۲۰ مهر ۱۳۹۸،‏ ۱۳:۱۴
کد خبرنگار: 908
کد خبر: 83513572
۰ نفر

برچسب‌ها

 تاریخچه استقلال و پرسپولیس کتاب شد

تهران- ایرنا- نشر خراسان رضوی کمپینی با موضوع کتاب تحت عنوان «دو آتیشه» راه اندازی می‌کند که اولین کتاب‌های این کمپین با عناوین «شش‌تایی‌ها»ی پرسپولیس و «چهارتایی‌ها»ی استقلال تلاش در احیای فرهنگ هواداری فوتبال دارد.

مدیر نشر خراسان، از شکل‌گیری کمپینی به نام «دو آتیشه» از ۲۴  آذر امسال با حضور پیشکسوتان باشگاه ها خبر داد و گفت: هدف این کمپین ارتقاء فرهنگ هواداری فوتبال باشگاهی است و قرار است هواداران فوتبال، با کمک کتاب‌های کمیک، با صنعت کمیک ایران آشنا شوند. پیش‌فروش کتاب‌های دوآتیشه با ارائه امتیاز و بسته‌های جوایز ویژه از ۳۰ مهر آغاز خواهد شد.

مهدی یوسفوندی درباره رونمایی از پروژه ملی «دوآتیشه» توضیح داد: دوآتیشه بزرگ‌ترین کمپین با موضوع کتاب، نوشت‌افزار و انیمیشن است که تا کنون در تاریخ کشور ما شکل گرفته است. قرار است ۵ میلیون جلد کتاب کمیک برای ۴۱ عنوان کتاب آماده شود، همچنین ۳۰ میلیون قلم نوشت‌افزار و ۴۱ انیمیشن ۲۵ دقیقه‌ای. این پروژه از ۲۴ آذر سال ۹۸ کلید می‌خورد و سه سال و نیم به طول می‌انجامد.

او درباره شکل‌گیری هسته اولیه این طرح گفت: «سال ۹۴ بود که تصمیم گرفتیم اولین ناشر تخصصی کتاب کمیک در ایران بشویم. واقعیت این است که حلقه‌های اولیه زنجیره صنایع فرهنگی ما سست است. یکی از اولین حلقه‌ها در تمام دنیا کمیک است و هر کشوری که صعنت کمیک دارد، در سایر صنایع فرهنگی شامل انیمیشن، سینما، مد، بازی و ... موفق‌تر است. نسبت بین کمیک و صنایع فرهنگی نسبت بین دومیدانی و سایر ورزش‌هاست؛ یعنی کمیک هم می‌تواند به نوعی مادر بقیه صنایع فرهنگی لقب بگیرد. چراکه خلق کاراکتر دارد، داستان دارد، ذائقه ایجاد می‌کند و رشد می‌دهد. از نمایشگاه بین‌المللی همان سال استارت زدیم و به این ترتیب حدود ۴۰۰ نفر از افراد مرتبط با کمیک را که شامل علاقه‌مندان به این هنر یا افراد مرتبط با آن بودند، شناسایی کردیم. حتی آماتورها را هم جذب کردیم. در سال بعد یک مدرسه را به صورت آموزشگاه آزاد برای آموزش کمیک راه اندازی کردیم اما با گذشت دو ترم دریافتیم این روند جواب نمی‌دهد و ما باید روند شاگرد و استادی را به کار بگیریم، کاری که الان داریم انجام می‌دهیم.»

 یوسفوندی از صنعت کمیک با عنوان «پی‌نما» یاد می‌کند و به‌عقیده او این واژه بین اهالی این هنر جاافتاده اما برای مردم جامعه ناآشناست.

وی ادامه داد: «ما برای بررسی دورنمای صنعت کمیک در ایران، در نمایشگاه کتاب سال ۹۶ یک سوال طرح کردیم: چه کاری می‌توان انجام داد که در بازه زمانی کوتاهی صنعت کمیک در ایران راه‌اندازی شود و مردم آن را بشناسند و بازار داشته باشد؟ما می‌دانستیم اگر در صنعت کمیک حرف داشته باشیم، در سایر حوزه‌ها هم پرتوان ظاهر می‌شویم. بر اساس نتایج آن سوال، به مسیر خود ادامه دادیم.»

مدیر نشر خراسان افزود: اگر سه رأس سرمایه‌گذار، نیروی متخصص و مخاطب را داشته باشید صنعت شکل می‌گیرد. کسی باید خوراک تأمین کند و کسانی باید خوراک را تحویل بگیرند. ما نیروی متخصص داریم، پول هم داریم و فقط مخاطب نداریم. طرفدار کمیک داریم اما خیلی کم. آن‌ها آثار خارجی می‌خرند و ما به آن‌ها نگفته‌ایم برابر با کمیک خارجی می‌توانید کمیک ایرانی ببینید. پس باید پروژه‌ای تعریف می‌کردیم که هر سه رأس را رشد بدهد.

او در پاسخ به این سوال که بودجه این کمپین چطور تأمین می‌شود گفت: دولت یک سر دارد و هزار سودا. ما نمی‌توانستیم از دولت کمک بخواهیم وباید با عنوان بخش خصوصی جلو می‌رفتیم. می‌دانستیم اگر استارت بزنیم و آدم‌هایی را درگیر و مخاطب کمیک کنیم، بستر برای بهره‌برداری دیگرانی همچون ناشران هم ممکن می‌شود و این هیچ اشکالی ندارد. ما می‌خواهیم پروژه را به گونه‌ای جلو ببریم که به اندازه خودمان سهممان را برداریم.  موضوع اصلی این است که ما به پوشش دامنه وسیعی از مردم نیاز داریم و بنابراین از کمک همه استقبال می‌کنیم.

یوسفوندی در پاسخ به این سوال که چرا این کمپین به فوتبال و فرهنگ هواداری ربط داده شده توضیح داد: دغدغه‌ای وجود دارد که مردم آن را در هر شرایطی (در جنگ و صلح، در اوضاع اقتصادی روبه‌راه و نابسامان، در شرایط سیاسی خوب و بد) پی‌ می‌گیرند و آن ورزش است و گل سرسبد ورزش هم فوتبال؛ به خصوص فوتبال باشگاهی که در طول سال همیشه هست. ما از ابزار هواداری استفاده کردیم تا صنعت کمیک را  راه اندازی کنیم. قرار شد یک استفاده دو طرفه شکل بگیرد تا فرهنگ هواداری رشد کند. هدف غایی پروژه این است که ۵ میلیون ایرانی را با هنر کمیک آشنا کند.

مجری کمپین «دو آتیشه» تشریح کرد: ما کل تاریخ باشگاه‌های ایران را از ابتدا تا تابستان ۹۷ بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم کَل‌کَل فوتبال باشگاهی در ایران حول محور ۱۲ تیم است. شعار خاص دارند و به تاریخ باشگاه خود می‌نازند. پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی، سپاهان و ... نمونه‌های برجسته این تیم‌ها هستند و در مقابل تیمی مثل سایپا افتخار دارد اما کل‌کل هواداری ندارد و نمونه برعکس هم داریم، مثل نساجی مازندران و سپیدرود رشت که به شدت هوادار دارند. این تیم‌ها در شهرهای خود ریشه دارند و نماد آن به حساب می‌آیند.

وی گفت: کتاب‌های دوآتیشه را می‌توان به صورت اپلیکیشن روی گوشی نصب کرد و هر صفحه کتاب می‌تواند متحرک شود. فیلم واقعی یا بریده روزنامه مرتبط با سوژه آن صفحه نیز در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد. هوادار هر تیم به کمک این پروژه در یک بستر روایی و داستانی با تاریخ حقیقی و مستند باشگاه محبوب خود آشنا می‌شود و در واقع کمپین دو آتیشه به او می‌گوید چرا باید به این باشگاه افتخار کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =