تجمیع دانشگاه‌ها اسیر بخشی‌نگری و نگاه سیاسی شده است

بجنورد- ایرنا- مشاور رئیس و دبیر کمیته درآمدزایی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: تجمیع واحدهای دانشگاهی نیاز اساسی نظام آموزش عالی است اما متاسفانه برخی بخشی‌نگری‌ها و نگاه‌های سیاسی مانع تحقق این امر شده است.

حمید یزدانیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ایران با ۲ هزار و ۶۰۰ واحد دانشگاهی با کشوری چون چین، با یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون نفر جمعیت، برابری می کند و این در حالی است که بیشتر کشورهای توسعه‌یافته دنیا بیش از ۵۰۰ واحد دانشگاهی ندارند.

وی افزود: زیاد بودن شمار واحدهای دانشگاهی به معنای بالا بودن هزینه های جاری، هزینه های ساختمانی، حامل های انرژی و کارگاهی و آزمایشگاهی در این مراکز آموزشی است.

یزدانیان اظهار داشت: اکنون بیشتر کلاس ها در عمده واحدهای دانشگاهی کشور، با کمتر از شمار متوسط دانشجو تشکیل می شود و این به معنای بالا رفتن میزان نیروبری و افزایش نیاز به نیروی حق‌التدریس است.

وی با اشاره تعدد بسیار واحدهای دانشگاهی در کشور گفت: دانشگاه ها می توانند از فضاها، کارگاه ها و خدمات آزمایشگاهی هم استفاده کنند اما برخی نگاه های سیاسی مانع از این تجمیع شده است.

مشاور رئیس و دبیر کمیته درآمدزایی دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: نمایندگان مجلس به خاطر کسب رای و برخی مسئولان هم به خاطر تعصب منطقه ای در برابر تجمیع دانشگاه ها مقاومت می کنند و بخشی‌نگری استانداران، فرمانداران و مسئولان از دیگر موانع تجمیع دانشگاه ها است.

مناقشه آموزش و پرورش با فنی و حرفه‌ای 

یزدانیان در باره مناقشه آموزش و پرورش با دانشگاه فنی و حرفه ای در زمینه فضاهای آموزشی نیز گفت: بر اساس قانون، با انتزاع آموزشکده های فنی و حرفه ای از آموزش و پرورش و الحاق آن به وزارت علوم، تمام امکانات و تجهیزات این آموزشکده ها نیز باید به وزارت علوم منتقل شود اما در برخی از استان ها به قانون تمکین نشده و این سبب بروز مناقشه شده است.

وی با بیان اینکه این اختلاف ۱۰ ساله در استان های مختلف وجود دارد و هنوز حل نشده، افزود: ۱۸۰ آموزشکده فنی و حرفه ای کشور، مربوط به فضاهایی است که آموزش و پرورش در اختیار فنی و حرفه ای قرار داده و در تصرف وزارت علوم است که حدود یک سوم از این تعداد، مورد اختلاف ۲ وزارتخانه مزبور است.

مشاور رئیس و دبیر کمیته درآمدزایی دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: حل این مشکل در طول برنامه پنجم توسعه به نتیجه نرسید و در ماده ۶۵ برنامه ششم توسعه گنجانده شده است اما همچنان بی نتیجه مانده و آموزش و پرورش خواستار بازگرداندن برخی از این فضاها شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل انتظار می رود آموزش و پرورش به قانون تمکین کند.

مشاور رئیس و دبیر کمیته درآمدزایی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای معارفه سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان شمالی به بجنورد سفر کرده بود.

۷۱۸۵/۵۱۳۲ 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =