۳۰۰ هزار دانشجو آموزش آشنایی با فرهنگ دفاع مقدس دیدند

تهران - ایرنا - رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از شرکت سه هزار مربی داوطلب برای گذراندن دوره آموزش دروس دفاع مقدس و آموزش ۳۰۰ ‌هزار دانشجو با موضوع آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس خبرداد.

جلسه۳۳۲ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

ارائه گزارش میزان و چگونگی اجرای مصوبات درس آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس در راستای اجرای راهبرد ۱۲ نظام فرهنگی تربیتی سند دانشگاه اسلامی بود که به همین منظور سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارائه شد.
سردار کارگر در این گزارش  به آموزش درس آشنایی با فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سه هزار مربی داوطلب برای آموزش این دروس در دوره‌های آموزشی ما شرکت کرده‌اند که در نتیجه آن در مقاطعی در دو نیم‌ سال تحصیلی توانستیم به آموزش ۳۰۰ ‌هزار دانشجو در موضوع دفاع مقدس بپردازیم.
وی افزود: دانشجویان و دانش‌آموزان با شرکت در برنامه‌های راهیان نور با معارف دفاع مقدس آشنا می‌شوند و در همین زمینه تاکنون هفت میلیون نفر در اردوهای راهیان‌نور شرکت کرده‌اند که بیش از ۷۰ درصد آنها جوانان ۱۵ تا ۳۰ سال بوده‌اند.

ادبیات پایداری در ۳۰ دانشگاه کشور تدریس می شود

سردار داوود عامری رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس هم در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰ دانشگاه در کشور مشغول به آموزش ادبیات پایداری هستند و این تعداد افزایش می یابد.
وی افزود: همچنین برای تدوین سرفصل‌های دروس تخصصی آشنایی با فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس کمیته‌ای در مجموعه بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس مشغول به فعالیت است.

در ادامه گزارشی از روند اجرای مصوبه ۶۴۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳۰ تیر ۱۳۸۸ و مصوبه ۱۵۴ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در اسفندماه ۱۳۸۶ پیرامون آموزش دروس دفاع مقدس ارائه شد.
در این گزارش اعلام شد که از مرداد ۱۳۸۷ کارگاه‌های تخصصی تربیت مدرس برای بیش از سه هزار داوطلب برگزار شد و حدود ۱۸۰‌ نفر از آنها با دریافت مجوز تدریس مشغول آموزش درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها هستند.
برنامه‌های آتی در زمینه درس آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس عبارتند ‌از ایجاد بسترها و ظرفیت‌های لازم برای ورود به تحصیلات تکمیلی، پیاده‌سازی طرح جامع آموزش مجازی، تألیف چهار عنوان کتاب کمک آموزشی، ایجاد شبکه ارتباط مجازی استادها، تولید تک‌درس‌های دفاع مقدس مبتنی‌بر اولویت‌ها، توسعه رشته‌ها و گرایش‌های مرتبط مانند ادبیات پایداری.
در بخش دیگری از جلسه شورای اسلامی دانشگاه ها، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد گفت: نظریه‌پردازی در حوزه دفاع مقدس مورد توجه و در این رابطه می‌توان با استخراج نظام موضوعات توسط افراد متخصص در زمینه دفاع مقدس و ارائه نظام موضوعات مربوطه به‌عنوان موضوعات پیشنهادی پایان‌نامه‌های دانشگاهی به تولید نظریه‌پردازی در حوزه دفاع مقدس کمک کرد.
وی خاطرنشان کرد: با توسعه علوم مرتبط با دفاع مقدس و دانشی که از تجربه جنگ به‌دست آمد می توانیم به راه‌اندازی دانشگاه دفاع مقدس اقدام کنیم.

جهاد دانشگاهی آماده همکاری با بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس است

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی نیز در این جلسه گفت: اقدامات لجستیکی مهندسی در پشت جبهه‌های جنگ تحمیلی همراه با کارهای عبرت‌آموزی بوده است که توانمندی‌های بسیار بالایی را برای کشور به ارمغان آورد.
وی افزود: جهاد دانشگاهی برای همکاری با بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اعلام آمادگی می‌کند. در کنار فعالیت‌های خوبی که در زمینه خاطره‌نویسی از رخدادهای جنگی صورت گرفته است رمان‌نویسی خوب هم باید برای طرح رشادت جوانان ما مورد توجه قرار بگیرد.

مفاهیم دفاع مقدس جدی‌تر در دروس تحصیلات تکمیلی گنجانده شود

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم در این جلسه خاطرنشان کرد: در مدیریت دانش پیرامون طرح درس دفاع مقدس ضعیف عمل کرده‌ایم و فرهنگ دفاع مقدس باید با مسائل روز و مسئله مقاومت بازآوری شود.
وی ادامه داد: درس دفاع مقدس بعد از یک دهه اجرا می‌تواند نوآوری‌های جدیدی را به‌همراه داشته باشد و به‌عنوان مثال می‌توان در کنار تدریس دانشگاه، کارگاه‌های عملی را برای آموزش دانشجویان در نظر گرفت.
رئیس دانشگاه آزاد گفت: ارائه محتوای شهدای مدافع حرم و شهدای محور مقاومت از دیگر مواردی است که می‌تواند در بازآوری دروس دفاع مقدس مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: می‌توان مفاهیم دفاع مقدس را به‌صورت جدی‌تر در دروس تحصیلات تکمیلی نیز مورد توجه قرار داد.

دروس دفاع مقدس توسط افراد با تجربه تدریس شود

همچنین محمود کی نژاد رئیس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آمار دانشجویانی که درس‌های دفاع مقدس را گذرانده‌اند، بالا و شایسته است تدریس دروس دفاع مقدس توسط کسانی باشد که تجربه دفاع مقدس داشته‌اند.
وی افزود: با توجه به عملکرد اجرایی در زمینه تدریس دروس دفاع مقدس، اختیارات ویژه‌ای برای ارتقاء این دروس برای بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نظر گرفته شود.

دوره‌های معرفت‌افزایی برگزار شود

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم  اظهار داشت: در رشته‌های تحصیلات تکمیلی رشته‌های آموزشی لازم در حوزه دفاع مقدس را داشته‌ایم و برای ارتقا مفاهیم دفاع مقدس در قالب علمی، متصدیان امر با برقراری قرارداد همکاری با دانشگاه‌ها سفارش تولید پایان‌نامه علمی در زمینه دفاع مقدس بدهند.
به گفته رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، با برگزاری دوره‌های معرفت‌افزایی برای اساتید جوان به ترویج فرهنگ دفاع مقدس اقدام کنیم.
شاهین آخوندزاده رئیس کمیته پژوهش و فناوری وزارت بهداشت در این جلسه تاکید کرد که در ایران هنوز یک مجله پزشکی خوب درباره پزشکی دفاع مقدس که تجربیات علمی جنگ را در سطح دنیا منتشر کند، نمایه نشده است.

به کار بردن واژه مدرس مشروط شد

تشکیل مدارس آموزشی غیررسمی‌ که بدون کسب مجوز از وزارت آموزش و پرورش مشغول به فعالیت موازی هستند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضا بر ضرورت ساماندهی و نظام‌مند کردن آموزش‌های غیررسمی که توسط بعضی از مراکز برای دانش‌آموزان صورت می‌پذیرد، تأکید کردند.
به گزارش روز یکشنبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه گفت: آموزشگاه‌هایی که مجوز آموزش و پرورش داشته باشند می‌توانند از واژه «مدرسه» استفاده کنند. این مراکز با فراخوان‌هایی اقدام به برگزاری دوره‌هایی برای دانش‌آموزان سنین دبیرستانی می‌کنند که در این خصوص با هماهنگی مجلس مصوب شد واژه مدرسه را برای آن دسته از مراکز آموزشی منحصر کنیم که مجوز آموزش و پرورش داشته باشند، در این‌صورت با ابلاغ این مصوبه مراکز مذکور نمی‌توانند از واژه مدرسه استفاده کنند.
همچنین عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: مسئله الزام برخی از دانشگاه‌ها برای دانشجویان دکتری مبنی‌بر لزوم چاپ مقالات در مجلات علمی بین‌المللی از جمله مجلات ISI به‌عنوان شرط دفاع از رساله باید مجدداً بازبینی شده و به سمت چاپ مقالات داخلی برویم.
در بخش دیگری از این جلسه، جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به مسئله تحریم برخی مقالات علمی ایران در مجلات بین‌المللی گفت: تحریم‌های مذکور صرفاً برای مقالاتی است که برای آنها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران حمایت مالی صورت گرفته باشد و سایر مقالات علمی با چنین مشکلی مواجه نیستند.
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: چاپ هزار و ۶۰۰ مقاله علمی بین‌المللی دارای نمایه بین‌المللی توسط دانشگاه علم و صنعت در سال گذشته صورت گرفت.
به گفته وی، آیین‌نامه‌ها الزام برای نمایه‌شدن را اعلام کرده است و هر دانشکده‌ای متناسب با وضعیت خودش ارزیابی می‌شود ولی بسیاری از دانشکده‌ها که سرانه بالایی دارند و میانگین مقالات ISI آنها بالاتر از چهار است در چنین دانشکده‌هایی دانشجو بدون مقاله ISI فارغ‌التحصیل نمی‌شود.
عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در این نشست گفت: در بررسی مقالات علمی داخلی و خارجی باید به این نکته توجه داشت که داخلی یا خارجی بودن مقالات علمی مسئله مهمی نیست، بلکه اصل بر نمایه‌شدن مقالات مربوطه در سطح بین المللی است، همچنانکه در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی تهران مجلات داخلی دارای نمایه بین‌المللی را به چاپ می رساند.
در ادامه جلسه موضوع واگذاری تدوین شاخص‌های سند دانشگاه اسلامی به جهاد دانشگاهی مطرح و مقرر شد با محوریت کمیته مدیریت، ویراست اولیه شاخص‌ها به‌وسیله جهاد دانشگاهی و با همکاری دستگاه‌ها آماده و به شورا ارائه شود.

در پایان این نشست، اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه ها بر ضرورت رعایت مفاد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ارائه درس دو واحدی آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس و نحوه اجرای درس در دانشگاه‌ها به‌صورت اختیاری تأکید کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha