صدای ۱۴ میلیون دانش‌آموزیم/ ما نسل ساختنیم نه سوختن

تهران- ایرنا- مجلس دانش آموزی دارای ساختاری کوچک اما شبیه مجلس شورای اسلامی است با همان قوانین و مقررات، مجلسی که تلاش دارد تا صدای ۱۴ میلیون دانش آموز را به گوش مسئولان برساند.

این مجلس نمایندگانی دارد با فن بیان قوی، دارای اعتماد به نفس و قلمی روان و البته مسلط به تمامی امور تعلیم و تربیت که با کنکاش از درون برنامه ها به دنبال ارائه راهکارهایی هستند تا توجه متولیان نظام آموزشی را به لایه های مختلف مشکلات دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم و روستایی جلب کنند.

مجلس دانش آموزی با ۱۵۰ نماینده در واقع محلی است برای شنیدن درد و دل و نگرانی های فرزندان این سرزمین، آنان که حرف هایشان شنیدنی است و موضوعاتی که مطرح می کنند به خوبی مشخص است که با دقت و مطالعه و تحقیق بر آن اتفاق نظر دارند.

نمایندگان مجلس دانش آموزی بر این عقیده هستند که صدای دانش آموزان به خوبی شنیده نمی شود، آسیب های اجتماعی  پشت درهای مدرسه است، تمامی امکانات برای آقازاده ها است، دانش آموزان مدارس دولتی صفر درصد سهم در قبولی کنکور داشته اند.

آنها عنوان می کنند که نسل ساختن هستند نه نسل سوختن و کنکور را سدی برای دانش آموزان می دانند و خواستار رفع تبعیض و نابرابری در کشورند.
زمانی که نطق پیش از دستور نمایندگان را می شنویم متوجه می شویم که آنها هم حرف هایی برای گفتن دارند سخنانی که درد همه دانش آموزان است. صدایشان رسا و گیرا است، حرف هایشان شنیدنی. انتظارات واقعی هم دارند که در دومین نشست نهمین دوره مجلس دانش آموزی برخی از سخنان این دانش آموزان شنیدنی بود. آنها انتظار دارند وزیر جدید آموزش و پرورش به این مشکلات رسیدگی کند و صدایشان شنیده شود.
در مجلس دانش‌آموزی، ۱۵۰ نماینده دختر و پسر از بین دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم حضور دارند این ترکیب شامل ۱۴۲ نماینده از استان‌ها، چهار نماینده از اقلیت‌ ها، ۲ نماینده از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ۲ نماینده از دانش‌آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور هستند.

مجلس دانش آموزی امسال هم به رسم هر ساله در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نمایندگان منتخب دانش آموزان پشت تریبون قرار گرفته و هر یک در نطق هایی خواستار پی گیری مشکلات دانش آموزان از سوی متولیان نظام آموزشی شدند که اظهارات آنها شنیدنی و البته قابل تامل است که در ادامه می خوانید:

آسیب های اجتماعی پشت درهای مدارس است
امیررضا کاشفی پور نماینده دانش آموزان سمنان در مجلس دانش آموزی مسئله آسیب های اجتماعی را یکی از مهمترین موضوعات دانسته و می گوید: امروز در کشور ما یک مسئله مهم و جدی است و دامن گیر دانش آموزان شده است. به جای اینکه در مدارس و جامعه فضای امید و نشاط باشد امروز فضای مدرسه و جامعه در کشور ما به فضای مسمومیت روی آورده است.
وی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم که این فضا را تغییر دهیم. آسیب های اجتماعی یک زمانی به معنای واقعی در اجتماع یا جامعه بود اما امروز فضای آسیب های اجتماعی تغییر کرده است و این فضا وارد مدرسه و فضای آموزشی و پرورشی ما شده که این خطر جدی برای دانش آموزان است.
وی ادامه داد: اگر فضای امید و نشاط را ایجاد نکرده و فکری به حال آینده نکنیم قطعا باید هزینه بدهیم ومسئولیت ما سنگین می شود. پس باید آسیب ها را شناسایی کنیم چون دانش آموز با جامعه فعلی فرق می کند و نگاه خاص خودش را دارد باید جامعه شناسان و آسیب شناسان به دانش آموزان ما نگاه ویژه تری داشته باشند.
وی اضافه کرد: باید به دانش آموزان خوراک فکری بدهیم تا باعث پیشرفت کشور شود. برخی مواقع گفت و گوها می تواند باعث کاهش آسیب های اجتماعی شود از این رو باید دنبال برنامه های تفریحی و نشاط باشیم.
وی معتقد است: آسیب های اجتماعی از بزرگسالان و جوانان گذر کرده و امروز پشت درهای مدارس است.

ما نسل سوختن نیستیم
سیدمحمد عماد هاشمی رئیس نهمین دوره مجلس دانش آموزی نیز گفت: ما نسل سوختن نیستیم و ما نسل ساختن هستیم. من در مجلس دانش آموزی صدای ۱۴ میلیون دانش آموز در ایران هستم.

امکانات مملکت برای سرمایه داران است
فاطمه قنبری نماینده دانش آموزان هرمزگان در مجلس دانش آموزی نیز تصریح کرد: بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، انقلابی که به نام مستضعفان است شاهد اتفاقات ناگواری در کشور هستیم که اصلا انتظار آنها را نداریم و این ناکارآمدی های موجود به طور مستقیم جامعه دانش آموزی ما را هدف قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال واژگونی اتوبوس دانش آموزان فرزانگان هرمزگان که در استان فارس در سال گذشته اتفاق افتاد باعث کشته شدن ۹ دانش آموز بی گناه و ۴ دانش آموز مصدوم شد.
وی اضافه کرد: پس از گذشت ۲ سال از این حادثه مسئولان هنوز وعده درمان می دهند و خبری از عمل نیست تقاضا دارم وزیر آموزش و پرورش به طور مستقیم به این موضوع ورود پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: زیربنای ترقی و پیشرفت هر کشوری مسئله آموزش آن کشور است و اگر آموزش یک کشور به مسایل مادی و منفعتی سودجویان تبدیل شود عقب گرد آن کشور کلید خورده است. کنکوری که برای برقراری عدالت در سیستم آموزش و پرورش ما به وجود آمد امروز علاوه بر اینکه تاثیر منفی روی ما و خانواده ها گذاشته است، ماحصل آن چیزی جز تبعیض و ناعدالتی نیست.
وی ادامه داد: وقتی ۷۰ درصد رتبه های برتر کنکور ۹۸ سهم مدارس سمپادی، ۱۴ درصد مدارس غیرانتفاعی و ۱۳ درصد مدارس نمونه دولتی و سهم مدارس دولتی صفر درصد است این یعنی امکانات آموزشی هم مانند سایر امکانات برای سرمایه داران این مملکت است.
وی تصریح کرد: پس نمی شود دانش آموز روستای دورافتاده از یک استان محروم، رویای برتر بودن داشته باشد. ما این درد را به چه کسی بگوییم. آقایان مسئول شما خود بیشتر از هرکسی از مافیای کنکور مطلع هستید چرا دست مافیای کنکور کوتاه نشده و درازتر هم شده است و روز به روز فاصله طبقاتی بین ما را بیشتر کرده است. حق ما این نبود.


صفر درصد پذیرفته شدگان  کنکور در مدارس دولتی
یکی از نمایندگان دانش آموزی در استان خراسان رضوی نیز گفت: می خواهم از کسانی صحبت کنم که سکوت شان برنده تر از هر فریادی بوده است. از زاغه نشینان سیستان از کسانی که سکوت شان نشانه ضعف و ناتوانی نیست و نشان از مظلومیت آنها در تاریخ است و با وجود مشکلات مادی و رفاهی فراوان هنوز چشم امید به دستان یاری رسان ما دوخته اند.
وی ادامه داد: کسانی که از ابتدای تابستان در فکر و نگرانی تهیه کتب اصلی خود هستند اما از سوی دیگر دانش آموزان بی هیچ واهمه ای با حمایت مالی والدین خود توانایی تهیه کتب میلیونی کمک آموزشی را دارند این عمق فاجعه و تبعیض و نابرابری بر دانش آموزان است.
وی تصریح کرد: زمانی که دانش آموزان درگیر تهیه کتاب و لوازم التحریر هستند دانش آموزان دیگری در حال آماده شدن برای سفر به تور اروپا گردی هستند.
وی اضافه کرد: فرزندانی در این دیار هستند که پدران و مادران آنان بی خبر از آسیب ها، موادمخدر، اعتیاد و معضلاتی هستند که دانش آموزان مناطق محروم و حاشیه شهرها با آنها دست و پنجه نرم می کنند. این صدای ماست آیا تا به حال فکری برای این تبعیض و نابرابری شده است.
این نماینده مجلس دانش آموزی با بیان اینکه اسفناک ترین اتفاق این است که صفر درصد از نفرات برتر کنکور ۹۸ از مدارس دولتی بوده اند، اظهار داشت: تا زمانی که همدل و همصدا با دانش آموزان مناطق محروم و حاشیه شهرها نباشیم نه حسین بن علی (ع) و نه کربلا هیچ کدام منتظر ما نیست.

دانش آموزان را از زندگی تستی خارج کنیم

فاطمه رئیسی نماینده دانش آموزان استان فارس نیز گفت: در سال ۱۳۹۰ سندی مبتنی بر آرمان های بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی برای ارتقای سطح آموزش و تحول در نظام تعلیم و تربیت به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش رسید. سند تحول بنیادین که در این سند مدرسه در سند چشم انداز ۱۴۰۴ دیده شده است که از موارد مورد توجه آن تغییر مدارس به مدارس ۶ ساحتی است.
وی تصریح کرد: آیا دانش آموز بعد از ۱۲ سال تحصیل با آزمونی چهار ساعته سرنوشت خود را می تواند تعیین کند حتی اگر ساحت هایی ۶ گانه را در بهترین شرایط اجرا کنیم باز هم موفقیت به خوبی حاصل نمی شود و تنها یک برنامه نمایشی خواهد بود چون منطق بر این است که دانش آموز وقت خود را در جایی صرف کند که تاثیرگذاربر آینده اش  باشد.
وی خاطرنشان کرد: پس اگر هدف بهبود نظام تعلیم و تربیت است باید از دید یک دانش آموز به مسائل نگاه کنیم. دانش آموز زمانی به استعدادهای خود را گسترش می دهد که بداند در کشور برای آن استعداد امتیاز مثبتی در نظر می گیرند.
وی اضافه کرد: لذا آزمون سنجشی ما باید به گونه ای باشد که تمام استعدادهای دانش آموزان را در تمام این ۶ ساحت در نظر بگیرند تا اگر دانش آموزی در موقعیت تحصیل استعداد هنری خودش را تقویت کرد با ارائه رزومه مورد سنجش قرار گیرد و با سنجیدن امتیازهای مختلف افرادی با تجربه و ماهر تربیت کنیم که البته این موضوع سبب خارج کردن دانش آموزان از زندگی تک بعدی و تست بیشتر موفقیت بیشتر خواهد بود.


کتاب ادیان دینی نیازمند تغییر است
نوید خاکشور نماینده دانش آموزان کلیمی از استان اصفهان نیز به عنوان سخنگوی تمام دانش آموزان و نماینده کلیمیان اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که هرساله مورد انتقاد است کنکور سراسری است با حل شدن این مشکل بار زیادی از روی دوش دانش آموزان برداشته می شود.
وی ادامه داد: اما یک مشکل دیگری وجود دارد موضوع محتوای کتاب های درسی به عنوان یکی از مهمترین منابع یادگیری و منابع آموزشی است در کتاب های درسی دانش آموزان کتاب تعلیمات و ادیان دینی دانش آموزان است که دانش آموزان آن را آموزش می بینند و در کنکور سراسری و آزمون های از آن استفاده می شود.
وی تصریح کرد: این کتاب در سال ۱۳۶۰ منتشر شده است و دومین کتاب در زمینه ادیان دینی نیز در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسیده است که این دو کتاب از نظر علمی و کاربردی هیچ فرقی با هم ندارند اما از نظر تغییر فونت، نوشتار و جلد با هم تفاوت هایی دارند.
زهرا پناهی‌روا رئیس دبیرخانه مجلس در سازمان دانش‌آموزی نیز گفت: مجلس دانش آموزی از سال ۱۳۸۰ با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش شروع به کار کرد و اهداف اصلی آن تربیت سیاسی اجتماعی، گسترش فرهنگ گفت و گو و مشورت و تربیت مدیران آینده کشور است.
وی ادامه داد: مجلس ۲ ساله است و ۱۵۰ نماینده از دانش آموزان استان های مختلف کشور در این مجلس حضور دارند و دارای سهمیه خاص برای دانش آموزان اقلیت های دینی است.
پناهی روا با بیان اینکه مجلس دانش آموزی نماد کوچکی از جامعه کشور با فرهنگ های مختلف و از ادیان متفاوت است، گفت: در این مجلس دانش آموزان مشکلات و پرسش ها را به صورت مستقیم عنوان می کنند به امید اینکه مدیران راهگشای مشکلات آنان باشند.
وی اجرای سند تحول بنیادین و ورود دانش آموزان به این مباحث و اجرای گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است را از دیگر برنامه هایی عنوان کرد که باید روی آنها تاکید ویژه شود.

گزارش از: مهناز بیرانوند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =