روایتی از اهداف ترکیه در حمله به شمال سوریه

تهران- ایرنا- بیش از پنج روز از آغاز عملیات چشمه صلح ترکیه علیه کردهای سوریه می گذرد. در این میان رسانه‌های داخلی ضمن محکومیت شدید این حمله به واکاوی اهداف اردوغان در پشت پرده حمله به شمال سوریه پرداخته اند.

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه عصر چهارشنبه ۱۷ مهر سال جاری از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد و با وجود مخالفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، تصمیم خود را عملی کرد. در حالی که حملات نظامی ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه از پنج روز پیش تاکنون ادامه دارد، رسانه‌های سوری یکشنبه شب گزارش دادند که نیروهای ارتش حرکت به طرف جبهه‌های جنگ در شمال شرق این کشور را برای مقابله با تجاوز ترکیه آغاز کرده‌اند. مردم مناطق کردنشین سوریه نیز از ورود ارتش این کشور به مناطق شمالی برای مقابله با حملات اخیر ترکیه به کشورشان استقبال کردند.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که این عملیات با مخالفت‌های گسترده رسانه‌های هر دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب مواجه شده است.

این رسانه ها ضمن انعکاس نگرانی های جامعه جهانی از پیامدهای حمله ترکیه، ‌تبعات حملات ترکیه به سوریه را برجسته کردند و نسبت به احیای دوباره داعش هشدار دادند.

 آرمان ملی: به نظر می‌رسد اردوغان محبوبیت خود را در درون ترکیه در حالتی متزلزل می‌بیند و با توجه به شکست در انتخابات استانبول با جهت‌دهی افکار عمومی مردم ترکیه به‌سمت یک جنگ برون‌مرزی به‌دنبال بازگرداندن محبوبیت خود در میان مردم ترکیه و رهایی از بحران‌های داخلی ترکیه است.

رسانه‌های اصلاح طلب

اهداف اردوغان در پشت پرده حمله به شمال سوریه

روزنامه آرمان ملی با فریدون مجلسی دیپلمات سابق کشورمان و تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت‌وگو کرد و به نقل از وی آورد: اردوغان از این مساله می‌ترسد که کُردهای سوریه که موفق شدند داعش را شکست بدهند در شمال سوریه اقلیم خودمختاری تشکیل بدهند که سبب ترغیب کُردهای ترکیه شود که این وضعیت را برای خود در ترکیه تکرار کنند و اقلیم خودمختار کُردها در ترکیه تشکیل بدهند. نگرانی از این موضوع و همچنین عشق به توسعه‌طلبی و جهان‌گشایی سبب شده اردوغان در حالی که سوریه مدت‌هاست درگیر جنگ شده و ضعیف شده به این فکر بیندازد که می‌تواند بخش‌هایی از خاک سوریه را به خاک ترکیه ضمیمه کند. در چنین شرایطی عرب‌های داخلی سوری که در جنگ داخلی به ترکیه پناه برده‌اند به این منطقه منتقل کند و چینش نژادی سوریه را به شکلی به‌هم بزند که کُردها دیگر در کنار هم قرار نداشته باشند.

روزنامه ابتکار ذیل تیتر نخست خود چشمه صلح ناجی داعش نوشت: پنجمین روز حمله نظامیان ترکیه به نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال این کشور در حالی ادامه یافت که علی‌رغم تمامی هشدارهای کارشناسان، مقامات محلی کرد اعلام کردند که بیش از ۸۰۰ نیروی خارجی داعشی در اثر گلوله‌باران محل نگهداری آنها از سوی ارتش ترکیه موفق به فرار شده‌اند. ترکیه که در هجوم خود به شمال سوریه بخش‌هایی از ارتش آزاد سوریه را نیز همراه خود کرده است، در تازه‌ترین پیشروی خود شهرهای تل ابیض و راس العین را تصرف کرده و به واسطه حمله ارتش آزاد سوریه به اردوگاه‌های نگهداری زندانیان داعشی، شرایطی را فراهم آورده که ساکنان این اردوگاه‌ها ضمن درگیر شدن با نگهبانان موفق به فرار شوند. ارتش آزاد سوریه که متشکل از نیروهای افراطی و بعضاً برخی از عناصر جبهه النصره هستند، اکنون در ادلب به عنوان آخرین پایگاه مخالفان بشار اسد حضور دارند و به واسطه حمایت ترکیه از این نیروها وارد عملیات نظامی آنکارا علیه نیروهای کرد شمال سوریه شده‌اند. همین موضوع سبب شده تا برخی از کارشناسان معتقد باشند که یکی از برنامه‌های نیروهای ارتش آزاد فراهم آوردن شرایطی برای آزادی اسرای داعشی از بند کردها بوده است.

تبعات حملات ترکیه به سوریه

روزنامه آرمان ملی در مطلبی آورده است: مخیم الهول را باید کلید حملات ترکیه به سوریه دانست. زندان مخوفی که در آن خونخوارترین و وحشی‌ترین داعشیان و نیروهای جبهه النصره و احرارالشام در آن نگهداری می‌شوند و امروز در وضعیتی به مراتب وحشی‌تر از داعشیان چند سال اخیر درآمده و آماده‌اند تا هم زمان خاورمیانه و بخش اعظمی از اروپا را دچار تلاطم کنند. نسل کشی کردها در چند روز اخیر که با چراغ سبز کدخدای خودخوانده آغاز شده است را باید قدمی به منظور جلوگیری از سرعت افول آمریکایی‌ها دانست. آمریکایی که تنش و تشنج در بین مردان سیاست این کشور در بالاترین سطح ۵۰ سال گذشته خود قرار دارد و هر لحظه به پایان قدرت پوشالی خود، بیش از پیش نزدیک می‌شود. حمله ارتش ترکیه به کردها که در ظاهر با نام دفاع از امنیت ملی ترکیه و به بهانه حمله به مواضع پ. ک. ک صورت می‌پذیرد را در واقع باید به منظور آزاد کردن ۲۰‌هزار نفر از عناصر اغلب اروپایی و عرب داعش و بخشی از ارتش آزاد و جبهه النصره در زندان مخیم الهول وجود دارند دانست.

به گزارش افکارنیوز، حسین کنعانی مقدم  در ارزیابی خود از اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه اظهار کرد: اشتباه استراتژیکی که ترکیه در حمله به شمال سوریه انجام داد این بود که در تله آمریکایی‌ها افتاد همان‌طور که سعودی‌ها در یمن در این تله افتادند. متاسفانه دولت ترکیه با این اقدام خودش نه تنها تعهدات مبارزه با تروریسم را برهم زده بلکه اقداماتش منطقه را هم به آشوب می‌کشد.

خبرگزاری ایلنا به نقل از احمد القطامین تحلیلگر برجسته اردنی آورد: شاید یکی از خطرناک‌ترین معضلات ناشی از این بحران برای ترکیه به موضوع اسرای داعشی نزد آمریکا و عناصر بازداشتی در زندان‌های آمریکایی در بسیاری از شهرهای منطقه شرق فرات باز می‌گردد. بر اساس توافق‌های اعلام شده بین ترامپ و اردوغان، ۱۳ هزار اسیر داعشی و بیش از شش هزار نفر از خانواده‌های آنها به ترکیه تحویل خواهند شد. این در حالی است که یکی از مشکلات آمریکا این بود که با این اسرای داعشی و خانواده‌های آنها با توجه به مخالفت کشورها با محاکمه آنها در کشورهای مبدأ چه کند و حال، این مشکل با تمام جزئیات و پیامدهایش به ترکیه منتقل شده و چه بسا در آینده پیامدهای مضاعفی به همراه داشته باشد. بسیار بعید به نظر می‌رسد که عملیات نظامی ترکیه در سوریه به سرعت پایان یابد. حتی بسیاری از دوستان آنکارا معتقد هستند که این جنگ احتمالا به جنگ طولانی مدتی تبدیل شود که ترکیه را وارد بحران‌هایی پی در پی خواهد کرد.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسایل منطقه با اشاره به ادامه تجاوز نظامی ترکیه به سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: موضوع بسیار مهم و البته خطرناک، آزاد شدن مجدد پتانسل داعش پس از حمله ارتش ترکیه به مناطق کردنشین است. نیروهای داعش از چند سال پیش در رأس‌العین و اردوگاه‌هایی مانند الهول توسط آمریکایی‌ها تجمیع شده بودند و مدیریت آن را به کردهای سوریه دادند. پس از حمله ارتش ترکیه شاهد عملیات‌هایی از سوی داعش در قامشلی و حسکه بودیم که در راستای آن هم چندین نفر از اعضاء پ. ک. ک توسط داعش سر بریده شدند.

فعال شدن دیپلماسی اروپایی‌ها در پرونده عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه

عبدالرضا فرجی‌راد سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان در گفت و گو با آفتاب یزد اظهار داشت: اروپایی‌ها پس از حمله ترکیه و چراغ سبز واشنگتن به ترکیه، غافلگیر شدند. از نظر آنها، ترامپ بر اساس تصمیم شخصی خود دست به یک اقدام کاملاً غیرقابل توجیه زده است و بر این اساس اروپایی‌ها نمی‌خواهند خود را آلت دست دولت آمریکا قرار دهند. آنها معتقدند که اقدام ترامپ در شمال سوریه، باعث تضعیف نیروهای غربی در این منطقه می‌شود؛ لذا زمانی که ترامپ نیروهای خود را از این منطقه خارج می‌کند، اروپایی‌ها هم احساس ضعف می‌کنند و به ناچار باید دنباله‌روی تصمیم کاخ‌سفید باشند. اروپایی برای خود منافعی را در نظر گرفته‌اند و نمی‌خواهند از دستورهای واشنگتن پیروی کنند. به عبارتی دیگر اقدام ترامپ باعث شد تا کشورهای عضو قاره سبز در مورد شمال سوریه، بین زمین و هوا قرار بگیرند و یک حالت بلاتکلیفی آنها را احاطه کند. موضوع مهمتر که باید به آن نگاه ویژه‌ای داشت این است که اروپایی‌ها معتقدند حضور نظامی آنها تا زمان تنظیم و تدوین قانون اساسی سوریه و فشار بر بشار اسد باید ادامه داشته باشد. آنها می‌گویند این حضور نظامی به نوعی ابزار فشار بر دمشق است؛ از این نظر می‌گویند که اگر با ترامپ همراهی کنند و از شمال سوریه خارج شوند، ابزارهای خود علیه حاکمیت سوریه را از دست می‌دهند و مشکل جدی برای آنها پیش خواهد آمد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از سایت النشره آورد: رییس جمهوری فرانسه با انتقاد از عملیات ترکیه در شمال سوریه، این حمله را تهدیدی برای بروز بحران انسانی و بازگشت داعش دانست. امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی مشترکی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تاکید کرد: ما به صورت مشترک خواستار توقف این حمله هستیم. حمله مستمر ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه خطر بروز یک بحران انسانی را به همراه داشته و به بازگشت گروه تروریستی داعش کمک می‌کند.

به گزارش ایلنا؛  به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، استف بلاک، وزیر امورخارجه هلند، امروز -‌دوشنبه- گفت که عملیات ترکیه در شمال سوریه مغایر با قوانین بین‌المللی است. وی پیش از اجلاس میان وزاری امورخارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، در جمع خبرنگاران گفت: تجاوز به کشور همسایه مغایر با قوانین بین‌المللی است و ترکیه باید مانند هر کشور دیگری به این قوانین احترام بگذارد.

تارنمای ایران آنلاین گزارش داد: پنج روز از حملات بی‌امان ترکیه به کردهای شمال سوریه می‌گذرد. پنج روزی که ۱۴۰ هزار آواره و بیش از ۱۰۰ کشته برجا گذاشته‌است. در این پنج روز کردهای سوریه بارها و بارها از اروپا درخواست کمک کردند و اکنون شمار کشورهایی که به این درخواست‌ها پاسخ مثبت داده‌اند، به عدد پنج رسیده‌ است. هلند، نروژ، فنلاند، آلمان و فرانسه، پنج کشوری هستند که اعلام کردند صادرات تسلیحاتی خود به ترکیه را تعلیق خواهند کرد. هرچند که سهم صادرات سلاح این پنج کشور به ترکیه ناچیز است.  

مسوولیت ما در قبال کردها

روزنامه اعتماد در سرمقاله خود نوشت: در شرایط کنونی جا دارد ما با حمایت از کردها نشان دهیم که دوستان وفاداری برای آنان هستیم و اجازه نخواهیم داد نمادهای کردی نوروز و کاوه آهنگر که همان نمادهای ایرانی هستند قربانی نسخه‌های ارتجاعی دینی ساخته و پرداخته سازمان‌های جاسوسی اسراییل و غرب و افکار قوم‌گرایانه جنگ‌افروزان شوند. آنان که امروز از ابهت اجدادشان می‌گویند و بر امپراتوری‌های سلجوقی و عثمانی می‌بالند و از احیای آنها سخن می‌گویند، بی‌شک به شمال سوریه راضی نخواهند شد و بیم آن می‌رود که به توسعه‌طلبی ارضی و قومی خود در سرزمین‌های سابق آن دو امپراتوری‌ها ادامه دهند. بنابراین جهانیان باید آگاه شوند و اجازه ندهند در قرن ۲۱ جاه‌طلبی‌های نازیستی و فاشیستی که جهان را کمتر از صد سال پیش به جنگ و خشونت کشاندند، دوباره مجال ظهور و بروز یابند.

روزنامه شرق در یادداشتی آورد: کردها در مبارزه با داعش ثابت کردند که شکست را در قاموس آنان معنایی نیست. کردها معتقدند دوستانی غیر از کوهستان‌ها ندارند، اکنون می‌بینیم که دست‌کم میان افکار عمومی جهان دوستان فراوانی دارند، دولت ایران نیز با محکومیت اقدامات ترکیه خود را کنار کردها قرار داده است. لازم است این حمایت‌ها تقویت شود تا نه‌فقط کردها دوستان فراوان‌تری داشته باشند؛ بلکه با تعمیق این دوستی میان ملل منطقه صلح و آشتی را بیش‌ازپیش تقویت کنیم. ارتباط تاریخی و فرهنگی کردها در هر جای جهان که باشند، با ایران ارتباطی ویژه است، پس مسئولیت نه‌تنها سیاسیون ایرانی؛ بلکه روشنفکران و هنرمندان ایران نیز در این‌ میان بیش از دیگران است. شکی نیست که اردوغان و دولت‌های حامی‌ او سرنوشتی جز شکست نخواهند داشت؛ اما این حرکت آنان می‌تواند مسیر خطرناکی را برای اهداف منطقه‌ای آنان بگشاید، مقابله با این هدف از هم‌اکنون می‌تواند تمام نقشه‌های آتی آنان را با شکست مواجه کند و تضمینی باشد بر گسترش صلح در منطقه یا دست‌کم جلوگیری از آتش‌افروزی بیشتر.

روزنامه ایران در یادداشتی آورد: کیهان کلهر با لغو کنسرت خود در استانبول و در اعتراض به عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه بهترین تصمیم را گرفت. البته پیش از او مشابه این تصمیم از سوی دیگران گرفته شده است. به هر حال آنچه تأثیرات منفی سیاست را از بین می‌برد، بیرون‌ کردن نفرت است از دل و جان؛ بازسازی اخلاق، روان و عاطفه تا انسان‌ها به مراتب قوی‌تر و نیرومندتر از پیش به زندگانی و امید و شادی بازگردند. هنرمند نیز در این کشاکش و نبرد بی‌امان همواره مسئول است. و بر اوست تا در مقابل این قدرقدرت‌ها و سیاست‌ها بایستد تا افکار و روش‌های غیربشری آنها را افشا کند؛ تا دستاوردهایش تبدیل به یک نیروی خلاق و یک امید بزرگ برای مردم شود. تاریخ نشان داده این سیاست‌های تهاجمی، تجاوزکارانه و غلط هیچ‌گاه ماندگار نبوده‌اند. هیچ قدرتی تا به امروز ماندگار نبوده و نیست و این مردمند که با اندیشه معنویت و عقاید خود همچنان ماندگار مانده‌اند و به زندگانی خود ادامه داده‌اند تا جهان و آینده را از آن خود کنند.

کنار کشیدن آمریکا

به گزارش روزنامه اعتماد، روز گذشته سی‌ان‌ان گزارش داد، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه به یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفته است که شما ما را رها کردید تا قتل‌عام شویم. ژنرال مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای کرد سوریه در دیدار با ویلیام ریبوک معاون فرمانده ائتلاف جهانی مبارزه با داعش گفته است: شما حاضر نیستید از مردم من محافظت کنید. اما اگر شما نمی‌خواهید این کار را کنید، نیروی دیگری بیاید و از ما محافظت کند. شما ما را فروخته‌اید و این غیراخلاقی است. مظلوم کوبانی در ادامه سخنان خود گفته است که ایالات متحده یا به ما کمک کند تا حمله ترکیه را متوقف کند یا به نیروهای دموکراتیک سوریه اجازه دهد تا با رژیم اسد در دمشق با پشتیبانی روسیه وارد معامله شود و اجازه دهند، جنگنده‌های روسیه در شمال شرقی سوریه عملیات انجام دهند.

این روزنامه همچنین می نویسد: دونالد ترامپ نیز در آخرین توییت خود عنوان کرد که مشارکت نداشتن در نبرد شدید در امتداد مرکز ترکیه بسیار هوشمندانه است. کسانی ما را به اشتباه به جنگ‌های خاورمیانه کشاندند و هنوز هم برای جنگیدن فشار می‌آورند. آنها اصلا نمی‌دانند چه تصمیمی گرفته‌اند. با این رویه بعید به نظر می‌رسد، اتفاقاتی بدتر از این هم باعث شود که دونالد ترامپ اقدامی علیه ترکیه انجام دهد. اما با این وجود ترامپ روز گذشته عنوان کرد به دنبال اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ترکیه است هر چند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد به نظر می‌رسد، دونالد ترامپ به دنبال کاهش انتقادها نسبت به خالی کردن پشت کردهای سوری به عنوان متحد امریکاست.

 عدم تحقق رویای خودمختاری کردها

روزنامه مردم سالاری گزارش داد: خروج آمریکا باعث شد تا کردها در مقابله با ترکیه به شدت تضعیف شوند. به نظر می‌رسد همین مسئله آغازی بر پایان رویای ایجاد خودمختاری کردها در سوریه باشد و آن‌ها را به سمت مذاکره با دولت اسد سوق دهد. چرا که ترکیه به عنوان کشوری که امنیت ملی خود را در خلع سلاح کردها می‌بیند از هیچ تلاشی برای خلع سلاح و تضعیف شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه دریغ نخواهد کرد. از سوی دیگر طرف‌های دیگری مانند ایران با وجود مخالفت با حمله نظامی ترکیه به سوریه و بروز جنگی جدید در منطقه، اما به نظر می‌رسد که نخواهد پذیرفت تا کردها منطقه خودمختار تشکیل دهند و توازن قوا در منطقه به هم بریزد. در این بین اما واکنش دولت مرکزی سوریه بسیار پر اهمیت است. دولت بشار اسد که اکنون به دلیل پاکسازی خاک سوریه از تروریست‌های خارجی با کردها روند مدارا پیش گرفته در آینده بعد از فارغ شدن از مبارزه با تروریست‌ها، توانایی در پیش گرفتن روند نظامی در مقابل کردها را دارد. از این‌رو به نظر می‌رسد در آِینده تنها راه باقی مانده برای کردها، مذاکره با دولت مرکزی سوریه و عقب‌نشینی از ایجاد منطقه خودمختار در شمال شرق سوریه باشد.

سیاست‌های جنایت‌کارانه‌ ترکیه

روزنامه شرق نوشت: چند سالی است که رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، در سخنرانی‌های خود بارها تکرار کرده که برای آنکارا گروه داعش و کردهای سوریه فرقی باهم ندارند و هر دو، گروهی تروریستی و تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه به‌شمار می‌روند. با این حال، پنج روز بعد از آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه در مناطق کردنشین شمالی سوریه، جنایات شبه‌نظامیان تحت فرمان ترکیه علیه غیرنظامیان کرد، تنه به تنه وحشیگری‌های داعش می‌زند. این گروه حتی از این جنایات جنگی ابایی ندارد و در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از این کشتارها را منتشر کرده است.

رسانه‌های اصولگرا

هشدار درباره احیای داعش

به گزارش روزنامه جوان،  بنابر اعلام سازمان ملل، از زمان شروع عملیات ترکیه بیش از ۱۳۰ هزار تن از تل‌ابیض و رأس‌العین آواره شده‌اند. این درحالی است که مقامات محلی کرد در شمال شرقی سوریه اعلام کردند که دیروز ۷۸۵ تن خارجی مرتبط با داعش، در اثر گلوله‌باران یک اردوگاه از سوی ارتش ترکیه، موفق به فرار شدند. وزارت دفاع ترکیه هم گزارش داده است، میزان تلفات کردها از زمان آغاز عملیات تاکنون به ۴۸۰ تن رسید. همچنین دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نیروهای سوری مورد حمایت آنکارا ۹غیرنظامی را اعدام کردند. اداره خودمختاری کردها از شورای امنیت، ائتلاف ضد داعش، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا و نهادهای حقوق بشری خواست به مسئولیت خود عمل کرده و فوراً برای ممانعت از وقوع فاجعه وارد عمل شوند، زیرا پیامدهای این فاجعه تنها شامل سوریه نمی‌شود.

روزنامه کیهان در مطلبی آورده است: نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که پس از حملات ترکیه به منطقه عین عیسی در شمال استان رقه، ۷۸۵ تن از تروریست‌های داعش از این اردوگاه فرار کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شد که با حمله ترکیه به مناطق اکثراً کردنشین سوریه، زندانیان داعشی که در اسارت و زندان‌های نیروهای کرد هستند، فرصت فرار را بیابند. کردها و دیگران نسبت به رها شدن تروریست‌های داعشی هشدارهایی داده بودند، اما علی‌رغم همه این هشدارها، ترکیه عملیاتی را که چشمه صلح نامیده را آغاز کرد و حالا خبر می‌رسد که چشمه صلح منجر به فرار وحشی‌ترین نیروهای ضد صلح شده است.

روزنامه خراسان در تحلیلی نوشت:‌ گروه تروریستی داعش ماه هاست که دیگر جغرافیای سرزمینی در سوریه (و حتی عراق) را تحت کنترل خود ندارد. اما به نظر می رسد که رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در عملیاتی با آینده تاریک به نام چشمه صلح حاضر است داعش را در راستای منافع خود احیا کند. سرکردگان نیروهای کرد سوری صبح دیروز اعلام کردند که حدود ۸۰۰ نفر از افراد مرتبط با داعش موفق شدند از اردوگاه عین عیسی در شمال سوریه فرار کنند. این کمپ حدود ۳۵ کیلومتری مرز سوریه - ترکیه قرار دارد و محل استقرار نزدیک به ۱۲ هزار داعشی از جمله زنان و کودکان آن هاست. گروه های کرد سوری اعلام کردند که به تعداد کافی نیروی محافظ برای حراست از این اردوگاه ۱۲ هزار نفره را ندارند و خطر گریختن همه این افراد وجود دارد.

دستور ترامپ برای خروج نیروهای امریکا از سوریه

روزنامه جوان ذیل عنوان فرار اوبامایی ترامپ از خاورمیانه آورد: دستور ترامپ برای خروج آمریکا از منطقه، متحدان این کشور را نگران کرده است. در روزهای اخیر مقامات و رسانه‌های صهیونیستی گفته‌اند که نباید به واشنگتن اتکا کنند چرا که ممکن است روزی اسرائیل را تنها بگذارد. صهیونیست‌ها بر این باورند که خروج از سوریه سبب می‌شود خلأ قدرت در منطقه ایجاد شود و به ادعای مقامات صهیونیستی ممکن است ایران و محور مقاومت این خلأ را پر کنند. مقامات تل‌آویو در سال‌های اخیر تلاش وافری انجام دادند تا ترامپ را به مقابله با حضور ایران در سوریه وادار کنند، اما موفقیتی کسب نکردند، اکنون آمریکایی‌ها کوله‌بار خود در سوریه را بسته‌اند، اما نفوذ ایران تا مرزهای سرزمین‌های اشغالی رسیده است.

جوان در گزارش دیگری نوشت: در شرایطی که مقامات ترکیه می گویند برای عملیات در شمال سوریه موافقت آمریکا را جلب کرده اند اما موافقت ناگهانی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با خروج نیروهای آمریکایی از مناطق شمالی سوریه و هموار کردن راه برای نیروهای ارتش ترکیه برای انجام عملیات علیه کردها، مقامات آنکارا را وارد چالش جدیدی کرده است. ترامپ در سه سال گذشته به هیچ وجه با تلاش های ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و جنگ علیه کردها موافقت نکرده بود اما به یکباره تصمیمش را تغییر داد و اعلام کرد که با ترکیه برای اجرای عملیات نظامی در خاک سوریه به توافق رسیده است. هر چند برداشتن دست حمایتی واشنگتن از کردهای سوریه، مقامات ترکیه را برای حملات در سوریه وسوسه کرده است اما با این اقدام، ترکیه وارد باتلاقی شده است که بیرون آمدن از آن هزینه بر است، همان چیزی که دولت آمریکا درصدد تحقق آن است. برخی کارشناسان بر این باورند که آمریکا با اردوغان همان کاری را کرده است که با صدام حسین، رییس جمهوری معدوم عراق انجام داد و با تحریک عراق برای حمله به کویت، ائتلاف جهانی علیه رژیم بعثی ایجاد کردند تا قدرت صدام را تضعیف کنند.

ورود قدرتمندانه نیروهای مقاومت سوریه

به گزارش خبرگزاری مهر، شب گذشته بود که نیروهای مقاومت سوری در اقدامی غافلگیرکننده عازم محور شمالی سوریه شدند؛ جایی که نظامیان ارتش ترکیه از چند روز پیش به دستور رجب طیب اردوغان آن را مورد حمله نظامی شدید قرار داده اند. واقعیت آن است که ورود نظامیان ارتش سوریه و نیروهای مقاومت این کشور به شمال سوریه در واقع تمامی معادلات ارتش ترکیه به ویژه رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور را در هم فروریخت. نیروهای ترکیه‌ای گمان می‌کردند در عملیات خود در شمال و شمال شرق سوریه خواهند توانست بخشی از اراضی دولت مستقلِ سوریه را تحت کنترل خود درآورند؛ با این حال عملیات به موقع نیروهای مقاومت، این معادله ساخته ذهن آنکارا را درهم فروریخت.

انفعال جامعه جهانی در کمک‌رسانی به پناهندگان
روزنامه جوان می نویسد: در این میان انفعال جامعه جهانی در کمک‌رسانی به پناهندگان به‌خصوص اروپا از همه سؤال‌برانگیزتر است. در این شرایط اروپا تبدیل به عنصری بی‌خاصیت در عرصه بین‌المللی شده است که حتی نمی‌تواند یا نمی‌خواهد کمک‌های حداقلی انسان‌دوستانه را که تعهد کرده بوده، به ترکیه ارائه دهد تا آنکارا از قبل آن تغذیه و بهداشت پناهندگان را تأمین کند. در حالی که اروپا در کنار امریکا از پیشگامان دخالت و اسفبار شدن وضعیت سوریه و منطقه غرب آسیا بود. اروپا تنها زمانی، اندکی عقب‌نشینی کرد که بحران، دامان خودشان را از طریق مهاجران و پناهندگان گرفت؛ مسئله‌ای که روند ملی‌گرایی افراطی را در اروپا تشدید کرد.

روزنامه رسالت: قطعا اگر اردوغان هم اکنون فرمان آتش بس را اعلام کند بهتر از فردا است و هر لحظه که بگذرد ابعاد فاجعه انسانی بیشتر خواهد شد و حکومتی که بر پایه ریختن خون بیگناهان استوار شود، سست بنیاد است. بی اعتنایی اردوغان به اعتراضات جهانی

خبرگزاری فارس گزارش داد: رییس‌جمهوری ترکیه دیروز اعلام کرد که نظامیان این کشور به همراه عناصر مسلح ارتش آزاد(تروریست‌های مخالف دمشق) در چارچوب عملیات چشمه صلح، تا عمق ۳۵ کیلومتری خاک سوریه پیشروی خواهند کرد. اردوغان طی سخنرانی خود در اسلامبول، با بیان اینکه شهر رأس‌العین و چهار روستای اطراف آن هم‌اکنون در کنترل نیروهای ترکیه است، گفت:‌ در تل‌أبیض نیز ۱۷ روستا تحت کنترل نیروهای مسلح ترکیه در آمدند. نیروهای ارتش [آزاد] سوریه نیز در منبج مشغول مبارزه با تروریست‌ها(کردهای مسلح) هستند.

لزوم عقب نشینی ترکیه

روزنامه رسالت ذیل عنوان اردوغان؛ آتش‌بس! نوشت: قطعا اگر اردوغان هم اکنون فرمان آتش بس را اعلام کند بهتر از فردا است و هر لحظه که بگذرد ابعاد فاجعه انسانی بیشتر خواهد شد و حکومتی که بر پایه ریختن خون بیگناهان استوار شود، سست بنیاد است. دولت و ملت ترکیه ظرفیت بزرگی هستند که انشاالله باید در جبهه مقاومت و در مقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار گیرند و امیدواریم دولت ترکیه آنچنان قدرتمند بشود تا بتواند به وجود دهها پایگاه نظامی آمریکا که در این کشور احداث شده است، پایان دهد، والحمدلله رب العالمین.

بیانیه مشترک ۱۲ گروه فلسطینی علیه تجاوز نظامی ترکیه به سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس، گروه‌های مختلف فلسطینی در نوار غزه با صدور بیانیه مشترکی، بر لزوم توقف هرچه زودتر تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه تأکید کردند. عصر دیروز ۱۲ گروه فلسطینی مستقر در نوار غزه با صدور بیانیه‌ای، خواستار توقف تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه شدند. گروه‌های فلسطینی در بیانیه مشترک خود، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی را به تحرکات فوری برای توقف این حمله فراخوانده و بر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کردند.

افزایش خطر تنش‌های اجتماعی در جامعه آلمان در سایه حمله ترکیه به سوریه

خبرگزاری تسنیم در مطلبی آورد" به گفته کارشناسان، مناسبات بین شهروندان با اصالت ترک و کُرد در آلمان مناسبات سخت و پیچیده‌ای است و حالا با توجه به حملات ترکیه به شمال سوریه در معرض تهدید تنش زایی بیشتر قرار گرفته است. "بوراک کوپور"، از کارشناسان مسائل ترکیه در آلمان در این باره گفته است که با حملات نظامی ترکیه علیه شبه نظلمیان کُرد در شمال سوریه همچنین خطر تشدید تنش های اجتماعی در جامعه آلمان هم افزایش می یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha