اصلاح طلبان در پی مشارکت حداکثری و اصولگرایان نگران تضعیف سازوکار نظارتی

تهران- ایرنا- تنور انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی که حدود پنج ماه به زمان برگزاری آن باقی مانده است، به نظر می رسد رفته رفته در اردوگاه های سیاسی کشور گرم می شود و جریان های سیاسی به صحنه می آیند.

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، در این میان رصد فضای رسانه ای کشور و پیگیری اظهارات و رایزنی های انجام شده به وضوح نشان می دهد که اهداف، اولویت ها و راهبردهای هر یک از جناح های اصلی فعال در سپهر سیاسی تا چه اندازه متفاوت است.

به طوری که جریان اصلاح طلبی و چهره های شناخته شده آن در پی فراهم آمدن شرایط و امکاناتی برای حضور در انتخابات و جذب مشارکت حداکثری مردم می باشند، جریان مقابل به دنبال تشدید روند تعیین صلاحیت نامزدها هستند.

به نظر می رسد از همین روست که توصیه های اخیر رئیس جمهوری مبنی بر لزوم مهیا شدن زمینه مشارکت پرشور و انتخابات آزاد از طرف اصلاح طلبان مورد استقبال اما در میان اصولگرایان با واکنش های دنباله دار و تفاسیری همچون تضعیف شورای نگهبان مواجه شد.

این در حالی است که بنابه توصیه بزرگان و دلسوزان نظام در برهه فعلی و بنا به شرایط حساس کنونی، اولویت تمامی نیروها و نهادهای کشور می بایست در راستای جلب اعتماد و مشارکت مردم و برگزاری باشکوه انتخابات تعریف شود.

اردوگاه اصلاح طلبان

 سخنان روحانی درخصوص دور اول مجلس شورای اسلامی:

توضیح محمدمهدی جعفری، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایرنا به عنوان سندی بر تایید سخنان رئیس جمهوری امروز در اغلب رسانه های اصلاح طلب بازتاب داشته است.

بنا به گفته این شاهد و حاضر در مجلس اول  نظارت استصوابی در این مجلس وجود نداشت و انتخاب نمایندگان به‌طور طبیعی فقط بر عهده مردم بود. گروه‌ها و احزاب سیاسی در هر حوزه انتخابیه افراد دارای صلاحیت را به مردم معرفی می‌کردند و تنها معیار محدودکننده برای کاندیداتوری، شروط اولیه مصرح در متن قانون اساسی بود.

خبرگزاری ایسنا در تحلیلی آورد: اظهارات هفته گذشته روحانی درباره ایجاد فضای باز و به وجود آوردن نشاط سیاسی در انتخابات آینده مجلس با برداشت‌های عجیبی از سوی برخی منتقدان وی مواجه شده تا جایی که رئیس جمهوری اسلامی ایران نفوذی و یا مخالف قانون اساسی خوانده شده است!

ایسنا با اشاره به واکنش عباس کدخدایی افزود: قطعا سخنگوی شورای نگهبان می‌داند که منظور رئیس‌جمهور از اظهارات خود نه فرصت حضور دادن به افراد دارای سوابق فساد اخلاقی و اقتصادی بلکه ایجاد فضای باز برای حضور همه سلایق و جریانات سیاسی موجود در کشور که با کلیت جمهوری اسلامی دشمنی ندارند بوده است. چنین واکنشی از سوی کدخدایی و متهم کردن رئیس‌جمهور که به قول سخنگوی شورای نگهبان اتفاقا سوگند یاد کرده که پاسدار قانون اساسی باشد به کوبیدن بر طبل فرار قانون آن هم در شرایطی که با وجود فشارهای بین‌المللی و مشکلات داخلی کشور بیش از هر چیزی به وحدت و آرامش نیاز دارد باعث تعجب است.

در ادامه همچنین با اشاره به واکنش اسدالله بادامچیان به سخنان رئیس جمهوری آمده است: این ‌که رئیس‌جمهور کشور را که از همان شورای نگهبانی که دبیرکل موتلفه از آن دفاع می‌کند دو بار تایید صلاحیت گرفته و مقام معظم رهبری هم حکم ریاست جمهوری او را تنفیذ کرده‌اند و شش سال بر مسند کار است، نفوذی خوانده شود در نوع خود عجیب و حیرت‌آور به نظر می‌رسد.

به گزارش ابن خبرگزاری شاید هم نزدیک بودن به انتخابات آینده مجلس و تلاش برای ناکارآمد جلوه دادن رئیس دولت و حامیانش در پارلمان برای پیروز شدن یک جناح خاص باعث شده تا برخی سیاسیون انصاف را کنار بگذارند و با برداشت‌های عجیب از سخنان رئیس‌جمهور تلاش کنند دوباره از توبره خود معجزه جدیدی را بیرون بکشند. باید توجه داشت که با وجود همه اختلاف نظرهای سیاسی، نفوذی یا مخالف قانون اساسی خواندن رئیس‌جمهور از آن دست اقدامات دشمن‌شادکنی است که بزرگان نظام بارها نسبت به آن تذکر داده‌اند و دود آن در نهایت به چشم ملت ایران خواهد رفت.

عملکرد گذشته و راهبردهای آتی اصلاح طلبان و توصیه های فعالان این طیف:

محمد عطریانفر، از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفتگو با تارنمای خبرآنلاین می گوید: پوست اندازی در مفهوم اصلاح طلبی مستتر است بحث اصلاح طلبی اگر بخواهد در هر زمان پاسخ گوی نیاز ها و مطالبات مردم باشد به اقتضای شرایط و زمان باید دچار تغییر و تحول باشد.در واقع اگر ما بخواهیم مفهوم واقعی اصلاح طلبی را تبیین کنیم باید به این نکته توجه کنیم که اصلاح طلبی عبارت است از پاسخ به اقتضای شرایط در قبال مطالبات و نیازهای مردم بر حسب شرایط کشور و وضعیت منطقه. طبیعی است که وقتی معنای واقعی اصلاح طلبی را در این چارچوب به رسمیت بشناسیم به ناچار باید بپذیریم که اصلاح طلبی یک  نظریه سخت یا غیرقابل تغییر نیست.

وی درادامه توصیه می کند: ما باید هشیار باشیم و نگذاریم که به دلیل غیر واقع بینانه و فاصله‌گیری از واقعیت سیاسی و با نوعی از رفتار های ایدئالیستی عرصه سیاست برای حضور ما تنگ شود، ما باید همواره و هر روز در مقام تبیین شرایط باشیم و به مقتضای شرایط هم تدبیر و تصمیم سیاسی داشته باشیم. ما در سال ۹۴ به دلیل اعمال سیاست های انقباضی و اعمال نظارتها فرصت پیدا نکردیم که تیم درجه اول خودمان را در عرصه رقابت ها به صحنه بفرستیم. بنا به شرایط سیاسی ما مجبور بودیم دست به اقدام دیگری بزنیم، در آن اقدام و در آن تصمیم سیاسی هیچ انتقادی به عملکرد اصلاح طلبان وارد نیست.

عبدالرضا هاشم زایی، عضو فراکسیون امید مجلس در گفتگو با خبرگزاری مهر، در خصوص امکان ائتلاف اصلاح طلبان با اعتدالیون در انتخابات مجلس گفت: به نظر من اصلاح‌طلبان باید با لیست مستقل در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند. اگر مردم مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشند، اصلاح طلبان پیروز انتخابات خواهند بود اما اگر حضور حداقلی داشته باشند مشخص نیست که اصلاح طلبان پیروز شوند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با تاکید بر اینکه گروه‌های سیاسی باید در ائتلاف اصالت خود را حفظ کنند گفت: اصلاح طلبان در ائتلاف با اعتدالیون اصالت خود را از دست ندادند اما یک مقدار وسط طناب را گرفتند و محافظه کار شدند. فضای کشور به گونه ای است که ائتلاف ها باید شفاف باشند اگر با اعتدالیون ائتلاف کنیم باید دقیقاً به آنها بگوییم که چه وظایف خود در قبال اصلاح‌طلبان دارند.

به گزارش ایلنا مصطفی تاجزاده کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب عصر روز گذشته در دفتر حزب توسعه ملی ایران اسلامی با بیان اینکه میان اصلاح‌طلبان اختلاف نظرهای تحلیلی در مورد شرایط جامعه وجود دارد، گفت: بخشی از اصلاح‌طلبان معتقدند که هیچ تغییر قابل توجهی رخ نداده بنابراین با همان استراتژی ۹۲تا۹۶ ادامه بدهیم و دیدگاه دیگر این است که جامعه دچار تغییر شده است و بعد از سال ۹۶ این تغییر بیشتر شده است و باید استراتژی خودمان را تغیر دهیم.

تاجزاده با بیان اینکه جوهره اصلاحات پاسخگو کردن حاکمیت است، اظهار داشت: یکی از علل مسائل کشور وجود شکاف بین پاسخگویی و مسئولیت است. کسانی که قدرت دارند پاسخگو نیستند و کسانی که پاسخگو هستند قدرت ندارند... ملاک اصلاحات برای رای دادن این است که افراد باید احساس کنند امکان رای دادن به افرادی که می‌توانند اصلاح معنادار و ایجاد کنند، را دارند، باید ملاکمان تاثیرگذاری باشد و یک اقلیت تاثیرگذار بسیار بهتر از اکثریت بی‌اثر است. اصل بر شرکت در انتخابت است، اگر نامزدهای با برنامه ما را رد کردند به مردم بگوییم که نخواستند که ما در انتخابات باشیم.

علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفتگو با تارنمای نامه نیوز بیان داشت: اصولگرایان تقریبا اطمینان دارند اصلاح طلبان پیشرو تأیید صلاحیت نمی شوند بنابراین انتخابات عرصه رقابت با کسانی است که دوره های گذشته تأییدصلاحیت شدند و آنها خط قرمزهای نهادهای حاکمیتی و اصولگرایی را رد نخواهند کرد. معتقدم اگر تنها چهره های تکراری دوره دهم مجلس یا آنهاکه در دولت مسئولیت داشتند تأیید صلاحیت شوند این مسئله چالشی برای اصلاح طلبان خواهد بود چون علاوه بر آنکه افکارعمومی از آنها رضایت ندارد، بخش عمده بدنه اجتماعی اصلاحات به آنها انتقاد جدی وارد می کند. در چنین شرایطی انتخاباتی مثل دوره گذشته تکرار نخواهد شد. یعنی انتخاباتی که مثل انتخابات مجلس دهم یک فهرست دست‌وپا شکسته و معجونی از اصلاح طلب، اعتدالگرا و اصولگرای میانه رو در قالب لیست امید بخواهند به میدان بیایند.

وی در خصوص سخنان رئیس جمهوری نیز اظهار داشت: موضوع اصلاح رویکرد شورای نگهبان یک مسئله غیرتریبونی است باید در پشت پرده و با رایزنی ها دنبال و حل شود نه اینکه در تریبون حساسیت ایجاد کنیم و نتیجه ای هم از آن حاصل نشود.

اولویت مجلس بعدی

روزنامه همدلی در سرمقاله خود می نویسد: در شرایطی به استقبال مجلس یازدهم می‌رویم که معیشت دغدغه اول مردم است... در چنین شرایطی تشکیل یک مجلس قوی با حضور شخصیت‌های اقتصادی و حقوقی می‌تواند روزنه‌ای برای برون‌رفت از این شرایط نامناسب اقتصادی باشد. مجلس معیشت، مجلسی نیست که تنها دغدغه معیشت داشته باشد، بلکه اگر روزگاری اولویت مجلس مدیریت جنگ، سازندگی، سیاست‌خارجی و ... بود، در این دوره معیشت مردم به دغدغه اول مجلس تبدیل شود و همه رویکردها و برنامه‌های مجلس با تاکید بر این اصل مهم و حیاتی تدیون شود. از سویی دغدغه معیشت داشتن نباید منجر به ترویج فرهنگ پوپولیستی شود، بدین معنی که عده‌ای با سوءاستفاده از شرایط اقتصادی کشور و با شعار ساده‌زیستی و معیشت، خود را منجی مردم نشان بدهند حال آن که تهی از هرگونه تئوری و ایده کارآمد و موثر در حوزه اقتصاد باشند...

اردوگاه اصولگرایان

برداشت های برخی چهره های سیاسی اصولگرا از سخنان رئیس جمهوری:

عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم، در گفتگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به این موضوع که رئیس جمهور حافظ قانون اساسی است، اظهار داشت:‌ بیش از یک پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شورای نگهبان مربوط می شود.‌ وجود اصول متعدد و از نظر تعداد پرشمار قانون اساسی در خصوص شورای نگهبان، بیانگر نقش و جایگاهی است که شورای نگهبان در حفاظت از اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی ایران برعهده دارد.

به گزارش خبرنگاران جوان، اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران حزب موتلفه، گفت: رئیس‌جمهور اخیراً سخنانی گفته است که با موازین و اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد و چنانچه تصیحح نکند عواقب قانونی آن برای ایشان آسیب‌آور است. رئیس‌جمهور طبق قوانین نظام در یک انتخابات با نظارت قانونی شورای محترم نگهبان و با رعایت قوانین و ضوابط و مقررات رسمی انتخاب می‌شود و با تنفیذ رهبر معظم انقلاب اسلامی بطور قانونی ریاست قوه مجریه را بعهده می‌گیرد و سوگند یاد می‌کند که حافظ قانون اساسی باشد. مواضع ایشان باید تحکیم کننده مواضع قانون و حکومت قانون و خواست مردم باشد. تضعیف قانون اساسی و نهاد مهم پاسدار شرع و قانون اساسی یعنی شورای محترم نگهبان، ریاست جمهوری را از مشروعیت قانونی و شرعی بی بهره می‌سازد.

به گزارش کیهان فیروز اصلانی، استاد دانشگاه در این باره گفته است: طبق اصل ۶۲ قانون اساسی، قانون‌گذار عادی عهده‌دار تعیین شرایط نامزدهای مجلس شورا بود و از آنجا که هنوز مجلس به عنوان قانون‌گذار عادی تشکیل نشده بود تا قانون لازم تدوین شود، لاجرم این امر بر عهده مرجع وقت قانون‌گذاری یعنی شورای انقلاب اسلامی نهاده شد.

 حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به روزنامه صبح نو گفت: مساله امروز انقلاب با اوایل انقلاب متفاوت است. آن روز یک شرایطی پیش آمده بود که تقریبا ما سازوکار درستی برای این موضوع تنظیم نکرده بودیم؛ لذا آسیب‌های زیادی دیدیم و چون فضا باز بود هر کسی  از هر جا خودش را جا زد و با حسن‌نیت نیز با او برخورد شد، فجایع هفتم تیر و حوادث شهادت رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر در آن سال‌ها شکل گرفت که نظارتی وجود نداشت.

مهدی وکیل‌پور، دبیرکل حزب توسعه و عدالت نیز در گفتگو با همین روزنامه مدعی شد: با توجه به اینکه دولت و جریان اصلاح‌طلب طی سال‌های گذشته و در نهادهای مختلف اعم از مجلس و دولت و شوراهای شهر، کارنامه روشنی از خود به جای گذاشته‌اند و بی‌عملی فزاینده‌ای آنها را فراگرفته و با این حال، مشکلات اصلی مردم هنوز سر جای خود باقی مانده است، تلاش می‌کنند بحث‌هایی حاشیه‌ای مانند نظارت استصوابی شورای نگهبان را در کشور کلید بزنند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه بیشتر حامیان جریان اعتدال، از اصلاح‌طلبان هستند، آقای رییس‌جمهوری در آستانه انتخابات، با اظهار نظر علیه شورای نگهبان تلاش کرده این پالس مثبت را به جریان اصلاح‌طلب بدهد که مطالبه آنها مطالبه او نیز هست.

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در گفتگو با صبح‌نو با بیان اینکه دولت و جریان حامی آن امروز در وضعیت بغرنجی قرار دارند، با تاکید بر اینکه این زمین‌های بازی جدید طی سال‌های گذشته از سوی اصلاح‌طلبان تکرار می‌شده است، گفت: یکی از این زمین‌های بازی، بحث نظارت شورای نگهبان است؛ به این صورت که گناه عملکرد ضعیف خود در مجلس را به گردن نظارت استصوابی شورای نگهبان بیندازند.

تفاسیر رسانه های اصولگرا:

روزنامه کیهان در ستون نگاهی به روزنامه های زنجیره ای نوشت: مدعیان اصلاحات توانستند در مقاطعی، رئیس‌جمهور و برخی از مدیران ارشد دولتی را همراه خود کرده و گزاره‌هایی مانند «کمبود اختیارات»، «ضعف ساختارها» و «تغییر قانون اساسی» را از زبان آنها مطرح کنند. حالا نیز، در بر همان پاشنه می‌چرخد و به‌نظر می‌رسد اتاق فکر اصلاح‌طلبان که از خود روحانی نیز عبور کرده‌اند، نسخه‌های رادیکالی را در کارپوشه رئیس‌جمهور قرار داده‌اند؛ نسخه‌هایی برای تسریع فرار از پاسخگویی و ایجاد دوقطبی‌های سیاسی و رادیکالیزه کردن فضای سیاسی.

این روزنامه در بخشی دیگر مدعی شد: بررسی تحرکات و اقدامات اصلاح‌طلبان نشان‌دهنده این واقعیت است که آنها برای منفعل کردن شورای نگهبان بعد از یادداشت‌ها و گزارش‌هایی علیه این نهاد نظارتی و طراحی گزاره‌ای مانند «گفت‌وگوی ملی» به طراحی کلیدواژه «مجلس اول» پرداخته‌اند. این در حالی است که ا تفاقاً در همان مجلس هم شورای نگهبان حضور داشته و بسیاری از عناصر ضدانقلاب رد صلاحیت شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =