آمریکا هیچ گاه ایران را از فهرست دشمنان خود خارج نمی‌کند

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل آمریکا و سیاست خارجی معتقد است که این کشور هیچ گاه ایران را از فهرست دشمنان خود خارج نمی‌کند وحتی اگر ساختار قدرت در ایران تغییر کند، آنها به دنبال دولتی مطیع فرمان هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش  فواد ایزدی چهارشنبه شب در  همایش اقتصاد جهانی و تحریم‌ها که به میزبانی دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، افزود: سوال اینجا است که آمریکا تا کی می‌خواهد ایران را تحریم کند؟ آیا چشم اندازی وجود دارد که دیگر تحریم آمریکایی وجود نداشته باشد؟

وی ادامه داد : این در حالی است که تحریم‌هایی که به ایران اعمال می‌شود مربوط به کنگره آمریکا است و تحریم‌های سازمان ملل متحد درباره نفت و  مراودات بانکی نیست.

وی گفت: شرایطی که در اقتصاد ایران وجود دارد بیشتر به دلیل تحریم است. اما برای اینکه این سوال پاسخ داده شود یک سوال دیگر به وجود می‌آید. اینکه وقتی یک کشوری در فهرست دشمنان  آمریکا قرار گرفت چه زمانی این کشور از این فهرست خارج می‌شود؟

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان افزود: کتاب‌هایی است که در آمریکا تالیف شده و حوزه سیاست خارجی آمریکا را تحلیل کرده است. دو مولف که یکی از دانشگاه آمریکا و دیگر سوئیس است، کتابی نوشته‌اند و نکاتی در این کتاب وجود دارد که در رابطه با  موضوع اقتصاد جهانی و تحریم قابل تامل است.

ایزدی با اشاره به موضوع برجام افزود: در برجام ایران می خواست از گروهی که آمریکا با آنها دشمن بود خارج شود و به گروهی که زیاد آمریکا با آنها دشمن نیست ملحق شود. یعنی ازفهرست دشمنان خارج شده و به فهرست دوستان آمریکا تبدیل شود. درحالی که در این کتاب گفته شده فشار آمریکا همیشه نسبت به کشورهای دشمن  ادامه دارد. این سیاست حتی در دوران باراک اوباما وجود داشت تا مشکل گرفتن ویزا برای ایرانیان از آن زمان شکل بگیرد.

کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: دومین مسئله که در کتاب گفته شده این است که اگر کشوری با آمریکا مذاکره کرد و به توافق هم رسید نشانه این است که این سیاست فشار جواب داده و باید روند فشار آمریکا بر دشمن تصاعدی شود. این کتاب در سال ۲۰۰۹ و ۶ سال پیش از برجام نوشته شده بود. به عبارتی این کتاب می‌گوید وقتی دشمن مایل به مذاکره شد یعنی سیاست فشار بر او جواب داده است.

ایزدی با اشاره به اینکه در سیاست آمریکا هیچ گاه صلح واقعی با کشورهای دیگر انجام نمی‌شود، اظهار کرد : البته برای صلح نه تنها سیاست بلکه ساختار قدرت دشمن باید تغییر کند و تا زمانی که ولی فقیه و شورای نگهبان در این کشور هستند با آمریکا به توافق نمی‌رسیم و اگر توافق هم حاصل شود، ‌تحریم به عنوان ضمانت اجرایی باید اعمال شود. پس با این تفاسیر تحریم خواهد بود.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: استادی از آمریکا در این حوزه مدعی بود حتی اگر حکومت ایران هم تغییر کند، حکومت جدید باید با افکار و رفتار آمریکا همسو باشد. در غیر این صورت دچار مشکل می‌شود. به عبارتی این تحریم‌ها هست و خواهد بود. زیرا کشور ایران توانایی‌هایی دارد که سبب می‌شود این دشمنی  و تحریم‌ها وجود داشته باشد.

ایزدی با ذکر توانایی‌هایی ایران اظهارداشت: عده‌ای فکر می‌کنند که سیاست‌ ایران سبب ناراحتی آمریکا شده است در حالی که ایران یک توانمندی‌های اکتسابی و بعضی توانایی‌های ذاتی دارد. اما دغدغه‌های آمریکا نسبت به ایران هم توانایی‌های اکتسابی ایران مانند موشک، نفوذ در منطقه، تجارت بین الملل و هم توانمندی ذاتی مانند وسعت کشور، جمعیت، منابع طبیعی، نفت و دریا است.

به عقیده وی عده‌ای فکر می‌کنند اگر توانایی‌های اکتسابی را به آمریکا بدهیم، سبب می‌شود که رابطه ایران و آمریکا بهبود یابد. اما فکر می‌کنم اینگونه نیست و دغدغه آمریکا گرفتن هر دو توانمندی است.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه آمریکا در حال تغییر به یک کشور معمولی صاحب قدرت است، گفت: آمریکای ۲۰۱۹ با آمریکای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۰ متفاوت است و یکی از این دلایل تغییرات سیاسی و رئیس جمهور این کشور است. به عبارتی آمریکا در حال تبدیل به یک کشور معمولی شبیه فرانسه و یا انگلیس است که دعوای خاصی با آنها نداریم. اگر این اتفاق رخ دهد بسیاری از این دعواها هم کم می‌شود.

همه دولت ها برای برقراری رابطه با آمریکا تلاش کردند، ولی نشد

ایزدی با تاکید بر اینکه در دولت‌های قبلی ایران برای ایجاد رابطه بهتر با آمریکا تلاش کرد ولی به نتیجه نرسید، گفت: زمانی در ریاست جمهوری آیت الله هاشمی ایشان شرکت‌های نفتی آمریکایی را برای همکاری دعوت کرد که در آمریکا  عده‌ای مخالف بودند. دولت آمریکا نیز شرکت‌های نفتی را تحریم کرد.

وی افزود: در زمان ریاست جمهوری پیشین نیز موضوع گفت و گوی تمدن ها شکل گرفت و در دولت نهم و دهم نیز برای بهتر شدن رابطه تلاش‌هایی شد. در این دولت نیز وزیر خارجه و شخص رئیس جمهور زحمات زیادی را در برجام تقبل کردند. رهبری نیز در زمان مذاکرات تلاش‌های خود را در این باره انجام داد. به عبارتی ایران در مذاکره چیزی کم نگذاشت. اما این طرف مقابل بود که در این زمینه تلاش نکرد.

وی ادامه داد : البته بعضی از کارشناسان آمریکا اعتقاد داشتند که با یک ضربه باید کار ایران را تمام  کرد. ولی اتفاق‌هایی که مانند سرنگونی پهباد آمریکایی و دیگر مسائل رخ داد، ‌ گواه توانایی بالای ایران در بخش نظامی بود. از طرفی آمریکا نیز در این زمان آماده جنگ با ایران نیست. به این ترتیب باید مقابل طرف آمریکایی قدرت نشان داد و حتی وقتی به آنها گفته شد ایران می‌خواهد از برجام خارج شود، شوکه شدند.

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان تصریح کرد: در حوزه نظامی ایران با وجود تحریم در این بخش توانا شد و تحریم ها را بی اثر کرد. در حوزه اقتصادی نیز بیشتر این تنگناها داخلی است و باید در داخل کشور مشکلات حل شود.

وی به دخالت اسرائیل برای به سرانجام نرسیدن برجام اشاره کرد و گفت: ایران می خواست به وسیله برجام  رابطه خود را با آمریکا بهبود بخشد ولی اسرائیل اجازه نداد در طرف مقابل کشوری مانند مالزی فقط به دلیل اینکه از اسرائیل دور است، کارهای اقتصادی خود را بدون تحریم انجام می دهد.

نباید از کشورهای همسایه عقب بمانیم 

کوروش احمدی نماینده وزارت امور خارجه نیز در این نشست گفت:  تولید ناخالص ملی ایران نزدیک به منفی ۶ است  و اگر از کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس عقب بمانیم شرایط سخت خواهد شد   وی گفت: پیش از این کشورهایی مانند چین و شوروی نیز دشمن آمریکا بودند، ولی به مرور زمان این دشمنی را کاهش داده وبا آمریکا وارد روابط کاری شدند. ایران نیز باید این شگرد را به کار برده و بدون اینکه نظام سیاسی خود را از دست بدهد در کنار حفظ این نظام روابط کاری خود را با آمریکا بهبود بخشد.

مقابله با تحریم‌ها نیازمند گفت و گوی ملی است

یوسف مولایی استاد دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در این نشست اظهار داشت: اینکه تحریم‌ها از کجا نشأت گرفته است جای بحث دارد. همچنین باید ببینیم در شرایط طبیعی که دولت‌ها به عنوان بازیگران بین المللی محسوب می شوند چگونه مناسبات خود را تعیین می کنند. زیرا هر دولتی در جامعه بین المللی منافع خود را پیگیری می کند.

وی افزود:  سازمان ملل متحد نیز چارچوبی برای کشورها ایجاد کرده که اگر کشوری از صلح جهانی جلوگیری کند باید تحریم‌هایی برای آن کشور در نظر گرفت. البته در این معیار گفته شده هر رفتاری که مانع صلح و امنیت بین المللی شود. بر همین اساس آمریکاها نخستین کشوری بودند که یک راه انحرافی از این معیار به سود خود  و علیه کشورهای سوسیالیستی  و کمونیستی در دوران جنگ سرد ایجاد کردند. در ادامه نیز این سیاست را علیه کشورهای تروریستی ادامه دادند و سپس حقوق بشر را به آن اضافه کردند تا سهم خود را از منافع افزایش دهند.

این استاد حقوق با تاکید بر اینکه روابط ایران و آمریکا به زودی درست نخواهد شد و باید برای آن راهکارهایی پیدا کرد، افزود: نخست گفت و گوی ملی است. زیرا آمریکا شاید شبیه زمستان باشد اما کشور نیز باید لباس مناسب را برای فصل سرما بپوشد به این معنا که از ظرفیت‌های ملی برای مقاومت برابر آمریکا استفاده کند.

عزل و نصب بر اساس وفاداری فساد می آورد

ناصر هادیان استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست اظهار داشت: فساد ذات جامعه بشری است. اما  بزرگترین فسادها عزل و نصب‌ها بر اساس میزان وفاداری است. این در حالی است که این وضعیت نمی‌تواند سبب توسعه کشور شود. وی تصریح کرد : دولت هم چه اصلاح طلب باشد چه اصول گرا،  اگر بر اساس وفاداری عزل و نصب ها را انجام دهد توسعه کشور به کندی پیش خواهد رفت.

همایش اقتصاد جهانی و تحریم که از صبح امروز (۱۷ مهرماه ) با برگزاری نشست های تخصصی در حوزه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در دانشگاه الزهرا آغاز شده فردا نیز ادامه دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =