ارزشیابی و تدریس در آموزش و پرورش کیفیت ندارد

تهران - ایرنا - نمایندگان موسسه های آموزشی معتقدند که کیفیت ارزشیابی و تدریس در آموزش و پرورش بسیار پایین است، از این رو موسسه های آموزشی در واقع کمک کننده به آموزش هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، نشست‌ تخصصی بررسی مسائل نظام فعلی سنجش و پذیرش دانشجو به ویژه کنکور و همچنین راهبردها عصر امروز سه شنبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور تعدادی از نمایندگان موسسه های آموزشی ویژه کنکور سراسری برگزار شد.

نمایندگان موسسه های کنکور هر یک در سخنانی با اشاره به اینکه موفقیت در کنکور تنها راه دستیابی به مشاغل پردرآمد است، اظهار کردند: صرفا با عنوان کردن بحث مافیای کنکور نمی توان مشکلات این حوزه را حل کرد، چرا که فرهنگ جامعه به گونه ای با اهمیت دادن به تحصیلات تکمیلی و قبولی در کنکور را برجسته می‌کند.

آنها همچنین معتقدند که آموزش و پرورش عامل اصلی مسئله تست زنی است و این وزارتخانه بیشتر از هر نهاد دیگری به چالش غول کنکور دامن می زند و از سال های ابتدایی به دانش آموزان تست زنی را آموزش می دهد.

نماینده یکی از موسسه های معرف فعال در حوزه برگزاری کلاس های کنکور و تست زنی نیز،  نظام آموزش و پرورش را ناکارآمد توصیف کرد و یادآورشد: مسوولان آموزش و پرورش به جای ارتقا کیفیت یادگیری تنها به دنبال حواشی مانند معرفی مافیای کنکور هستند.

وی افزود: باید در آموزش و پرورش بر آموزش و معیشت معلمان تاکید شود تا در نهایت این افراد بتوانند نقش موثرتری در یادگیری دانش آموزان داشته باشند اما در چنین شرایطی موسسات آموزشی کمک حال آموزش و پرورش هستند.

یکی دیگر از سخنرانان این نشست نیز با بیان اینکه تغییر هرساله کتب درسی کارشناسی نیست، گفت: سالانه ۱۳۰ جلد کتاب درسی توزیع می شود که با تغییر محتوای این کتاب ها امکان استفاده مجدد از بین می رود و سالانه با مصرف ۵۰ تن کاغذ که با ارز دولتی تهیه می شود، به اقتصاد کشور و خانواده توسط آموزش و پرورش لطمه وارد می شود.

نمایندگان موسسه های آموزشی خصوصی کنکور در مجموع بر این مساله که آموزش و پرورش در موضوع کنکور آسیب زننده اصلی به دانش آموزان است و این وزارتخانه هدف تعلیم و تربیت را رفتن به دانشگاه یعنی عبور از کنکور قرار داده است تاکید داشتند.

به گفته آنها از این رو پشت سد کنکور با تراکم جمعیت رو به رو هستیم. نظام ارزشیابی باید اصلاح شود، تا نحوه درس خواندن و آموزش شکلی صحیح تر پیدا کند.

روسای موسسه های آموزشی همچنین مبالغ درآمد ۱۰ میلیارد تومانی خود از کنکور را تکذیب کردند و اعلام این رقم را غیر کارشناسی عنوان کردند.

در این جلسه روسای موسسه های آموزشی، پخش برنامه های آموزشی صدا و سیما را از دیگر آسیب های موضوع کنکور عنوان کردند و گفتند که این برنامه های مشارکتی در جهت کسب درآمد بیشتر برای صدا و سیما است و جنبه آموزشی ندارد.

همچنین این افراد در این راستا پرداخت هزینه های میلیاردی توسط موسسات آموزشی به صدا و سیما را تکذیب کردند.

استاندارد نبودن سوالات کنکور از دیگر مباحثی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

در نهایت راهکار روسای موسسه های کنکور برای حل مشکلات ناشی از این موضوع این بود که باید با استاندارد کردن سوالات کنکور و اخذ تصمیمات تدریجی نظام ارزیابی مطلوبی ایجاد کرد که دانش آموزان با مشکل مواجه نشوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =