۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶
کد خبر: 83515026
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موتورهای نرم، ربات‌ها را کوچک‌تر می‌کنند

۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶
کد خبر: 83515026
موتورهای نرم، ربات‌ها را کوچک‌تر می‌کنند

تهران - ایرنا - مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیه‌گو، راهکار جدیدی را برای ساخت ربات‌های نرم کوچک، قابل حمل و چندمنظوره توسعه دادند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، این پیشرفت از طریق تولید موتورهای تیوبی نرم حاصل شده است که حرکت آن‌ها از طریق جریان الکتریکی کنترل می‌شود.
این موتورها با استفاده از موادی ساخته می‌شوند که برای تولید عضلات مصنوعی کاربرد دارند و با عنوان الاستومرهای کریستال مایع شناخته می‌شوند. این مواد از یک شبکه پلیمری کشسان ساخته شده‌اند که درون آن مولکول‌های کریستال مایع توزیع شده است. این مواد قابلیت تغییرشکل، حرکت و واکنش نسبت به محرک‌هایی مانند گرما یا جریان الکتریکی را دارند.
محققان با استفاده از نمونه اولیه این موتورها توانستند یک ربات نرم بسازند که توان موردنیاز خود را از باتری دریافت می‌کند و قادر است روی سطوح صاف حرکت کرده و اشیا را جابه‌جا کند. همچنین ربات نرمی را ساختند که قادر است اشیای کوچک را گرفته و بدون هرگونه آسیبی، آن‌ها را در جای دیگری قرار دهد.
مشکل اصلی موتورهای نرم، حجم زیاد آن‌ها است. دلیل این امر نیز کنترل حرکت این موتورها از طریق پمپ کردن هوا یا مایعات به درون مخازن درونی موتور است. به همین علت ساختن ربات‌ها با استفاده از این نوع موتورها مستلزم اتصال ربات به پمپ‌ها، منبع توان حجیم و سایر تجهیزات خاص است. اما محققان دانشگاه سن دیه‌گو در این تحقیقات موتورهای نرمی را ساختند که با استفاده از جریان الکتریکی کنترل می‌شوند. این ویژگی، موتورهای نرم جدید را با اغلب تجهیزات و باتری‌های ارزان قیمت موجود در بازار، سازگار می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha