در نظام انتخاباتی غیرحزبی، نامزدها از فقر مردم سواستفاده می کنند
گرامی مقدم: در نظام های انتخاباتی دنیا به رای هایی که بر اثر پول کثیف به دست آمده باشد آرای کثیف گفته و باطل خوانده می شود.

تهران- ایرنا-  اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی به ایرنا می گوید: «اگر شاهدیم نامزدها از فقر مردم استفاده و با توزیع غذا و کت و شلوار و امثالهم سعی در خرید آرا دارند برای این است که نظام انتخاباتی ما حزبی و پشتوانه این نامزدها یک حزب سیاسی نیست.» بحث ورود پول های کثیف به انتخابات به تازگی با صحبت های رحمانی فضلی وزیر کشور و کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بار دیگر در رسانه ها مطرح شده است.

ایرنا: ورود پولهای کثیف چه مشکلاتی را در نظام انتخاباتی کشور ایجاد می کند؟

گرامی مقدم: وضع کنندگان قوانین اقتصادی در دنیا کوشیدند تا حوزه اقتصاد، عاری از پول های کثیف باشد. علت اصلی حساسیت قوانین بانکی جهان برای جلوگیری از ورود پول های کثیف به بانک ها این است که وقتی این پول ها در بانک های سپرده گذاری شود دیگر به آن ها پول تمیز گفته می شود. برای همین وقتی پول کثیفی در بانک سپرده گذاری می شود از آن به عنوان پولشویی یاد می شود. پول کثیف یا همان پولی که منبع و مرجع آن مشخص نبوده وقتی به بانک می رود منبع و مرجعی به نام بانک پیدا می کند و دیگر پول کثیف حساب نمی شود. پولشویی در دنیا جرم است چرا که تبعات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی فراوانی دارد.

پول های کثیف بدون انجام فعالیت مشروع و از طریق دلالی های کثیف و کاذب، پورسانت گیری های نادرست، رشوه گیری، قاچاق کالا و مواد مخدر  و از این قبیل به دست می آید.

به تازگی بانک ها قوانین نیم بندی را تصویب کردند. مثلا این که بیشتر از ۱۵ میلیون تومان را نمی شود در یک روز کارت به کارت کرد یا این که منبع این پول ها از سپرده گذار توسط بانک سوال می شود، اما هنوز با قوانین ضدپولشویی که در بانک های بسیاری از کشورهای شرق و غرب دنیا اجرا می شود فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

در حوزه اجتماعی نخستین خسارت وحشتناک و ویرانگر ورود این پول های کثیف ایجاد شکاف و فاصله طبقاتی است. در این روند بدون این که کاری صورت گیرد و کالایی تولید شود پول تولید می شود. چون کار و فعالیتی پشتوانه این پولها نیست دستمزدهای این مشاغل بسیار بالاتر از عرف جامعه است که خود باعث افزایش شکاف طبقاتی می شود. البته موضوع بحث ما این نیست و آن چه در سوال شما آمد تاثیر سیاسی ورود پول های کثیف به عرصه سیاسی است.

ورود پولهای کثیف به حوزه سیاست، سبب تاثیرگذاری بر آرای مردم می شود. یعنی نامزدی که این پول ها در اختیارش قرار می گیرد و با آنها تبلیغات می کند طبعا شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات پیدا می کند.

در ایران هم چون قانونی برای جلوگیری از ورود پول های کثیف به انتخابات نداریم ورود این پول ها به این عرصه، سخت نیست.

وقتی نامزدی با استفاده از این پول ها به تبلیغات می پردازد تعهداتی را هم به افرادی که این پول ها را در اختیارش قرار داده اند پیدا می کند. یعنی این پول ها بدون چشمداشت داده نمی شود. برای همین در نظام های انتخاباتی دنیا به رای هایی که بر اثر پول کثیف به دست آمده باشد آرای کثیف گفته و باطل خوانده می شود.

باید قوانینی در مجلس ایران برای ممانعت از ورود پول کثیف به عرصه انتخابات تصویب شود. شورای نگهبان هم همکاری لازم را انجام دهد و دستگاه هایی چون وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، وزارت کشور و دستگاه های امنیتی هم هماهنگی لازم را داشته باشند تا اولا مانع ورود این پول ها به بانک ها و تبدیل آنها به پول تمیز شوند در ثانی این قوانین طوری باشد که انتقال پول های کثیف به نامزدهای انتخاباتی بسیار دشوار و حتی ناممکن شود.در غیر این صورت ورود این پول ها به عرصه انتخابات باعث مفسده در حوزه سیاسی می شود و با زیر سوال بردن عادلانه بودن انتخابات و فدا کردن عدالت، نمایندگانی به نهادهای انتخاباتی راه می یابند که دنبال مطالبات مردم نخواهند رفت بلکه پیگیر خواسته ها و مطامع حامیان خود یعنی پول شویان خواهند بود.

ایرنا: با وجود سال ها بحث بر سر ضرورت وجود قوانینی برای مقابله با ورود پول های کثیف به انتخابات و حتی تصویب قوانینی در این زمینه، به نظر شما چرا چنین قوانینی وضع نمی شود؟

گرامی مقدم: موانع عدم تصویب این قوانین، سیاسی است. به این معنا که تصویب این قوانین و اجرای آن دشوار نیست بلکه تن دادن به یک انتخابات آزاد، جامع و رقابتی مشکل است. اگر برای مجریان و ناظران انتخابات، حذف یک جریان سیاسی مهم نباشد و همه بتوانند در انتخابات شرکت کنند طبعا این دغدغه را هم نخواهند داشت که چنین قانونی تصویب یا اجرا نشود.

در قانون جامع انتخاباتی که وزارت کشور آورده و درصدد تصویب آن بود و متاسفانه به تعویق افتاد و به این مجلس نرسید، محور حزبی کردن انتخابات بود.

در واقع این نظام انتخابات غیرحزبی ما است این را دیکته می کند که آیا پولهای کثیف می توانند به این عرصه وارد شوند یا خیر.

ایرنا: راه چاره چیست؟

گرامی مقدم: اگر قانون انتخابات اصلاح و انتخابات حزبی می شد دیگر نیازی به ورود پول های کثیف نبود. چون در نظام انتخاباتی حزبی، نامزدها توسط احزاب به مردم معرفی می شوند و مردم هم یا به آنها رای می دهند یا نمی دهند و نامزد دیگر نیازی به خرید آرای مردم ندارد. زیرا که اگر چنین خرید رایی صورت گیرد حزب باید در نزد مراجع قانونی و افکارعمومی پاسخگو باشد. در این صورت ضابطین قضایی و نهادهای نظارتی می توانند به سراغ حزب خاطی روند و آن را به خاطر معرفی نامزدی که از پول های کثیف برای برتری در رقابت انتخاباتی استفاده می کند، مورد بازخواست قرار دهند.

در واقع نظام انتخاباتی ما است که بستر ورود فسادهای سیاسی و اقتصادی را مهیا می کند.

برخورد با این پدیده به دو صورت ممکن است. یکی برخورد قهری از طریق دستگاه های قضایی و امنیتی است. در این صورت باید بالای سر هر نامزدی بایستیم و ببینیم او پول ها را از کجا آورده است و چگونه خرج می کند. این روش پرهزینه است و موفق هم نخواهد بود.

راه دوم اصلاح قانون انتخابات و حزبی کردن آن است. در این صورت به خودی خود فسادهای سیاسی و اقتصادی از بین می رود. اگر شاهدیم نامزدها از فقر مردم استفاده و با توزیع غذا و کت و شلوار و امثالهم سعی در خرید آرا دارند برای این است که نظام انتخاباتی ما حزبی و پشتوانه این نامزدها یک حزب سیاسی نیست و هیچ کس از او سوال نمی کند که این پول را از کجا آورده ای؟

اما در صورتی که این افراد از کانال حزبی معرفی شوند ابتدا باید خود حزب این پالایش ها را انجام دهد و در صورت تخلف هم برخورد قضایی بسیار کم هزینه تر خواهد بود. چون با حزب برخورد می شود نه شخص.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =