طلاب از ۱۳۶ ملیت درجامعه المصطفی مشغول تحصیل هستند

قم – ایرنا – رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت: قبل از انقلاب اسلامی جمعیت طلاب و فضلای غیر ایرانی در حوزه علمیه قم حدود ۸۰۰ نفر از ۱۳ ملیت بود ولی امروز دهها هزار تن از ۱۳۶ ملیت در جامعه المصطفی مشغول کسب علوم دینی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی، روز یکشنبه در آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب در سالن همایش های این دانشگاه در قم، با تاکید بر اینکه حوزه علمیه به مهمترین مراکز علمی و دینی دنیا تبدیل شده است افزود: جامعه المصطفی امتداد حضور بین المللی حوزه علمیه است و دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در تکمیل این مسیر در حال حرکت می‌باشد.

وی با اشاره به جایگاه برجسته علم در اسلام گفت: درکنار ایمان، علم به عنوان یکی از مولفه‌های برتری برآن تاکید شده که این نشان از اهمیت علم از منظر اسلام است.

وی ایمان و علم را ۲ مولفه برتری دانست و ادامه داد: علم ابزار اقتدار است و امروز صاحبان قدرت در عالم، بخش زیادی از این قدرت را از علم کسب کرده‌اند.

رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه تاکید کرد: مراکز علمی همواره در طول تاریخ در گسترش علم، ایجاد شبکه علم آموزی و همچنین بستر سازی میان تمدنها، ادیان و مذاهب را فراهم کرده‌است.

وی با تاکید بر توجه مراکز علمی به دیپلماسی علمی اظهار داشت: در کنار دیپلماسی رسمی توسط نهادهای رسمی ، دیپلماسی مردمی و عمومی نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان ملت ها دارد که توجه به این نوع دیپلماسی ضروری است.

رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه ورود مراکز علمی به دیپلماسی علمی و ایجاد ارتباط با مراکز پژوهشی دنیا در راستای ترویج علم و توسعه دیپلماسی علمی است، اظهار داشت: حوزه های علمیه از دیرباز رویکردی بین المللی داشته اند و مراکز کانونی حوزه های علمیه همواره محلی برای حضور و گفت و گو میان ملیت های مختلف بوده است.

عباسی با بیان اینکه فعالیت جامعه المصطفی ظرفیت مناسب در راستای دیپلماسی عمومی است، افزود: حوزه علمیه با تکیه به مبانی غنی دینی و عقلانی، حرف های فراوانی برای ارائه به دنیا دارد.

رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه ادامه داد: در حوزه ادیان از قافله گفت و گو فاصله داریم و دانشگاه ادیان در تلاش برای کم کردن این فاصله است که ضرورت دارد حوزه مطالعات تطبیقی ادیان و گفت و گوی میان پیروان ادیان مختلف بیش از پیش تلاش کنیم.

وی گفت: در مطالعات تطبیقی مذاهب فاصله کمتری وجود دارد ولی همچنان نیاز به گفت و گو و شناخت بیشتر داریم چرا که در سایه این گفت و گوها و تعاملات است که بستر لازم برای ارتقای هم زیستی مسالمت آمیز و اخلاقی است.

عباسی با اشاره به نقش دین در جامعه پذیری و توسعه روابط جوامع انسانی ادامه داد: امروز با گذشت ۴۰ سال از انقلاب با وجود همه مشکلات، کارنامه علمی نظام اسلامی  در عرصه جهانی عملکردی قابل قبول است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام مراکز معتبر علمی جهان، رتبه علمی ایران از ۴۸ در سال ۲۰۰۸ به رتبه ۱۶ کشور در سال ۲۰۱۸ ارتقا بافته است که نشان می دهد اندیشه دینی در این امر پرونده قابل قبولی داشته است.

رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه، ایجاد تمدن نوین اسلامی را آرمان گام دوم انقلاب اسلامی دانست و گفت: مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی بار مهم تحقق تمدن نوین اسلامی در راستای دستیابی به گام دوم انقلاب به عهده دراند که باید به دور از انفعال، گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان گفتمانی با محوریت عقلانیت، معنویت و عدالت را باید به دنیا معرفی کرد.

دانشگاه ادیان و مذاهب سال ۱۳۸۴ با تصویب سرفصل‌ها سه رشته ادیان ابراهیمی (مسیحیت و یهودیت)، ادیان شرق (بودیسم، هندوئیسم، خاور دور و ایران باستان) و مذاهب اسلامی (مذاهب کلامی) این مرکز در شورای عالی گسترش وزارت علوم، نخستین دوره دانشجویی خود در مقطع تحصیلات تکمیلی را جذب کرد.

وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۷ شمسی ارتقای مرکز آموزش عالی مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب را به «دانشگاه ادیان و مذاهب» پذیرفت و پس از این، رفته‌رفته ده‌ها رشته در زیرمجموعه چندین دانشکده تعریف و تأسیس شد تا صدها داوطلب و علاقه‌مند از دو طریق آزمون اختصاصی و سراسری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، در دانشگاه ادیان و مذاهب پذیرش شوند.

هم اکنون این دانشگاه در  ۱۹ رشته کارشناسی ارشد و ۱۸ رشته دکترا دانشجو می پذیرد ضمن اینکه چندین دانشکده از جمله، دانشکده های ادیان، مذاهب اسلامی، شیعه‌شناسی، فلسفه و همچنین زن و خانواده هر کدام در سه رشته در این دانشگاه فعالیت دارند.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =