طادی روز سه شنبه در نشست «نظریه دولت در ایران؛ رویکردی آسیب شناختی» در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: جامعه‌ایرانی با گستردگی پدیده‌های اجتماعی روبرو است و واکنش‌ها به مرگ خواننده پاپ تا دختری که به خاطر ورزشگاه رفتن خودکشی می کند، حاکی از این موضوع است.

وی، ادبیات مردم در فضای مجازی، درگیری های سیاسی و برسی علمی و دانشگاهی پدیده های اجتماعی را نمونه های از مواجهه یک جامعه با پدیدها عنوان کرد و ادامه داد: ما از لحاظ «نظریه دولـت»  در دوران پیش از مشروطه هستیم. هنوز مسایل آن دوره برای ما موضوعیت دارند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهارداشت: از لحاظ نظریه‌های قدرت که تنازلی یا تصاعدی هستند. در ایران، همیشه قدرت مبتنی بر نظریه تنازلی و بالا به پایین بوده است. در این سیستم، شخص حاکم یا خلیفه یا فیلسوف اعمال قدرت می کند. نظریه های تصاعدی در فلسفه ایرانی- اسلامی جایگاهی ندارد.

مرادی طادی با بیان اینکه در تاریخ سیاسی ایران همیشه درباره شخص صحبت کرده ایم، یادآورشد: متاسفانه در تاریخ سیاسی ایران در مورد نهاد یا شخصیت های حقوقی صحبت نکرده ایم. در غرب، شخصیتی های حقوقی به جای شخصیت‌های حقیقی جایگاه دارند و مورد توجه مردم قرار می‌گیرند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی به نظریه «شرکت» در اروپا اشاره کرد وگفت: در این تعریف، مدیرعامل از تک‌تک اعضای هیات مدیره قدرتمندتر است اما همه اعضا از مدیرعامل قدرتمندتر هستند.

وی با اشاره به نقش نیروهای تاثیرگذار در نهضت مشروطه گفت:‌ سه نیرو در مشروطه حضور داشتند؛ سلطنت طلبان، مشروطه‌خواهان و مشروعه‌خواهان. تضاد بین مفاهیم ملیت و شریعت نیز در این دوره قابل ردیابی است و اینجاست که دوگانه ملت و دیانت ظهور می‌کند.

طادی گفت: اینجا نظریه «۲ شمشیر» مطرح می شود و در انجیل یوحنا اشاره دارد که ۲ شمشیر مسیح به کلیسا و حاکمان رسیده است. تاریخ مشروطه ما سه شمشیری است. سه نیروی اجتماعی داریم. سلطنت طلبان دنبال حفظ سلطنت و مشروعه‌خواهان هم نظارت فقها را طلب می کنند و طرف دیگر هم مردم هستند که می‌خواهند در قدرت سهم داشته باشند.

وی افزود: این در حالی است که در تاریخ اروپا از نهادهای متکثر به وحدت می‌رسند و با مفهوم‌سازی روشنفکران، شکلی از دولت با اجماع نیروهای اجتماعی با اعتقادات نزدیک به هم ایجاد می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در ایران شاهد تفرقه نیروهای اجتماعی و تنازع مفاهیم هستیم. بعد از انقلاب، یکی از سه شمشیر حذف می شود. یک واژه جدید به نام جمهوری اسلامی ایران ایجاد می شود که دارای پارادوکس است و سه مفهوم جمهوری و اسلامی و ایران تناقض دارند. جمهوری بر اساس نظریه شهروندی، اسلام بر اساس مفهوم امت و ایران هم مبتنی بر مفهوم ملت است. ‌

طادی گفت: اینجا تعارض نیروها و تعارض مفاهیم مشکل ساز است. به طور مثال، مجلس شورای اسلامی با شورای نگهبان تضاد دارد، بعد مجمع تشخیص مصلحت برای حل تعارض آنها ایجاد می شود و بعد هم هیات حل اختلاف قوا برای حل تعارض بین قوای مختلف تشکیل می شود که همه نتیجه همین تضادهاست.

وی ادامه داد: هم تنش و تعارض نیروها را داریم اما صورت بندی دقیق و متقنی از مفاهیم نداریم.

این کارشناس با اشاره به اختلافات درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: یک اجماع حداقلی درباره ارزش‌های جامعه هم نداریم و هنوز تعارض ها و تنش های ۱۵۰ سال پیش بین نیروهای اجتماعی و در حوزه صورت بندی مفاهیم وجود دارد.

وی به زمزمه هایی که در ارتباط با اصلاح قانون اساسی وجود دارد اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم این تعارضات و تنش ها را در آینده حل کنیم.

نشست نظریه دولت در ایران؛ رویکردی آسیب شناختی، روز سه شنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی به همت کمیته ادبیات و سیاست انجمن علوم سیاسی ایران و همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی و دانشگاه شهید بهشتی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. داود فیرحی، محمد سالار کسرایی، محمد جواد غلامرضا کاشی و محمدرضا مرادی طادی در این نشست سخنرانی کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =