۱۵ مهر ۱۳۹۸،‏ ۹:۱۲
کد خبرنگار: 1573
کد خبر: 83506258
۱ نفر

برچسب‌ها

رشد اقتصادی مثبت در حوزه فناوری

تهران- ایرنا- تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه ایران به رشد منفی اقتصاد در کشور منجر شد اما معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات گفت: در زیربخش فناوری اطلاعات به رشد ۶.۴ درصدی دست پیدا کرده ایم، به همین دلیل باید به صادرات فناوری به شکل جدی‌تر فکر کرد. با توجه به آمار شش ماه اول سال، عراق جایگاه دوم را در سهم صادرات کشور ما دارند و این دلیل اصلی تمرکز بر کشور عراق است.

در دومین صبحانه بیستونی که صبح امروز؛ دوشنبه به مدد سازمان نظام صنفی کشور برگزار شد، دکتر ستار هاشمی معاون وزیر ارتباطات و اعضای سازمان نصر حضور داشتند.  
در این جلسه کاری، درباره ظرفیت‌های نمایشگاه عراق و صادرات به این کشور صحبت شد.  
او در خصوص برنامه‌های حضور در نمایشگاه بغداد و توسعه صادرات گفت: آنچه در برنامه تدوین شده این است که متوسط رشد سالانه ارزش افزوده ۱۹.۴ و اشتغال ۹.۵ درصد را در حوزه ارتباطات داشته باشیم،
با توجه به آمار شش ماه اول سال، عراق جایگاه دوم را در سهم صادرات کشور ما دارد و این به عنوان فضای بالقوه‌ای برای تمرکز ما روی این کشور همسایه است.  
هاشمی افزود: در سال گذشته با توجه به تحریم‌هایی که با آن مواجه بودیم، رشد اقتصادی منفی داشتیم اما در بخش فناوری و رشد ارزش افزوده، زیربخش فناوری اطلاعات با رشد ۶.۴ رو به رو شدیم که این بسیار خوشحال‌کننده است.
او در خصوص علل رشد در این حوزه گفت: در شاخص جهانی نوآوری ما رتبه ۶۱ را داریم و ما به واسطه سرمایه انسانی وضعیت مناسبی در این حوزه داریم و می‌توان از این فضا و ظرفیت استفاده خوبی داشت، 
سیاست‌های مالیاتی، مقررات‌زدایی، اعتمادسازی، توسعه پهنای باند و زیرساخت مناسب از دلایل عمده‌ای این موفقیت ذکر می‌شود.  
معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات در خصوص دلایل تاکید بر توسعه صادرات خاطرنشان کرد: حضور در عرصه بین‌الملل و ایجاد بازارهای جدید، رشد درآمد ارزی کشور در شرایط تحریم، استفاده از حداکثر ظرفیت‌های داخلی از مشوق‌های مهم ما برای صادرات است.
بازار منطقه و نزدیک بودن به این بازار باعث می‌شود صادرات را جدی بگیریم، هر چند نقاط ضعفی مانند چالش‌های تامین مالی و مشکلات بانکی و بیمه‌ای و گمرکی، دشواری انتقال ارز و شناخت ناکافی و غیر دقیق بازار کشورهای هدف را نیز پیش رو داریم.
هاشمی درباره برنامه‌ وزارت ارتباطات برای پیشبرد صادرات به عراق گفت: اتصال اس‌ام‌ای‌ها به بازارهای منطقه‌ای، ایجاد و اجرای راهکارهای قانونی و حمایت های منسجم، شناسایی ظرفیت و کشش بازارهای خارجی از موضوعاتی است که در دستور کار ما قرار دارد.
معاون وزیر ارتباطات در ادامه گفت: ساماندهی هیات‌ها، توسعه کریدور فاوا، تشکیل پایانه‌های صادراتی موفق، نهادهای کارگزاری، توسعه فضای فریلنسری، پشتیبانی‌های لازم پس از انعقاد قرارداد و رتبه‌بندی شرکت‌های صادرکننده از برنامه‌هایی است که در راستای توسعه صادرات مدنظر قرار داده‌ایم.
هاشمی در خصوص دستاوردهای نمایشگاه آی‌سی‌تی در افغانستان گفت: شهریور ماه اولین نمایشگاه آی‌سی‌تی را در کابل داشتیم که ۲۵ شرکت ایرانی در آن حضور پیدا کردند و بازخوردهای مختلفی در خصوص افغانستان داشتند اما باور ما این بود باید در شرایطی به این بازار ورود کنیم که شرایط رقابتی وجود داشته باشد، اتفاقاتی که در نمایشگاه افغانستان شاهد آن بودیم، امضای چهار تفاهم نامه و ۴ قرارداد بود و نکته حائز اهمیت این بود که بیش از ۲۰ جلسه بی تو بی (نوعی مدل کسب‌وکاری) با همت کارگزار ما برگزار شد.  
هاشمی در خصوص برنامه‌های اجرا شده در برگزاری نمایشگاه افغانستان و تداوم آنها بیان داشت: ایجاد فضای اشتراکی برای آغاز فعالیت‌های شرکت در کابل، نشست‌ها و جلسات تجاری با شرکت‌های افغان، رفع مشکلات حقوقی، قراردادی و قانونی شرکت‌ها جهت شروع کار و برنامه‌ریزی برای مشارکت سایر شرکت‌ها در بازار افغانستان از برنامه‌هایی است که قصد داریم برای تعامل هر چه بیشتر انجام بدهیم.
او در خصوص حضور در بازار عراق نیز گفت: برگزاری جلسات هماهنگی با کارگزار، پیش‌بینی اعزام هیات تجاری، حضور ۲۹ شرکت متقاضی حضور در نمایشگاه، شناسایی نیازها و اولویت‌های بازار عراق در بخش فاوا، اختصاص بخش ویژه آی سی تی در پاویون ایران از جمله برنامه‌هایی است که برای حضور در این نمایشگاه مدنظر قرار داده‌ایم.
معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات در خصوص تمهیدات درنظر گرفته شده برای حضور در این نمایشگاه به مواردی مانند حضور مترجم، پیش‌بینی برگزاری ۵۰ نشست بی تو بی، مشاوره حقوقی حین و پس از رویداد، پیش‌بینی فضای نشست‌های تخصصی تاکید کرد.
به گفته هاشمی، سامانه‌های امنیت اطلاعات، گردشگری، امنیت شبکه، پرتال‌های سازمانی و اتوماسیون، آنتن‌های مخابراتی، زیرساخت‌های تجارت الکترونیک، ایجاد مراکز داده و فرآیندهای هوشمندسازی شهری، مدرسه و دانشگاه مجازی و آموزش الکترونیک از جمله اولویت‌های احصا شده در بازار عراق است که باید روی آن تمرکز کرد.
وی تصریح کرد: انتخاب نهایی استاندارد گواهینامه‌های بین‌المللی، محصول با خدمات قابل صادرات، مجوز دانش‌بنیان فناور یا خلاق، سابقه صادرات، شریک تجاری با نمایندگی بین‌المللی نیز از جمله شاخص‌های انتخاب شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه خارجی است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =