شناخت کافی از هنر دوره قاجار نداریم

تهران - ایرنا- رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به مطالب درسی مرتبط با هنر دوره قاجار کمتر در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، گفت: شاید یکی از دلایل آن، نبود شناخت کافی از هنر دوره قاجار است.

بهروز عمرانی که در مراسم «رونمایی مرقع امیرارسلان نامدار» و تقدیر از «اساتید همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار» سخن می گفت افزود: یکی از قوانین قدیمی ایرانی درباره حفظ آثار ملی، مصوب سال ۱۳۰۹ است.
وی اظهار داشت: مطابق با ماده نخست این قانون، تمام آثار صنعتی، ابنیه و اماکنی که تا اختتام دوره سلسله زندیه در مملکت ایران ساخته‌شده، اعم از منقول و غیرمنقول جزو آثار ملی ایران محسوب شده و در حفاظت و نظارت دولت هستند.
وی با بیان اینکه این قانون به آثار تاریخی تا دوره قاجار اختصاص دارد، تصریح کرد: البته این به آن معنا نیست که اگر اثر تاریخی مربوط به دوره قاجار باشد، تحت حمایت دولت نیست.
عمرانی در ادامه افزود: این قانون کسانی را که متصدی حفاظت از آثار دوره قاجار در استان‌ها بودند به چالش می‌کشاند، همچنین موضوعات و مطالب درسی مرتبط با هنر این دوره کمتر در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، شاید یکی از دلایل آن، نبود شناخت کافی از هنر دوره قاجار است.
وی اظهار کرد: برگزاری همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار در سال گذشته قدم بسیار بزرگی را برای معرفی بیشتر هنر دوره قاجار برداشت که فتح بابی است تا هنرمندان و اساتید کشورمان به این موضوع بیشتر از گذشته بپردازند و امیدواریم این همایش سال آینده به شکل بین‌المللی برگزار شود.
عمرانی تصریح کرد: با توجه به مفاد برنامه ششم توسعه باید جامع‌تر به ایران فرهنگی بپردازیم تا شناخت ما از هنر دوره قاجار توسعه پیدا کند.
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: طی گفت و گویی که در اوایل سال جاری با رئیس موزه لوور  انجام دادم قرار شد آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه امپراتوری گل سرخ چاپ و ترجمه شود که امیدوارم قدم خوبی برای برگزاری همایش بین‌المللی هنر دوره قاجار در سال آینده باشد.
وی تصریح کرد: به‌طور یقین برگزاری این رویداد در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند به هنر دوره قاجار کمک کند تا مهجور نماند.
او افزود: مرقع امیرارسلان نامدار کار ارزشمندی است که طراحی و اجرای آن توسط هنرمندان گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام‌شده است.
عمرانی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا آثار و نتایج تحقیقات انجام‌شده در همایش ملی هنر دوره قاجار را به شکل کتاب چاپ کنیم.

نسخه نگارگری مرقع امیر ارسلان نامدار توسط هنرمندان کارگاه نگارگری گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه ساخته شده است.
داستان امیر ارسلان نامدار مربوط به دوره قاجار و از مجموعه های داستانهای عامیانه است که تا به حال هیچ تصویرسازی از آن یافت نشده و برای اولین بار مرقعی مشتمل بر ۱۲ صفحه از این اثر توسط هنرمندان کارگاه نگارگری گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه ساخته شده است.
ادبیات مرقع چکیده داستان امیر ارسلان ، بصورت خلاصه و به سبک ادبیات دوره قاجار نوشته شده است .
تصویر سازی این اثر توسط استاد محمود صفری در ۳ مجلس به انجام رسیده وجلد و صحافی آن به سبک جلدهای لاکی روغنی دوره قاجار توسط رویا عمران صورت گرفته و کتابت این مرقع نفیس توسط استاد سعید باستان فر و با قلم زیبا و دلنواز ایشان به رشته تحریر در آمده است.
گل و مرغ این اثر نیز توسط مریم خوشنویس مشتمل بر سیاه قلم و رنگی به سبک قاجار خلق شده است.
همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار در تاریخ ۲۹ و ۳۰ آبان  ۱۳۹۷ توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری مؤسسه شرق شناسی، دانشگاه ایلیا  و موزه ملی گرجستان، در دوبخش علمی ( مقاله) با ارائه ۳۰۰ مقاله، بخش هنری( نمایشگاهی) با نمایش ۲۰۰ آثار هنری قاجاری برگزار شد.
در پایان این مراسم از داوران همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار؛ سید عبدالمجید شریف زاده، محمد رضا ریاضی، محسن احتشامی، اصغر کفشچیان مقدم، علی اصغر میرزایی مهر، محمد جواد مهدوی نژاد و حمیدرضا قلیچ خانی تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =