تغییر آرایش تهران- ریاض با دیپلماسی ایرانی

تهران- ایرنا- «تغییر آرایش تهران-ریاض؛ دست خالی عربستان در مقابل دیپلماسی و پیام صلح ایران»، «تحریم‌های لجوجانه ترامپ؛ تاوان نیفتادن روحانی در «تله مذاکره نمایشی با ترامپ»»، «حضور ناطق نوری در جامعه روحانیت به عنوان صاحب خانه بود، نه میهمان؛ ناطق نوری به جمع اعضای مجمع تشخیص نیز بازگشته» و «سه توصیه مهم خاتمی به اصلاح‌طلبان برای انتخابات» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول ۲۴ ساعت گذشته است.

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی منتشر شده در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و با عنوان «برجسته های تارنماها» منعکس کرده است.

ولیعهد سعودی پشت دروازه‌های ایران؛  رمزگشایی از عقب‌نشینی بن‌سلمان

پایگاه خبری تحلیلی خبرآنلاین در این گزارش آورده است: هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان‌ملل را باید یکی از شلوغ‌ترین دوره‌ها برای هیئت ایرانی دانست، هفته‌ای مملو از دیدارهای رهبران قدرت‌های اروپایی و جهانی با رئیس‌جمهوری ایران و وزیر خارجه او. دیدارهایی که اغلب رویکرد آن‌ها تلاش برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا بود. در مقابل نیز حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی ضمن تبادل دیدگاه‌ها و تعامل سازنده با این رهبران، بر همان سیاست کلی نظام مبنی بر «نه» به مذاکره تحت تحریم ایستادگی کرد تا پیام روشن ایران را از تریبون سازمان‌ملل به گشو جهانیان برساند. اما جنبه دیگر ماموریت دیپلماتیک حسن روحانی و تیمش در ساختمان ۳۹ طبقه «منهتن» که کمتر دیده شد، معطوف به منطقه بود؛ رویکردی که در کالبد ابتکار صلح هرمز ظهور و بروز یافت تا جامعه بین‌الملل به طرح‌ها وپیشنهادهای ایران برای کاهش تنش منطقه‌ای آگاه شود.

دومینوی پیغام و پسغام بن سلمان به روحانی

مخابره پیام «صلح هرمز» توسط حسن روحانی از تریبون سازمان‌ملل همزمان شده است با دومینوی پیغام و پسغام‌های ولیعهد جوان سعودی‌ها به روحانی. پیام‌هایی با درخواست مذاکره با ایران که رهبران منطقه‌ای به نیابت از بن‌سلمان به رئیس‌جمهوری ایران رسانده‌اند و  فصل مشترک تمامی آن‌ها، عقب‌نشینی ریاض از مواضع خصمانه دو سال گذشته علیه تهران. به‌نظر می رسد که بن‌سلمان دیگر نای جاه‌طلبی در برابر ایران را ندارد و دریافته است که تداوم تنش با ایران عواقب هولناکی را متوجه سعودی‌ها می کند که خودش بدان اذعان دارد. در مقابل نیز مقامات ایران به شرط پایان دادن عربستان به جنگ با یمن، همگی از رویکرد دیپلماتیک و حل‌وفصل اختلافات از طریق مذاکره تاکید کرده‌اند تا یکبار دیگر مشخص شود سیاست‌خارجی نظام و دولت در یک راستای منسجکم حرکت می کند.

سیگنال‌های مذاکره به ایران یکی بعد از دیگری

پس از دیدار عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان و حسن روحانی، برخی از رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی را در مورد پیام محمدبن‌سلمان ولیعهد سعودی به رئیس‌جمهوری ایران مطرح کردند. طولی نکشید که بازیکن سابق کریکت پاکستان، که حالا رخت نخست‌وزیری این کشور را تن کرده، در گفت‌وگو با اصحاب رسانه در نیویورک بر این گمانه‌زنی ‌ها مهر تایید زد و از پیامی گفت که محمد بن‌سلمان رساندنش به روحانی را به او محول کرد. عمران خان در این‌باره بیان کرد: «  قبل از عزیمت به نیویورک، سفر رسمی به عربستان انجام داده و با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دیداری داشتم که بن سلمان نیز از من خواست درباره رویدادهای اخیر در خلیج فارس و تنش‌زدایی میان تهران و ریاض، با حسن روحانی رییس جمهوری ایران صحبت کنم.

در ادامه نیز تایید دریافت از سوی حسن روحانی تردیدها را از میان برداشت و نشان داد که روند مناسبات و معادلات تهران و ریاض در آستانه تغییر قرار گرفته است. رئیس‌جمهوری در نشست خبری خود با خبرنگاران پیش از ترک نیویورک به سوی تهران گفت: «در ملاقات با نخست وزیر پاکستان درباره روابط با عربستان، یمن و آمریکا بحث و تبادل نظر کردم. ما اعتقاد داریم که جنگ یمن باید هر چه زودتر پایان یابد تا در منطقه صلح و آرامش حاکم شود.» اما پالس‌های مثبت به راه‌حل دیپلماتیک بین تهران و ریاض با خاتمه سفر روحانی به نیویورک پایان نیافت و این پازل همچنان در حال تکمیل شده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت روز دوشنبه در نشست خبری با اهالی رسانه ماجرای پیام‌های سعودی‌ها به روحانی را اینگونه روایت کرد: «ما از ابتدا خواهان پایان جنگ در یمن و تجاوز عربستان بودیم و الان هم خواهان آتش بس و استقرار صلح در یمن هستیم. اشکال تا کنون از خود عربستان بوده است و این هم درست است که برخی کشورها پیام هایی از سوی عربستان برای روحانی آوردند اما این باید در عمل هم دیده شود و تجاوزات آنان به یمن قطع شود. اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتارش باشد، ما از آن استقبال می‌کنیم.»

از سوی دیگر محمد بن‌سلمان، به‌تازگی در گفت‌وگویی تلویزیونی با برنامه « ۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس آمریکا  ضمن آنکه در مورد افزایش تنش‌ها در پیوند با تهران و وقوع یک درگیری نظامی احتمالی هشدار داده، اما می‌گوید حل‌وفصل سیاسی و صلح‌آمیز مسائل به‌مراتب بهتر است.

پشت‌پرده تغییر آرایش تهران-ریاض

پالس مثبت بن‌سلمان به مذاکره با ایران و عقب‌نشینی از رویکرد تهاجمی علیه تهران بسیاری را در بهت فرو برده است. روزنامه وال‌استریت ژورنال در مطلبی که پیرامون شیفت سیاست‌های بن‌سلمان در قبال ایران می‌نویسد: «محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان خود را از هرگونه درگیری نظامی احتمالی با ایران به کنار کشیده این در حالی است که تنها چند روز از حملات ویران کننده به تاسیسات نفت سعودی می‌گذرد اما سعودی‌ها به دنبال کاهش تنش‌ها در منطقه هستند.» این روزنامه در ادامه اظهارات اخیر ولیعهد جوان سعودی را شفاف‌ترین نشانه‌ از سوی او برای اجتناب از درگیری مستقیم با رقیب منطقه‌ای اصلی خود تفسیر می‌کند.  

به‌نظر می‌رسد درنهایت رهبران سعودی به این نتیجه رسیده‌اندکه در جبهه‌های جنگ در یمن، دیپلماسی و اقتصادی علیه ایران ناکام مانده‌اند و راهی جز کاهش تنش‌ با ایران ندارند چراکه هزینه تنش با ایران اکنون برای سعودی‌ها بسیار گزاف‌تر از گذشته است. از سوی دیگر مشت ترامپ نیز برای سعودی‌ها باز شده است و آن‌ها می دانند که در صورت درگیری نظامی با ایران، بسیار بعید است که فردی که ۵۰۰ میلیارد دلار سلاح از آن خریداری کرده‌اند، به کمکشان بشتابد.

دلیل دیگر عقب‌نشینی ریاض را می‌توان حملات اخیر پهپادها و موشک‌های حوثی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو تلقی کرد که علاوه بر تحمیل شدن میلیاردها دلار ضرر مالی به عربستان، مقامات این کشور را از رویای قدرت بازدارندگی خود بیرون آورد و به آن‌ها اثبات کرد که تا چه حد در برابر چند پرنده کوچک و ارزان قیمت بی‌دفاع هستند.

درهای باز ایران برای مذاکره 

اما تازه‌ترین واکنش داخلی به این ماجرا را علی لاریجانی، رئیس مجلس داشته است تا پازل سیگنال‌های مثبت به حل‌و فصل دیپلماتیک تنش‌های تهران و ریاض کامل شود و بیش از پیش سیاست کلان و منسجم نظام در زمینه استقبال از مذاکره با عربستان هویدا شود.

لاریجانی در گفت‌وگو با الجزیره ضمن تاکید بر اینکه درهای مذاکره ایران برای عربستان سعودی باز هستند گفت: «ما از اظهارات محمد بن سلمان [ولی‌عهد سعودی] مبنی بر اینکه خواستار حل اختلافات با تهران از طریق گفت‌وگوست، استقبال می‌کنیم»، در ادامه تصریح کرد که «هر گونه گفت‌وگویی بین ایران و سعودی می‌تواند بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه را حل کند.»

تحریم‌های لجوجانه ترامپ؛ تاوان نیفتادن روحانی در  «تله مذاکره نمایشی با ترامپ»

پایگاه خبری عصرایران، در این گزارش آورده است: «محمد جواد ظریف»  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ۲ ماه پیش درست چند روز پس از اینکه دعوت سفر به کاخ سفید و دیدار با ترامپ را  (هنگام سفر به نیویورک) نپذیرفت، مورد تحریم ایالات متحده آمریکا قرار گرفت و چند روز پیش و همزمان با حضور "حسن روحانی" رییس جمهوری اسلامی ایران در آمریکا برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک، ایالات متحده آمریکا سفر مقامات جمهوری اسلامی و بستگان نزدیک‌شان به ایالات متحده آمریکا را تحت تحریم قرار داد. این تحریم نیز درست یک روز پس از تلاش نومیدانه ترامپ برای گفت و گوی تلفنی با حسن روحانی در هتل محل اقامتش در نیویورک با واسطه‌گری رییس جمهوری فرانسه، وضع شد.

طبق گزارش نشریه «نیویورکر»  آمریکا، «امانوئل ماکرون» سه‌شنبه هفته گذشته ساعت ۹:۳۰ شب با ترامپ تماس تلفنی برقرار کرده و به مقابل اتاق رییس جمهوری ایران در هتل هیلتون نیویورک می‌رود تا روحانی را راضی کند به اتاقی امن بروند تا با ترامپ به صورت تلفنی گفتگو کند؛ اما حسن روحانی حتی از اتاقش بیرون نمی‌آید و این طرح گفتگوی تلفنی به فرجامی نمی‌رسد. در فردای همان روز - چهارشنبه هفته گذشته- دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد سفر مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و بستگان آنها را به ایالات متحده آمریکا ممنوع کرده است.

به نظر می‌رسد این دو تحریم (تحریم ظریف و تحریم ورود مقامات ایرانی به آمریکا) در واقع نوعی تنبیه هستند؛ تنبیهی از سر استیصال و در برابر مقاومت و تسلیم نشدن مقامات ارشد ایرانی  در برابر زیاده خواهی‌های دولت ترامپ و هیات حاکمه آمریکا.

روزنامه «نیویورک تایمز»  آمریکا روز سه‌شنبه در گزارشی با اشاره به تلاش ناکام هفته گذشته ترامپ برای گفتگوی تلفنی با روحانی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک، به نقل از «کلیف کوپچان»  مدیر «گروه اوراسیا» (یک اندیشکده مشاوره سیاسی در پایتخت آمریکا) نوشت: «ترامپ واقعاً خواهان کسب یک دستاورد در سیاست خارجی است و تا حالا نتوانسته حتی یک مورد هم پیداکند.»

این تحلیلگر سیاسی در آمریکا به نیویورک تایمز گفته است:  «به باور ترامپ در شرایط کنونی مذاکره با ایران می‌تواند بهترین برگ برنده او (برای انتخابات ۲۰۲۰ ) باشد و حواس رسانه‌های آمریکا را از رسوایی «اوکراین گیت» و مساله پسر  «جوبایدن»  و موضوع استیضاح از سوی مجلس نمایندگان آمریکا، به سمت مذاکره با روحانی سوق دهد.»به نظر می‌رسد مقامات ایرانی نیز با خواندن دست ترامپ او را در این طراحی ناکام گذاشته‌اند؛ ترامپ حتی این وعده را هم داده بوده که حاضر است پس از مذاکره با روحانی، تحریم‌های ایران (یا دستکم بخش‌هایی از آن را) را تعلیق کند.

البته مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران با وقوف به بدعهدی‌های ترامپ و هیات حاکمه آمریکا به این وعده و وعید ترامپ اعتماد نکردند و حسن روحانی بدون گیر افتادن در تله «مذاکره نمایشی با ترامپ» – که می‌توانست بدون دستاوردی خاص برای ایران، تنها برای رییس جمهوری آمریکا مانورتبلیغاتی گسترده‌ای داشته باشد- به تهران بازگشت.

حضور ناطق نوری در جامعه روحانیت به عنوان صاحب خانه بود، نه میهمان؛  ناطق نوری به جمع اعضای مجمع تشخیص نیز بازگشته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در گفت و گو با سید رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، آورده است: حجت الاسلام والمسلمین سید رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در ارتباط با اخبار منتشر شده پیرامون حضور علی‌اکبر ناطق‌نوری در جلسه شورا مرکزی «جامعه روحانیت مبارز» به خبرنگار «انتخاب» گفت: «ناطق نوری یکی از موسسان اصلی جامعه روحانیت مبارز بوده است. تا کنون با گذشت بیش از ۵۰ سال از فعالیت جامعه روحانیت، او عضو، موسس و تاثیرگذار بوده است.»

وی افزود: «یکی از ضایعات انتخابات سال ۱۳۸۸ موجب شد یک دسته از افراد که به میرحسین موسوی علاقه داشتند و به او رای بدهند و دسته دیگر، به کاندیدای رقیب او؛ متاسفانه در نتیجه این وضعیت نوعی دو قطبی در جامعه شکل گرفت. در این میان، با وجود این‌که انتخابات تمام شد و می‌بایست امور به روال عادی خود بر می‌گشت، ناطق نوری و برخی دیگر از جمله خودم، آزرده‌خاطر شدیم. در نتیجه شاهد بودیم وی از جامعه روحانیت فاصله گرفت و در نشست‌های شورای مرکزی دیگر حضور پیدا نکرد.»

این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در ادامه تصریح کرد: «اخیرا، بعد از بازگشت ناطق نوری به جمع اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی از او خواستند به جامعه روحانیت برگردد که البته ناطق نوری برگشته و در جلسه امروز حاضر بود.»

سید رضا اکرمی، در بخشی دیگر از گفته‌های خود در پاسخ به این پرسش که آیا حضور ناطق نوری به عنوان میهمان بود یا بازگشت به عنوان یکی از اعضای رسمی شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، تاکید کرد: «به هیچ عنوان حضور وی در مقام میهمان نبوده و در مقام صاحب‌خانه به جامعه بازگشتند.» «ناطق نوری چهره‌ای جدید و کم‌تجریه نیستند؛ حضور او در مجمع تشخیص مصحلت نظام و جامعه روحانیت مبارز، به نفع انقلاب، ایران، اسلام و رهبری خواهد بود.»

دیگر برای لیست‌تان «تکرار» نمی‌کنم!؛  سه توصیه مهم خاتمی به اصلاح‌طلبان برای انتخابات

تارنمای خبری تابناک در خصوص راهکارهای انتخاباتی خاتمی برای اصلاح‌طلبانگزارش داد: تقریبا «سید محمد خاتمی» به عنوان رأس جریان اصلاحات که تأثیر زیادی در تصمیم گیری های انتخاباتی این جریان دارد، در مورد دیدگاه های موجود برای چگونگی حضور اصلاح طلبان در انتخابات پیش روی اظهار نظری نکرده بود، تا اینکه روز گذشته در دیدار جمعی از دانشجویان نظریات خود را خیلی صریح عنوان کرد؛ موضوعی که می تواند منجر به تصمیم گیری نهایی از سوی شورای عالی اصلاح طلبان برای انتخابات پیش روی در خصوص چگونگی حضور این جریان در انتخابات شود.

رئیس دولت اصلاحات که به بهانه آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با جمعی از دانشجویان دیدار کرد، با اشاره به سخنان پیشین خود درباره انتخابات تأکید کرد: «انتخابات را نباید تحریم کرد، چون تنها راه اعمال نظر مردم است بلکه باید تلاش شود با روش‌های اصلاح‌طلبانه، کاستی‌های موجود را رفع کرد؛ یادآوری می‌کنم لزوم شرکت در انتخابات، غیر از لیست دادن در انتخابات است. به چه قیمتی باید لیست داد؟ باید شرایطی فراهم شود که بتوان خود را به ارائه لیست قانع کرد.»

خاتمی در سخنان خود سه نکته را به روشنی مشخص کرده است؛ نخست اینکه «تحریم» انتخابات راهکار غلطی است و اصلاح طلبان برای حفظ تنها راه اعمال نظر مردم و تلاش برای رفع کاستی ها از این طریق باید نهایت تلاش خود را بکار ببندند؛ او در عین حال این مسأله را از «لیست دادن» این جریان سیاسی تفکیک و تأکید کرده است که باید دید زمینه برای لیست دادن اصلاح طلبان در انتخابات پیش روی مهیاست یا خیر؟

به نظر می رسد، راه حلی که خاتمی برای جریان اصلاحات برگزیده، تلفیقی از پیشنهادهای تندروهای این جریان برای تحریم انتخابات و عدم لیست دادن و پیشنهاد میانه روها برای مشارکت فعال در انتخابات و لزوم لیست دادن است؛ با این تفاوت که او «تحریم» را راهکار غلطی خوانده، اما لیست دادن جریان اصلاحات را منوط به شرایطی که احتمالا ناظر به بررسی صلاحیت ها خواهد بود، دانسته است.

او در عین حال پس از عدم تحقق بسیاری از شعارهای انتخاباتی اصلاح طلبان که در راه انتخابات مجلس دهم داده شد، اما شاهد تحقق آن نبودیم، پیشنهاد کرده است که اصلاح طلبان برای انتخابات پیش روی بگویند که چه کارهایی می خواهند انجام دهند، ولی این را هم برای مردم و مخاطبان خود تشریح کنند که توان انجام چه کارهایی را خواهند داشت. در یک کلمه، می توان گفت که او نقشه راه را برای اصلاح طلبان مشخص نموده؛ اما تأکید کرده مثل انتخابات قبلی از لیست اصلاح طلبان حمایت نخواهد کرد؛ هرچند آنها می توانند لیست بدهند!

علی مطهری: پرداخت یارانه به همه کار خوبی نیست؛  مردم باید کار کنند و به دولت پول دهند نه اینکه آخر ماه دست‌شان دراز باشد که دولت چیزی به آنها بدهد

وب سایت خبری عصرایران در گفت‌وگو با علی مطهری، نماینده مجلس، ‌ آورده است: علی مطهری در مورد چگونگی پرداخت یارانه در کشور گفت: معتقدم یارانه باید فقط به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، ‌سازمان بهزیستی، زنان بی سرپرست واقشاری که در این سطح هستند پرداخت شود و یارانه دیگران قطع شود. خیلی از افرادی که یارانه دریافت می کنند نیازمند نیستند و دولت باید با قاطعیت نسبت به قطع یارانه این افراد اقدام کند. دولت در حال حاضر با کمبود بودجه مواجه است و باید از این راه بودجه ای را تامین کند تا  کمکی برای معیشت مردم باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی در مورد پاسخ به این سوال که قشر کارمند و کارگر هم تا حدودی به این یارانه نیاز دارند و اگر قرار باشد یارانه فقط به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی پرداخت شود تکلیف این افراد چه خواهد شد گفت: این یارانه مبلغی نیست که بگویم این اقشار خیلی به آن محتاج باشند، این یارانه فقط باید به همان اقشاری که ناتوان هستند پرداخت شود.

مطهری با بیان اینکه پرداخت یارانه به همه مردم کار خوبی نیست گفت: دولت باید زودتر از اینها نسبت به حذف یارانه‌ها اقدام می کرد، هربار از ترس انتخابات عقب نشینی کردند و این درست نیست.  پرداخت یارانه خلاف اقتصاد مقاومتی است. معنی ندارد آخر ماه دولت به مردم پول بدهد، مردم باید کار کنند و به دولت پول دهند نه اینکه آخر ماه دست شان دراز باشد که دولت چیزی به آنها بدهد. یارانه باید به اقشار ناتوان و کسانی که مشکل دارند و قدرت کار ندارند  پرداخت شود، معنی ندارد به مردم سالم یارانه بدهیم.

نماینده مردم تهران در مورد یارانه های پنهان نیز گفت: قیمت حامل های انرژی باید از سال‌های قبل افزایش پیدا می کرد، متاسفانه دولت به موقع این کارها را انجام نداد و الان چون مردم در شرایط سخت اقتصادی هستند اجرای آن مشکل است.  اگر از همان ابتدای دولت دهم و یا یازدهم، قیمت حامل های انرژی آزاد می شد بهتر بود. در لایحه بودجه ۹۸ نیز این پیشنهاد را دادم اما مجلس موافقت نکرد. البته بیش‌تر ملاحظات سیاسی مطرح است که زیر بار این موضوع نمی روند، یعنی هم مجلس و هم دولت ملاحظات سیاسی دارند ‌واین خوب نیست؛ چراکه ما باید مصلحت مردم را ملاک تصمیم گیری هایمان  قرار دهیم.

روزهای حساس پیش روی شیخ دیپلمات

وب سایت خبری تحلیلی انتخاب در گفت و گو با علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، آورده است: برجامِ حسن روحانی روزهای حساسی پیش رو دارند، از یک سو اخباری مبنی بر  تهدید اروپا به خروج از برجام منتشر شده، امری که عواقب آن در شورای امنیت می تواند خطرناک تعبیر شود، و از سوی دیگر در تحولی مثبت، رئیس جمهور از گام هایی برای تشکیل جلسه ۱+۵ سخن گفته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه شهید بهشتی،  با اشاره به سفر اخیر روحانی به نیویورک و تلاش ها برای حفظ برجام گفت، حسن روحانی، نطقی محکم و منسجم ارائه داد و پیشنهادهای خوبی را طرح کرد. همچنین، ملاقات‌های مناسبی میان هیات دیپلماتیک کشورمان با سران دیگر کشورها اتفاق افتاد اما به نتیجه مطلوبی نرسید. به ویژه بیانیه سه کشور اروپایی که ایران را مسئول حمله به تاسیسات آرامکو عربستان معرفی و نیز طرح موضوع خروج برجام از سوی کشورهای اروپایی، در صورت برداشتن گام‌های بعدی کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران، لطماتی بودند که عملکرد هیات دیپلماتیک کشورمان را تحت تاثیر قرار داد.

بیگدلی اظهار داشت: «بر این اعتقاد هستم که ایران نباید اتحادیه اروپا را از دست بدهد، این نهاد همانند یک مامن برای کشورمان است. اگر مثلثی را در نظر بگیریم که  قطب اول آن آمریکا، قطب دوم آن اسرائیل و عربستان و قطب سوم آن اتحادیه اروپا باشد، اکنون دو قطب آن در ضدیت کامل با ایران قرار دارند و در صورت از دست دادن اتحادیه اروپا، موج فشارها کامل خواهد شد. فاصله گرفتن ایران از اروپا به طور حتم به نفع آمریکا و مطابق با میل دونالد ترامپ است و ائتلاف ‌بین‌المللی ضد ایرانی را کامل می‌کند.»

این استاد دانشگاه در بخشی دیگر از اظهارات خود تصریح کرد: «اکنون باید بپرسیم گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران با چه هدفی است و چرا برداشته می‌شود؟ متاسفانه دولت پاسخ روشنی به این پرسش ندارد. واقعیت این است در صورت برداشتن بی‌ملاحظه گام‌های بعدی، این امکان وجود دارد مساله ایران به شورای امنیت ارجاع شود و تحریم‌های بین‌المللی مجددا باز خواهند گشت. لذا به دولت توصیه می‌کنم که در برداشتن گام‌های بعدی محتاط‌تر عمل کند. باید از خود بپرسیم که به کجا قصد داریم برسیم و چه هدفی را دنبال می‌کنیم؟ این موضوع دارای اهمیت زیادی است.»

علی بیگدلی در بخشی دیگر از اظهارات خود پیرامون سخنان اخیر حسن روحانی، پیرامون برگزاری نشست میان ایران با گروه ۱+۴ و فراهم شدن زمینه نشست با گروه ۱+۵ اظهار داشت: «شرایط فعلی برای ایران و برجام شرایط حساسی است. در وضعیت جدید معتقد هستم که آمریکا باید به مدت ۶ ماه تحریم‌ها را بر دارد و در این مدت مذاکرات جدید با گروه ۱+۵ آغاز شود. واقعیت این است که تنها راه ممکن بازگشت به میز مذاکره است. برداشتن کامل تحریم‌ها شاید ممکن نباشد اما بر اساس اظهارات رئیس‌جمهور ایران، دو تحریم نفتی و مبادلات بانکی برای تهران بسیار اهمیت دارد و در صورت برداشتن این دو تحریم ایران و ۱+۵ می‌توانند مذاکرات خود را از سر بگیرند. در حقیقت، آمریکا باید انعطاف دیپلماتیک از خود نشان دهد.»

اصلاح ساختار بودجه؛ آیا دخل وخرج کشور در سال آینده بدون نفت بسته می‌شود؟

وب سایت خبری فرارو در گفت و گو با علی قنبری و حسین راغفر، اساتید دانشگاه و اقتصاددانان، عنوان کرده است: کارشناسان اقتصادی همواره بر این موضوع تاکید کرده‌اند که می‌بایست سهم نفت در بودجه های جاری کشور به صفر برسد و پول نفت تنها خرج پروژهای عمرانی بشود، موضوعی که طی سالیان اخیر هیچگاه جنبه عملیاتی به خود نگرفت، اما به نظر می‌رسد برای بودجه سال آینده، با توجه به شرایط موجود دولت قصد انجام این کار را دارد.


مالیات باید جایگزین درآمدهای نفت شود
در همین رابطه حسین راغفر اقتصاددان با تاکید بر اینکه دولت باید برای قطع وابستگی بودجه به نفت از شش گروه بزرگ مالیات بگیرد، به فرارو گفت: «گروه اول که باید مالیات از آن‌ها اخذ شود، مالیات بر عایدی سرمایه است که به طور مثال می‌توان از خانه‌های خالی گرفته شود، اما دولت تعمدا این کار را نمی‌کند، در تیرماه سال ۹۳ دولت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را به مجلس برد، اما بعد از آن خود با همکاری بهارستان نشینان آن لایحه را از دستور کار خارج کردند.»


راغفر دسته دوم را بنگاه‌های اقتصادی دانست که از منابع حاصل از رانت و همچنین حمایت‌های یارانه‌ای برخوردار هستنتد، اما مالیات نمی‌دهند و افزود: «شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و خودروسازها از این دسته هستند، در همین رابطه سال گذشته ۱۷ شرکت خصولتی ۶۸ هزار میلیارد تومان سود خالص به جیب زدند که به هیچ عنوان به اندازه مکفی مالیات این سود را نپرداختند.»

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه دسته سوم، شرکت‌ها و اشخاصی هستند که معادن کشور را در اختیار دارند، افرود: «این عده به هیچ وجه با توجه به درآمد و عایدی که دارند مالیات نمی‌دهند و حق مالکیتی که می‌پردازند با حجم سودی که می‌برند هیچ گونه تناسخی ندارد.»

وی همچنین دسته چهارم را به گروه‌هایی نسبت داد که سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند و از رانت آن سود بردند، اما به هیچ وجهی ریالی مالیات آن را پرداخت نکردند.»


راغفر دسته پنجم را شرکت‌های صادر کننده‌ای برشمرد که از بخشودگی‌ها و معافیت‌های مالیاتی بسیار خوبی بهره‌مند هستند و در این زمینه اضافه کرد: «آن‌ها با توجه به درآمدهای ارزی که در اختیار دارند، می‌بایست مالیات خود را نیز به دولت بدهند، اما از این کار استنکاف می‌کنند.»


این استاد اقتصاد دسته ششم را نیز هر نهادی اعلام کرد به هر نحو و انحایی از بودجه عمومی سهم می‌برد، اما مالیات خود را نمی‌پردارد.»

علی قنبری می گوید الان زمان مناسبی برای ایجاد اصلاحات ساختاری در ترکیب بودجه است


جدا کردن پول نفت از بودجه جاری ضروری است
علی قنبری عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در گفت و گو با فرارو با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط برای انجام اصلاحات لازم در بودجه سنواتی کشور فراهم است، گفت: «سال‌هاست که ضرورت انجام این اصلاحات حس می‌شود، اما بعد از اتفاقات گوناگونی که در این رابطه افتاده، به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده تا سهم نفت در بودجه جاری کشور به کم‌ترین حد خود برسد.»


وی با تاکید بر اینکه به مرور زمان می‌توان این امر را اجرایی کرد و این کار نشدنی نیست، اضافه کرد: «طی دوسال گذشته نیز تلاش‌هایی در این راستا انجام شد، اما خوب کامل نبود، اما با توجه به عزم و برنامه‌ریزی که دولت در این ربطه انجام داده، به نظر می‌رسد بودجه سال ۱۳۹۹، متفاوت از سال‌های گذشته بسته شود.»  «این یک الزام برای اقتصاد ایران است که منابع نفتی باید صرف توسعه و عمران کشور شود، نه اینکه با آن حقوق کارمندان دولت پرداخت بشود، از سوی دیگر می‌توان با یک برنامه‌ریزی درست و اصولی این کاهش وابستگی را در مرور زمان اجرایی کرد.»


الزام اصلی کاهش وابستگی بودجه عمرانی به درآمدهای نفتی
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه الزام اصلی کاهش وابستگی بودجه عمرانی به درآمدهای نفتی، افزایش سایر منابع درآمدی دولت است، اظهار داشت: «در بسیاری از کشورها مالیات به عنوان پایدارترین منبع درآمدی دولت‌ها محسوب می‌شوند، در ایران نیز باید این امر جا بیفتد، بر این اساس، برای رشد درآمدهای مالیاتی دولت، باید پایه‌های مالیاتی افزایش پیدا کند.»  «مالیات از خانه‌های خالی، مالیات بر ثروت و عایدی سرمایه؛ اخذ مالیات از نهادهایی که فعالیت اقتصادی می‌کنند، اما مالیات نمی‌دهند و همچنین دریافت مالیات از واردات که به طور حسابی مالیات نمی‌دهند باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.»


قنبری با اذعان به اینکه صف پایه‌های مالیاتی که باید اضافه شوند، بلند است، گفت: «در زمینه مالیات، یک مسئله مهم دیگر، فرار مالیاتی است که در اقتصاد ایران به صورت گسترده وجود دارد و باید خیلی محکم و قاطع مقابل آن ایستاد و با آن مبارزه کرد.»  «باید این مسئله برای مردم جا بیفتد مالیاتی که از آن‌ها گرفته می‌شود، صرف امور مهم و حیاتی کشور می‌شود و در جای دیگری هزینه نمی‌شود، در صورتیکه این امر به صورت درست فرهنگ‌سازی شود، از این طریق می‌توان یک گام بلند برای کاهش مبارزه با فرار مالیاتی انجام داد.»

ایرانی‌ها در سال چقدر کارت‌به‌کارت می‌کنند؟؛ «بزن به کارتم»  را چه کسی باید نظارت کند؟

وبگاه خبری خبرآنلاین با بیان جزئیات درآمدهای نجومی کارت به کارت برای بازیگران عرصه مالی، گزارش داد: کارت به کارت یکی از متداول‌ترین عملیات بانکی در ایران است که اگرچه نمونه‌های مشابه زیادی در مدل‌های استاندارد جهانی برای آن وجود ندارد ولی به خصوص طی سال‌های اخیر به یکی از پرکاربردترین تراکنش‌ها در کشور ما تبدیل شده‌است تا جایی که برآوردهای حدودی، تعداد آن را بیش از ۳ میلیارد تراکنش در سال نشان‌می‌دهند.

یکی از علل افزایش این تراکنش‌ها به بیش از سالانه سه میلیارد، تغییری است که از خرداد سال ۹۶ با ابلاغ دستورالعملی موجز و کوتاه از سوی بانک‌مرکزی در ابزارهای انجام این تراکنش ایجاد شد؛ دستورالعملی با نام «الزامات خدمت انتقال کارت‌به‌کارت دو جانبه بدون حضور کارت» که همچنان تنها مستندی است که در آن تعریفی از «پرداخت‌سازی» ارائه شده است. با ابلاغ این دستورالعمل، مؤسسات اعتباری مجاز شدند عملیات آغاز تراکنش‌های کارت‌به‌کارت را به اشخاص حقوقی واگذار کنند ولی مسئولیت و پاسخگویی در قبال این تراکنش‌ها همچنان بر عهده خود آن‌هاست.

پرداخت‌ساز؛ مولود ناقص‌الخلقه کارت‌به‌کارت

اشخاص حقوقی مورد اشاره در این دستورالعمل در واقع همان‌هایی هستند که پیش از این‌ها برخی مسئولان بانک‌مرکزی شفاهاً از آن‌ها با عنوان «پرداخت‌ساز» نام برده بودند. بنا بر تعریف ارائه شده در این دستورالعمل، پرداخت‌ساز شخصیتی حقوقی است که با توسعه اپلیکیشن، امکان آغاز تراکنش‌های انتقال وجه کارت‌به‌کارت را فراهم می‌کند. به این ترتیب پای اَپ‌های مختلف به عنوان بازیگران جدید حوزه فین‌تک به عملیات انتقال وجه کارتی باز شد ولی مشکل این بود که هیچ مستند مجزایی درباره فعالیت پرداخت‌سازی که مثلاً شرایط، نهاد متولی ارائه مجوز، مقررات و استانداردهای ناظر بر فعالیت و... را تعیین و تشیح کند، از سوی بانک‌مرکزی تدوین نشده بود و هنوز هم نشده است.

لازم به گفتن نیست که ایجاد چنین امکانی اگرچه با محدودیت‌هایی مانند حداکثر سقف یک میلیون تومان انتقال برای هر کارت در شبانه‌روز همراه بود، زمینه رقابت جذابی برای شرکت‌های پی‌اس‌پی بوجود آورد. از آنجایی که اغلب این شرکت‌ها پیش از این اپلیکیشن‌های خود را در حوزه ارائه خدمات مختلف پرداختی معرفی کرده و توسعه داده بودند، کاملاً مشخص بود که برندگان اصلی رقابت در جمع کردن تراکنش‌های انتقال وجه کارتی، شرکت‌های پی‌اس‌پی خواهند بود.

شاپرکِ نگران

ارائه خدمت کارت‌به‌کارت بر روی اپلیکیشن‌های پی‌اس‌پی‌ها اگرچه با مجوز بانک‌مرکزی انجام شد اما اصلاً با موافقت و استقبال شاپرک همراه نبود. به همین خاطر نیز مسئولان این شرکت در اطلاعیه‌ای که اردیبهشت ماه امسال بر روی سایت شاپرک قرار گرفت، اعلام کردند برخلاف خدمات پرداخت، خدمت کارت به کارت تماماً شتابی بوده و از زیرساخت‌های شبکه پرداخت الکترونیک کشور یعنی سوئیچ شرکت‌های پی‌اس‌پی و شرکت شاپرک عبور نمی‌کنند بلکه مشابه سایر تراکنش‌های کارت‌به‌کارت از طریق سوئیچ بانک پذیرنده مستقیماً به سوئیچ شتاب ارسال می‌شوند. با توجه به تکرار این اشتباه از سوی برخی ناظران و رسانه‌ها، تأکید بر این نکته ضروری است که خدمت کارت‌به‌کارت چه در قالب برخی اپلیکیشن‌های شرکت‌های پی‌اس‌پی ارائه شود و چه از سوی برخی اپلیکیشن‌های دیگر، کاملاً از شبکه پرداخت مجزا بوده و بنا بر الزامات بانک‌مرکزی، مدیریت ریسک‌های آن بر عهده بانک‌ها قرار دارد.

همان‌گونه که از بین خطوط این بیانیه کوتاه برمی‌آید مسئولان شاپرک با ارائه خدمت کارت‌به‌کارت بر روی اپلیکیشن‌های شرکت‌های پرداختی مخالف بودند و برای این مخالفت نیز دلائل متعددی داشتند گرچه هیچ‌گاه آشکارا این مخالفت و دلائل آن را اعلام نکردند؛ عملیات انتقال وجه کارتی به اعتقاد مسئولان شاپرک اساساً یک عملیات پرداختی نبود و نیست و ارائه این خدمت توسط شرکت‌های پرداختی می‌توانست زمینه تداخل حوزه‌های سرویس‌دهی را فراهم آورد کما اینکه خیلی زود شاهد بروز این مشکل بودیم و شاپرک از نظارت بر تخلفات صورت گرفته در این خدمت و جلوگیری از آن‌ها شانه خالی کرد چرا که خود را نهاد مرجع و مسئول در حوزه پرداخت می‌دانست نه عملیاتی از جنس انتقال وجه که سرویسی غیرپرداختی است.

واقعیت دیگری نیز در میان بود؛ از آنجایی که تراکنش‌های کارت‌به‌کارت از سوئیچ شاپرک عبور نمی‌کرد حتی در صورت تمایل، شاپرک عملاً نمی‌توانست اشراف و اعمال نظارتی بر این تراکنش‌ها داشته باشد؛ به عبارت دیگر پس از بروز تخلفاتی توسط برخی شرکت‌های پرداختی در سرویس کارت‌به‌کارت که عمدتاً مربوط به عدم رعایت سقف یک میلیون تومانی انتقال در هر شبانه‌روز می‌شد، اصرار و چانه‌زنی مسئولان وقت بانک‌مرکزی با مدیران شاپرک برای برخورد با پی‌اس‌پی‌ها عملاً راه به جایی نبرد چرا که نظارت بر تراکنش‌هایی که شاپرک اساساً اطلاعی از آن‌ها نداشت، کاملاً ناممکن و بی‌معنا بود. علاوه بر این در همان مستند الزام خدمت پرداخت کارت‌به‌کارت که توسط بانک‌مرکزی ابلاغ شده بود، مسئولیت نظارت و مدیریت تمام ریسک‌های برون‌سپاری آغاز تراکنش انتقال وجه متوجه بانک مبدأ دانسته شده است بنابراین بانک‌ها باید مانع تخلفاتی مانند تخلف از سقف انتقال شوند.

بهشت تخلفات

همین ضعف نظارت در کنار عوامل دیگر خیلی زود، انتقال وجه کارتی توسط پرداخت‌سازها را به ابزاری آسان و راحت برای جابه‌جایی پول‌های غیرشفاف تبدیل کرد و این یکی از همان علل افزایش چشمگیر تعداد تراکنش‌های کارت‌به‌کارت مخصوصاً طی چند ماه اخیر است. کارمزد کارت به کارت بین چهار بازیگر تقسیم می‌شود: بانک مبدأ، بانکی که عملیات تراکنش روی دستگاه خودپرداز آن انجام می‌شود (در مدل انتقال وجه بوسیله پرداخت‌سازها، بانک مبدأ در حکم همان بانکی است که تراکنش بر روی خودپرداز آن انجام شده)، بانک مقصد پول و سوئیچ شتاب.

شواهد افزایش این تراکنش‌های غیرشفاف را می‌توان براحتی در سخنان دی ماه سال گذشته رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا دید آنجا که گفت «به منظور مبارزه با قمار و شرط‌بندی و جلوگیری از کلاه‌برداری عاملان دایرکننده قمارخانه‌های مجازی، همکاری و تعاملاتی میان پلیس فتا، دادستانی کل کشور و سیستم بانکی با پیگیری بانک مرکزی شکل گرفته که نتایج بسیار خوبی در جلوگیری از هدررفت سرمایه‌ها و افزایش فعالیت این سایت‌ها داشته است».

به تصریح سرهنگ دوم علی‌نیک‌نفس «با توجه به جلوگیری گسترده از فعالیت درگاه‌های پرداختی اینترنتی و بانکی در این سایت‌ها و افزایش حساسیت از طریق درگاه‌های واسط، تراکنش‌ها در سایت‌های قمار و شرط‌بندی، با بیت‌کوین، رمزارزها و پول نقد انجام می‌شود». منظور این مقام مسئول پلیس فتا از پول نقد در واقع همان پولی است که از طریق خدمت کارت‌به‌کارت دست به دست می‌شد؛ به عبارت دیگر افزایش سخت‌گیری‌ها و نظارت‌های هوشمند در شبکه پرداخت، قماربازها و اهالی شرط‌بندی را به سمت استفاده از ابزار کارت‌به‌کارت سوق داده بود.

گذشته از این ملاحظه، بانک مرکزی هم به عنوان نهاد مسئول در حوزه پولی از ناحیه ضعف نظارتی بر سرعت و مقدار پولی که توسط اپلیکیشن‌ها در اقتصاد کشور می‌چرخید، نگران بود و هیچ ابزاری هم برای اعمال حاکمیت بر این جریان نداشت. همین افزایش معنادار، نگاه‌های نهادها و دستگاه‌های مختلف را به سمت بانک‌مرکزی چرخاند تا با تدوین و اجرای دستورالعمل‌ها و بکارگیری ابزارهایی، امکان نظارت بر این حوزه را فراهم آورد.

پرداخت یارانه به تمامی ایرانیان خلاف عدالت اجتماعی است

وب سایت خبری پارسینه در گفت و گو با علی ادیانی راد، نماینده قائمشهر و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرده است: این نماینده مجلس با انتقاد از پرداخت یارانه به تمامی ایرانیان، گفت: بحث مربوط به حذف یارانه مقوله چالش زایی است که تقریبا پس از تصویب این قانون در مجلس هشتم و اجرای آن پس از دو سال همیشه مطرح می‌شد مبنی بر اینکه پرداخت یارانه به تمامی ایرانیان خلاف عدالت اجتماعی است. یارانه همانطور که از اسمش پیدا است یعنی یاری رساندند. پرداخت یارانه به کسانیکه نیاز به یاری رساندند و کمک کردن ندارند، اصلا موضوعیت ندارد و علاوه بر این با فلسفه وجودی قانون هم مغایرت دارد.


ادیانی راد افزود: قانون هدفمندسازی یارانه‌ها درآمد حاصل از فرآورده‌های نفتی و حامل‌های انرژی را به سه بخش تقسیم کرده است، که ۵۰ درصد از مجموع درآمد حاصل از حامل‌های انرژی باید مصروف خانوارها می‌شد، چه نقدی و چه غیر نقدی. ۳۰ درصد هم باید در اختیار دولت قرار می‌گرفت برای تقویت واحدهای اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی دچار چالش می‌شوند. ۲۰ درصد هم باید در اختیار دولت قرار می‌گرفت و جایی که دولت کسری آورد -مثلا در بخش خدمات رسانی به مردم و یا ارائه خدمات مفیدتر به واحدهای تولیدی و زیر ساختی کشور- می‌توانست هزینه کند.


این نماینده مجلس تاکید کرد: در دولت نهم، دهم، یازدهم و دوزادهم انحراف در اجرای قانون هدفمندی یارانه را به صورت علنی شاهد بودیم و هستیم و به قدر کفایت یارانه به بخش صنعت داده نمی‌شود. به دلیل اینکه یارانه به کل ملت ایران پرداخت می‌شود در قانون و بودجه مجلس، دولت را مکلف کرد که ۳ دهک را حذف کند و اگر دولت این اقدام را انجام ندهد تخلف کرده است.


ادیانی راد با اعلام بی خبری از حذف یارانه نیازمندان در پروسه حذف یارانه ثروتمندان، خاطرنشان کرد: از جزییاتی که نماد مغایرت با قانون باشد من بی خبر هستم و در حوزه انتخابیه بنده چنین موضوعی به بنده اعلام نشده است. او در خصوص تاثیر حذف یارانه ثروتمندان در اقتصاد کشور، گفت: حذف یارانه ثروتمندان بسیار لازم است و البته لازم‌تر از آن اینکه موارد هزینه حذف یارانه باید روشن باشد که در قانون مشخص شده است.

رییس جمهور از کدام گام «مهم» سخن می‌گوید؟

سایت جامعه خبری تحلیلی الف در گفت و گو با حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسایل سیاست خارجی، آورده است: روز دوشنبه هفته جاری حسن روحانی رییس جمهور کشورمان پیش از عزیمت به ارمنستان به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا درباره سرنوشت تلاش های اروپا در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: به اعتقاد من یک گام مهم برداشته شده که البته چهارشنبه (امروز) در دولت بیشتر در موردش توضیح خواهم داد. این گام می‌تواند به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند. مسئله بسیار مهم این است که ما بتوانیم مساله هسته‌ای را در روال قانونی و بین المللی خود قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم. از این اظهارات رییس‌جمهور تعابیر مختلفی در رسانه‌ها بصورت گرفت، برخی رسانه‌های موافق دولت این سخنان رییس جمهور را «خبری» دانسته و اعلام کردند که گام مهمی برای تبدیل ۱+۴ به ۱+۵ برداشته شده است اما پرسش  این است که این چه گام مهمی است که فقط خود آقای رییس‌جمهور از آن باخبر است؟

بهشتی‌پور در مورد اظهارات رییس‌جمور مبنی بر اینکه آمادگی‌هایی برای ۱+۵ به وجود آمده است، گفت: به نظر می‌رسد تلاش‌های قبلی فرانسه، برای متقاعد کردن ترامپ ادامه دارد. اگر مذاکراتی هم قرار است اتفاق بیفتد باید موضوع و چارچوب آن مشخص شود. تا زمانیکه در زمینه برجام به نتیجه نرسیم، نمی‌توانیم مذاکره کنیم، اصلی‌ترین موضوعی که در حال حاضر وجود دارد، بحث برجام است و آنها تا برجام را اجرا نکنند، به نظر نمی رسد مذاکراتی رخ دهد.

بهشتی‌پور خاطرنشان کرد: به نظر می رسد دونالد ترامپ، همواره به دنبال این است کاری را انجام دهد که اوباما آن را انجام نداده است چراکه به دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است، ولی اگر آنها به دنبال مسایل دیگری خارج از برجام باشند، پرونده قطوری را باز می کنند که ایران نمی تواند در مورد آنها مذاکره کند.   آمریکایی‌ها مخالف حمله به عربستان سعودی هستند در حالیکه عربستان به سرزمین بی دفاعی همچون یمن حمله کرده است یا در مورد فلسطین ما معتقدیم حماس علیه اشغالگری اسراییل می‌جنگند اما آن‌ها این مقاومت ها را حمل بر تروریسم می کنند! از سوی دیگر مذاکره در مورد مسایل موشکی ایران که باید برد و تعدادشان محدود شود، امکان ندارد چرا که نمی‌توان در مورد مسایل دفاعی و امنیت ملی کشور مذاکره کرد و بحث در این خصوص قدرت دفاعی ایران را تضعیف می‌کند.

وی در عین حال تصریح کرد:  اگر آمریکایی ها به این نتیجه برسند که تحریم‌ها علیه ایران را به صورت موقت تعلیق کنند، این برای ایران قابل پذیرش است. قبل از اینکه آمریکا از برجام خارج شود، تحریم‌ها علیه ایران به دستور رییس‌جمهور قبلی این کشور، کنگره و شورای امنیت به حالت تعلیق در آمده بود و افرادی که مخالف جدی برجام بودند، همواره مطرح می‌کردند که این اقدام آمریکا، اقدام مهم و خاصی نیست در حالی که امر مهمی است.  در حال حاضر خواسته ایران این است که تحریم‌ها کاملا لغو شود اما اینکه آمریکا این موضوع را بپذیرد یا نه، بعید به نظر می‌رسد هر چند در سیاست هر امکانی وجود دارد.

این کارشناس مسایل هسته‌ای ادامه داد: اگر آمریکا بپذیرد که تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند، باید در ابتدا دید که در ازای آن چه می خواهد و آیا دستور و موضوع مذاکرات در چارچوب توافق برجام است یا از آن فراتر می رود و ما در این باره چه موضعی اتخاذ خواهیم کرد.   لذا در ابتدا باید موضوع مذاکراه مشخص شود. به طور مثال اگر در مورد برجام خواهان دایمی شدن محدودیت‌هایی نظیر  محدودیت‌های ۲۵ ساله کنترل معادن اورانیوم ایران باشند، این برای ما اهمیتی ندارد چراکه اگر ما پروتکل الحاقی را بعدها بپذیریم، برخی محدودیت ها دائمی خواهد بود که شامل همه کشورها نیز می‌شود لذا بنده فکر میکنم که این موضوعی نیست که ایران نتواند در مورد آن مذاکره کند.

بهشتی‌پور به تحلیل گاردین مبنی بر خروج اروپا از برجام اشاره نیز کرد و افزود: این تحلیل گاردین است و تا رسمی اعلام نشود نمی توان در مورد آن اظهار نظر قطعی کرد، اما اگر اروپا از برجام خارج شود و مکانیسم ماشه را هم اجرایی کنند، وضعیت را بدتر خواهند کرد. در این حالت ممکن است از نظر امنیتی، تهدیدات علیه ایران بیشتر شود اما اوضاع اقتصادی بدتر از این نخواهد بود چراکه در حال حاضر در بدترین وضعیت قرار داریم.  باید دید چین و روسیه در این مورد چه تصمیمی خواهند گرفت، متاسفانه این موضوع طوری طراحی شده است که آنها نمی‌توانند مانع از این موضوع شوند ولی به هرحال نقش مهمی در این خصوص دارند.

ایمن آبادی: لاریجانی به پایداری ها باج نمی دهد؛ ‌بعید است قمی ها رای خود را عوض کنند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز  در گفت و گو با غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رئیس فراکسیون مستقلان ولایی، آورده است: اخبار و شنیده ها حکایت از عزم جدی شورای وحدت به ریاست حدادعادل برای حذف علی لاریجانی دارد و به همین خاطر علیرضا زاکانی می خواهد از قم کاندیدا شود تا در همان مرحله صندوق جلوی راهیابی علی لاریجانی به مجلس آینده را بگیرد. این مسئله با واکنش نایب رئیس فراکسیون مستقلان ولایی مواجه شد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی می گوید «البته بعید می دانم قمی‌ها به یک مرتبه رأی خود را عوض کنند به این علت که رقیب یک چهره سیاسی است. در شهرستان ها چنین اتفاقی خیلی باب نیست.»

*در خبرها آمده که شورای وحدت می خواهد آقای زاکانی از قم کاندیدا کند تا نگذارد آقای لاریجانی به مجلس آینده راه پیدا کند، به نظر شما آنها به مقصود خود می رسند؟

نفس این کار که برخی سرمایه های انقلاب را به دلیل اختلاف سلایق سیاسی بخواهند حذف کند، مذموم و اشتباه است. یعنی دوست داران نظام انقلاب نباید چنین عملی را مرتکب شوند چون اگر چنین کاری کنند مشخص می شود که آنها هوای نفس دارند و به علت ارحج دانستن مسائل جناحی و گروهی، مصالح نظام و انقلاب و شهدا را نمی بینند. به فرض اگر آنها در حذف آقای لاریجانی توفیق پیدا کند، لاریجانی راحت و آسوده می‌شود اما نتیجه حذف او ضرر و خسارب به کشور و کاستن از سرمایه انقلاب و نظام است.  البته بعید می دانم قمی‌ها به یک مرتبه رأی خود را عوض کنند به این علت که رقیب یک چهره سیاسی است. در شهرستان ها چنین اتفاقی خیلی باب نیست.

*این صحبت هم مطرح است که آقای لاریجانی برای حضور قطعی در مجلس آینده، احتمال دارد از یک حوزه انتخابیه در شمال کشور به طور مشخص شهر ساری کاندیدا شود، آیا این طور خواهد بود؟

آقای لاریجانی بزرگتر از این حرف هاست که وارد این بازی های کودکانه شود. اگر شرایط مناسب نبیند بیرون رفتن از بازی را به شهرگردی ها ترجیح می دهد.

*پایداری ها گرچه با شورای وحدت مرزبندی دارند اما در حمله به آقای لاریجانی مشترک عمل می کنند؛ ریشه جدی تقابل آنها با آقای لاریجانی به کجا بر می گردد؟

آقای لاریجانی به آنها باج نمی دهد، آنها یک مطیع صددرصدی می خواهند و وقتی آقای لاریجانی زیر بار خواسته پایداری ها نمی رود چنین اتفاقی می افتد.

*پایداری معیار و ملاک غربالگری اصولگرایان را از سال ۸۸ به نوع رأی در جلسه برجام تغییر داده، به نظر شما با این تغییر تاکتیک نزد افکارعمومی مقبولیتی به دست می آورد؟

پایداری ها به دلیل رفتارهای تندشان به کشور ضربه زدند بنابراین نزد افکارعمومی جایگاهی ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس: هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت یا سهمیه بندی سوخت تا پایان سال وجود ندارد؛  دردسر بخشی از صاحبان خودروهای جدید در دریافت کارت سوخت

پایگاه خبری و اطلاع رسانی شفقنا در گفت و گو با احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، ‌ آورده است: این نماینده مجلس در رابطه با وضعیت سوخت درکشور گفت: یکی از دلایل اصلی اینکه مجلس دولت را الزام کرد تا مردم برای دریافت سوخت در جایگاه از کارت استفاده کنند این بود که مشخص شود میزان مصرف در چرخه توزیع سوخت کشور چقدر است. همان موقع هم اعلام شد که احیای مجدد کارت سوخت ارتباطی با سهمیه بندی و یا افزایش قیمت سوخت ندارد.

او ادامه داد: ازسال ۱۳۸۵ این روال وجود داشت اما دولت برای مدتی آن را متوقف کرد ولی مجلس به دلیل اینکه هزینه‌های هنگفتی برای ایجاد زیرساخت‌های آن صرف شده بود تاکید داشت که این کارت‌ها دوباره احیا شود. تفاوت استفاده مجدد از این کارت‌ها با گذشته در این است که قبلا خودروها در یک مرحله می توانستند سوخت دریافت کنند اما درحال حاضر امکان دریافت سوخت در ۲ مرحله امکان پذیر شده است. بنابراین شاید این کار جالبی نبود کسی که نیاز به ۶۰ لیتر سوخت دارد و می خواهد یک باک کامل بنزین بزند باید دو بار این کار را انجام دهد و بعد از انجام آن به ته صف برود و یا وقت دیگری را برای این کار اختصاص دهد و این یکی از اشکالاتی است که دولت و مجموعه وزارت نفت باید آن را اصلاح کنند.

دولت و وزارت نفت اهتمام بیشتری برای ساماندهی چرخه توزیع سوخت داشته باشند

نماینده مردم بندرعباس در مجلس در رابطه با تاثیر احیای کارت سوخت در میزان مصرف و جلوگیری از قاچاق آن اظهار کرد: این مساله را باید وزارت نفت پاسخ دهد زیرا تمام سیستم‌ها در اختیار آنها است که سوخت در روز چقدر تولید، توزیع و چقدر مصرف می‌شود. به همین دلیل تاکید قوه مقننه بر این بود که بتوانیم از این طریق راهکارهای کنترلی جلوگیری از مصرف بی رویه را داشته باشیم که انتظار است دولت اهتمام بیشتری داشته باشد؛ ولی چون از همان ابتدا دولت خیلی اعتقادی به این کار نداشت بنابراین چیزی که انتظار مجلس بود تا الان به دست نیامده است.  لذا دولت و وزارت نفت باید اهتمام بیشتری داشته باشند تا چرخه توزیع سوخت ساماندهی بهتری داشته باشد.

بخشی از صاحبان خودرو هنوز کارت سوخت دریافت نکرده‌اند

مرادی با انتقاد از نحوه توزیع کارت‌های سوخت گفت: الان هر کسی که خودرو دارد باید کارت سوخت داشته باشد ولی در این رابطه مشکلاتی وجود دارد مثلا بخشی از کارت‌ها غیر فعال است و همچنین بخشی از افرادی که به تازگی ماشین خریده‌اند هنوز کارت دریافت نکرده‌اند و این معطلی برای دریافت کارت مجدد به پروسه ای تبدیل شده که دردسر ایجاد کرده است. بالاخره مجلس قانونی را وضع کرده است و لذا دولت باید به گونه‌ای آن را اجرا کند که زحمتی برای مردم نداشته باشد.

بیشترین مصرف بی رویه سوخت توسط خودروهای شخصی انجام می‌شود

او با بیان اینکه بیشترین استفاده بی رویه از سوخت توسط خودروهای شخصی انجام می‌شود، اظهار کرد: هم در مورد بنزین و هم گازوییل مصرف بیش از حد وجود دارد. متاسفانه بسیاری از صاحبان خودرو در مواردی که می‌توانند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند از خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند که برای این مساله کاری نمی شود کرد جز اینکه فرهنگ سازی انجام شود.

هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت یا سهمیه بندی سوخت تا پایان سال وجود ندارد

مرادی با بیان اینکه مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، خاطرنشان کرد: برای افزایش قیمت هیچ برنامه ای وجود ندارد و حداقل می دانم مجلس این تصمیم را ندارد. در خصوص سهمیه‌بندی هم صحبتی در کمیسیون انرژی مطرح نشده و بعید می‌دانم حداقل برای امسال این تصمیم گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =