سرویس ایاب و ذهاب چالش پیش‌ روی دانش‌آموزان استثنایی زنجان

زنجان - ایرنا - یکی از مشکلات پیش‌ روی دانش‌آموزان استثنایی استان زنجان تامین هزینه‌های سرویس ایاب و ذهاب آنها است که به گفته مسئولان این اداره سال گذشته هفت میلیارد و ۶۷۶ میلیون ریال برای این منظور در نظر گرفته شد و با توجه به تعهد سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مبنی بر پرداخت ۵۰ درصدی، در نهایت ۵۷ درصد این مبلغ پرداخت شد.

 رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان‌ زنجان روز یکشنبه، در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: امسال به دلیل آنکه تخصیص‌های اعتباری مربوط به سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی به این سازمان اعلام نشده، اعتباری نیز در استان برای این منظور اختصاص نیافته و این مشکلاتی را بوجود آورده است.

فاطمه باغبانی، مساعدت در نحوه تامین هزینه ایاب و ذهاب، کمبود شدید نیروی انسانی متخصص و هماهنگی و همکاری در خصوص جذب و پوشش تحصیلی را از جمله چالش‌ها و نیازهای این آموزش و پرورش استثنایی برشمرد.

وی یادآوری کرد: کمبود نیروی انسانی در حوزه توانبخشی موجب شده که با  خرید خدمات از طریق تامین اعتبارات لازم و کمک خیران نیازهای این سازمان در این حوزه تامین شود.

باغبانی افزود: کمبود فضای آموزشی و توانبخشی برای دانش آموزان و اعطای تسهیلات ویژه برای خدمات درمانی از جمله مسائل مهمی است که نیازمند توجه از سوی دستگاه‌های متولی امر است.

این مسئول با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استثنایی از دهه، ۷۰ فعالیت خود را آغاز کرده است، ادامه داد: این استان نیز در همین زمان فعالیت کاری خود را را شروع کرده است که هم اکنون ۲۳ مدرسه مستقل و ضمیمه استثنایی و ۱۳ مرکز ویژه مشکلات یادگیری به گروه‌های هدف خدمات ارائه می دهد.

باغبانی افزود: ۹۳۵ دانش‌آموز خاص با شرایط ویژه در مدارس استثنایی استان زنجان تحصیل می‌کنند و علاوه بر آن ۳۸۶ کادر آموزشی و توانبخشی در این نوع مدارس به دانش‌آموزان آموزش ارائه می‌دهند.

وی اضافه کرد: ۲ هزار و ۳۸۰ دانش آموز در بدنه مدارس عادی بصورت تلفیقی مشغول به تحصیل هستند و خدماتی را از طریق معلمان رابط از حوزه استثنایی دریافت می کنند که در واقع تسهیلگر امر آموزش هستند.

 باغبانی افزود: جمعیت دانش‌آموزان استثنایی این استان ۲ درصد از کل جمعیت را شامل می‌شود که با میانگین کشوری برابری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین دانش‌آموزان استثنایی استان زنجان معلول ذهنی هستند، گفت: معلولان شنوایی، بینایی، جسمی، حرکتی، کم توان ذهنی، جسمی و معلولیت، مشکلات یادگیری، هیجانات و اوتیسم مشمول دانش‌آموزان استثنایی هستند.

باغبانی افزود: این اداره در سه حوزه آموزشی، فرهنگی و ورزشی، پرورشی و توانبخشی خدمات دهی می‌کند که در حوزه آموزش مسائل این بخش به شکل ویژه‌ای به گروه‌های هدف ارائه و در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی، پرورشی تسهیلگری می‌شود.

وی اظهار داشت: کمبود فضای آموزشی و توانبخشی برای دانش‌آموزان و اعطای تسهیلات ویژه برای خدمات درمانی از جمله مسائل مهمی است که نیازمند توجه از سوی دستگاه‌های متولی امر است.

به گفته این مسئول، در مناطق آموزشی ۱۴ گانه استان زنجان تنها نواحی زنجانرود و انگوران فاقد مدارس استثنایی هستند.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =