۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۳
کد خبر: 83499861
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صادرات نخود آزاد شد

کرمانشاه- ایرنا- به دنبال مطالبه چندماهه کشاورزان و پیگیری مسئولان استان کرمانشاه، سرانجام با رفع ممنوعیت صادرات نخود موافقت شد؛ اتفاقی که می‌تواند یک درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی را برای استان به ارمغان بیاورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ظرفیت تولید نخود در کشور حدود ۳۰۰ هزار تن است که یک سوم آن را استان کرمانشاه روانه بازار می کند.

کرمانشاه سال هاست رکورددار تولید نخود در کشور است اما ممنوعیت صادرات و قیمت پایین این محصول، همواره نخودکاران آن را در تنگنا گذاشته است.

سرانه مصرف نخود در کشور سالانه حدود ۲ کیلوگرم است و با توجه به انبوه تولید، هر سال حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تن نخود مازاد بر نیاز وجود دارد؛ نخودی که برای صادر شدن باید از یک مسیر سخت و نفسگیر عبور کند.

با وجود افزایش سرسام آور هزینه های کاشت و داشت نخود بویژه در ۲ سال اخیر، قیمت آن از چهار سال پیش تاکنون بین کیلویی پنج تا هفت هزار تومان محدود شده و افزایشی نداشته است.

به همین دلیل چشم امید نخودکاران به صادرات نخود مازاد برای جبران هزینه ها و کسب سود بوده اما بسته بودن مرزها در فصل برداشت همواره آنان را نگران کرده است؛ اتفاقی که امسال هم افتاد.

حدود ۹۰ درصد از نخود کرمانشاه هنوز به روش سنتی(دستی) کشت و برداشت می‌شود و به همین دلیل تولید آن از سخت‌ترین کارهای کشاورزی است

اجرای مصوبات ۲ ماه پیش

اکنون و پس از چند ماه مطالبه نخودکاران و پیگیری مسئولان استان کرمانشاه، وزارت صنعت، معدن و تجارت سرانجام با آزادی صادرات نخود موافقت کرد.

حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی ۹ مهرماه در نامه ای به رئیس کل گمرک کشور نوشت که مصوبات ۲ ماه پیش قابل اجرا است و بر اساس آنها صادرات نخود ممنوعیت ندارد.

انتظار برای کشت گسترده نخود

رئیس شورای ملی نخود ایران در این باره با اشاره به پیگیری های متعدد این شورا برای آزادسازی صادرات نخود گفت: رفع ممنوعیت صادرات نخود منجر به درآمدزایی برای قشر تلاشگر کشاورز و ارزآوری برای کشور در سال رونق تولید می شود.

ناصر مرادی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به متن ابلاغیه آزادی صادرات نخود افزود: با استناد به بند چهار تصمیمات جلسه مورخ  ۲۷/۵/۱۳۹۸ شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور و صورت جلسه خرداد ماه تنظیم بازار و تصمیمات کارگروه مدیریت صادرات مورخ در ۱۵ مرداد ۱۳۹۸، صادرات نخود از زمان ابلاغ بلامانع اعلام شده است.

مرادی با ابراز امیداوری برای ایجاد انگیزه در نخودکاران اظهار کرد: با آزاد شدن صادرات نخود انتظار می رود کشاورزان با توجه به اقتصادی بودن تولید این محصول، در سال زراعی پیش رو بیشتر به کشت آن بپردازند.

پیش از این هم حسن سلیمانی، نماینده مردم هرسین، کنگاور و صحنه در مجلس از جلب موافقت وزرای صمت و جهاد کشاورزی برای آزاد کردن صادرات نخود خبر داده بود.

درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی

طبق برآورد جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، آزادسازی صادرات نخود می تواند حدود ۲ هزار میلیارد تومان درآمد نصیب تولیدکنندگان نخود استان کند؛ البته اگر چند وقتی دیگر مرزها به روی نخود بسته نشود.

استان کرمانشاه بزرگترین تولیدکننده نخود کشور است و سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن نخود تولید می کند.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، باغی و دامی تولید می کند.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها