طرح رتبه‌بندی معلمان تا هفته‌های آینده به دولت می‌رود

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مورد معیشت معلمان نظام رتبه‌بندی پیش‌بینی شده، گفت: آیین‌نامه رتبه‌بندی که باتوجه به صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی معلمان می‌تواند تا حدی برطرف کننده مشکلات باشد،‌ درحال حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت است و تا دو سه هفته آینده به صحن دولت خواهد رسید و با تصویب دولت رتبه‌بندی فرهنگیان اجرا خواهد شد، اما زمان اجرای آن از ابتدای مهر است.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت‌آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی امروز سه شنبه در برنامه تلویزیونی با تبریک سال تحصیلی جدید، افزود:  اما اکنون شروع سال تحصیلی است و نتوانسته‌ایم سرانه دانش آموزان را به مدارس پرداخت کنیم. اولیایی که با مدرسه ارتباط دارند از مشکلات مالی مدارس آگاه هستند و باتوجه به این مشکلات به مدارس کمک می‌کنند.

در حال حاضر ۸۵ درصد مدارس کشور دولتی است و مدارس دولتی حق ندارند بابت ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان از مردم پولی دریافت کنند.

وزیر آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: معلمان جزو معتمدترین گروه‌های مرجع در جامعه هستند و باید این مرجعیت را حفظ کنیم. با تلاش همکارانم در سراسر کشور فضاهای آموزشی با شروع سال تحصیلی آماده شده است، معلمان آموزش داده شده‌اند، ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در هزار  عنوان منتشر شده است. زحمات و تلاش همکارانم باعث شده تا آغاز سال تحصیلی باشکوهی را داشته باشیم.

وی افزود: اگر حال آموزش‌ و پرورش خوب باشد حال جامعه خوب خواهد بود، به طوری که همه از فراررسیدن ماه مهر، امید و حس خوبی خواهند داشت.

پوشش تحصیلی تا ۹۸.۵ درصد افزایش یافته است

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه درچند دهه گذشته آموزش‌ و پرورش با تقاضای گسترده رو به‌رو بوده است، اظهار داشت: آموزش‌وپرورش چتر پوشش تحصیلی خود را تا ۹۸.۵ درصد افزایش داده است و این توجه به کمیت باعث شده است تا کیفیت کاهش یابد؛ در حالی که استانداردهای آموزشی باید افزایش یابد لذا تمام تلاش خود را خواهم کرد تا انتقالی از توسعه کمی به توسعه کیفی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همواره باید فعالیت‌ها را ارزیابی کرد که آیا به اهداف آن رسیده است یا نه؟ گفت: باید با مشاوره تحصیلی بتوانیم با توجه به شرایط جامعه، استعدادهای فرد در زمان تحصیل و علاقه دانش آموزان، هدایت تحصیلی خوبی داشته باشیم. البته همه عوامل در اختیار آموزش‌وپرورش نیست؛ به طوری که رشته‌هایی که درآمد بیشتری دارند دانش آموزان تمایل بیشتری دارند به آن رشته‌ها ورود کنند؛ لذا جهت‌گیری‌ها خیلی اوقات از بیرون به آموزش‌وپرورش وارد می‌شود.

حاجی میرزایی کنکور را تنها هدفی دانست که برای پایان تحصیلات دانش آموزان در نظر گرفته شده است و خاطرنشان کرد: ما به تعیین اهداف بیشتری در پایان راه آموزش‌وپرورش نیاز داریم، بنابراین باید مجموعه عوامل دیگری مانند بخش‌های صنعت و کشاورزی باشند تا دانش آموزان را به سمت خود بکشانند و پایان راه آموزش‌وپرورش کنکور و دانشگاه نباشد.

وی در ادامه اضافه کرد: باید اتصال ارگانیک آموزش‌وپرورش با بخش‌های دیگر جامعه وجود داشته باشد تا از اعتبار کنکور کاسته شود و بخش‌های دیگر کشور متقاضی افرادی که در پایان راه آموزش‌ و پرورش هستند، باشند.

حاجی میرزایی با اشاره به  بهبود معیشت معلمان و فرهنگیان، تصریح کرد: معلمی کلیدی‌ترین عنصر و رکن اصلی آموزش‌وپرورش است. معلم توانمند و با انگیزه می‌تواند همه مشکلات را برطرف کند و جانشین همه نداشته‌ها است. نظام منابع انسانی در آموزش‌وپرورش آسیب دیده است که با توجه به سند تحول بنیادین باید در این نظام چرخش جدی اتفاق بیفتد؛ به طوری که در ابتدای سال تحصیلی ۱۰۷ هزار معلم کسری نداشته باشیم، لذا درباره نیروی مورد نیاز آموزش‌وپرورش باید تصمیم واحدی در مورد نیروی انسانی بین سازمان‌های کشور اتفاق بیفتد.

طرح رتبه بندی معلمان تا هفته های آینده به صحن دولت می رسد

حاجی میرزایی با بیان اینکه در مورد معیشت معلمان نظام رتبه بندی پیش بینی شده است، گفت: نظام رتبه بندی باتوجه به صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی معلمان می‌تواند تا حدی برطرف کننده مشکلات باشد. در حال حاضر آیین نامه رتبه بندی در کمیسیون اجتماعی دولت است و تا دو سه هفته آینده به صحن دولت خواهد رسید و با تصویب دولت رتبه بندی فرهنگیان اجرا خواهد شد، اما زمان اجرای رتبه بندی از ابتدای مهر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =