۱ مهر ۱۳۹۸، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 83484676
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جلوه‌های زیبای کوچ عشایر در کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا - این روزها مسیرهای سخت گذر ،ایل راههای کهگیلویه و بویراحمد پر از صدای زنگوله‌ها و هیاهوی بازگشت عشایر به مناطق قشلاقی است.

به گزارش ایرنا،عشایر این استان در فصل کوچ از مناطق ییلاقی استان اصفهان،فارس،چهارمحال بختیاری و شمال کهگیلویه و و بویراحمد به سوی مناطق قشلاقی جنوب کهگیلویه و بویراحمد و استان های خوزستان و بوشهر عبور می کنند.

عبور از مسیر ییلاق تا قشلاق به دلیل مشکلات جغرافیایی،سختگذر بودن منطقه ،همراهی دام و اسباب زندگی عشایر اگرچه دشوار است اما مناطق بکر خیال انگیزی در مسیرهای کوچ وجود دارد که برای ساعت هایی خستگی را از تن عشایر می زداید.

هرچند کوچ عشایر در سال های اخیر دست خوش  تغییراتی مانند کوچ با خودرو شده  اما  این شیوه اصیل زندگی ایرانی هنوز زنده است و زیبایی های خاص خود را دارد به طوری که بسیاری از شهرنشینان با دیدن عشایر در کنار جاده ها به هنگام کوچ ،خودروهای خود را متوقف کرده و لحظاتی این زندگی سنتی را تماشا و از آن عکس می گیرند.

کوچ عشایر در فصول بهار و پاییز مانند اکوموزه ای طبیعی است که سبک زندگی آنان را به تصویر می کشد.

تجربه کوچ در دل کوه، در میان آن همه صخره و سنگ و با پای پیاده جلوه های خیال انگیزی دارد که می تواند از نظر گردشگری مردم شناسی ظرفیت خوبی برای کهگیلویه و بویراحمد باشد.

اینجا لباس های سنتی مردان و زنان، موسیقی محلی که گاهی مردان می نوازند، زنانی که همه چیز را با دستان توانمند خود درست می کنند از نان گرفته تا شیر و گوشت همه چیز زیباست.

ذائقه عشایر در گذر سالیان زیاد تا حد زیادی اصیل و سنتی باقی مانده و همه چیز تازه است.آنان هر چیزی که به دست خود درست نکرده باشند را غیر قابل اعتماد و بی مزه می پندارد.

زندگی کوچ نشینی در این منطقه از ایران پیشینه ای طولانی دارد ،این نوع سبک زندگی در تاریخ طولانی خود فرهنگ و سنت های ویژه ای را هم ایجاد کرده است.
عشایر با شیوه خاص زیست خود فرهنگ و سنن کهن این سرزمین را پاسداری کرده اند، آنها در کنار تولید اقتصادی از جمله در بخش دامداری ،خالق سبک هایی از هنر و صنایع دستی نیز بوده اند که اقتصاد را با هنر پیوند زده اند.
بر اساس آمارهای موجود جمعیت عشایر کشور حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد می گوید: کوچ ۱۱هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری استان به قشلاق چند روزی است که از مناطق ییلاقی آغاز شده است.

مجیدعلی پور افزود: فاصله دورترین نقطه ییلاق تا قشلاق عشایر استان ۴۰۰ کیلومتر است.

وی از عشایر خواست تا قبل از پانزدهم آبان یعنی پایان فصل کوچ اقدام به کوچ کنند زیرا به دلیل بارش باران کوچ برای آنان مشکل می شود.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: راه های مناطق ییلاقی و قشلاقی بازگشایی شده و مشکلی برای عبور عشایر وجود ندارد.

برنامه های استقبال از کوچ

علی پور عنوان کرد: هم اکنون اکیپ های آبرسانی سیار در مناطق قشلاقی و ییلاقی آماده خدمات رسانی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد هستند.

وی توضیح داد: ذخیره سوخت مورد نیاز عشایر،تامین امنیت با کمک نیروی انتظامی از اقدامات انجام شده برای خدمات رسانی به عشایر حین کوچ و پس از آن است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: توزیع و دخیره سازی آذوقه عشایر به ویژه آرد با مشارکت ۱۸۰ فروشگاه عشایری استان از دیگر برنامه های در دست اجرا برای رفاه کوچ عشایر است.

افزایش میزان تولید عشایر

وی گفت:اجرای طرح های پرواربندی دام باعث افزایش تولید گوشت عشایر استان به میزان یکهزار و ۱۸۰ تن در سال جاری نسبت به ۲ سال پیش شده است.

مجید علی پور  افزود: میزان تولید گوشت قرمز عشایر کهگیلویه و بویراحمد که در سال ۱۳۹۶ کمتر از هفت هزار تن بوده امسال به هشت و هزار و ۱۸۰ تن افزایش یافته است.
وی بیان کرد: در این مدت ۳۵ طرح پرواربندی دام در مناطق عشایری استان انجام شد که باعث افزایش ۱۵ هزار راسی جمعیت دام این مناطق شده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای اشتغال عشایر استان اختصاص یافته است.

مجید علی پور اظهار داشت: به هر یک از عشایر براساس تعداد دام بین ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می شود.

وی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در دولت تدبیر و امید ۷۰۰ شغل برای عشایر استان ایجاد کرده است.

علی پور بیان کرد: برای ایجاد این تعداد فرصت شغلی ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به عشایر کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: همچنین به منظور کمک به اشتغال زنان ۱۶ صندوق تعاونی خرد برای پرداخت تسهیلات در استان فعال است و هفت صندوق دیگر در مراحل راه اندازی است.

وی اضافه کرد: سال گذشته در مجموع  یک میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات این صندوق ها برای توانمند سازی زنان عشایر کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد براساس آمار هم اکنون عشایر استان یک میلیون و ۱۵۰ راس دام سبک و سنگین در اختیار دارند.

علی پور با بیان اینکه تامین علوفه دام به شکل یارانه ای از دیگر حمایت های دولت برای رونق تولید در مناطق عشایری است افزود: در ۲ ماه گذشته ۸۰۰ تن علوفه بین دامداران عشایری در کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده است.

برنامه ریزی برای تامین آب پایدار عشایر

معاون عمرانی مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۱ طرح آب‌رسانی به مناطق عشایری استان تأمین اعتبار شده و به زودی عملیات اجرایی آنان آغاز می‌شود.

بهمن آزادی با اشاره به اینکه این طرح ها هم اکنون در دست مطالعه است اظهار داشت: ۱۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای اجرای ۱۱ طرح آبرسانی به مناطق عشایر کهگیلویه و بویراحمد تامین اعتبار شده و قرار است براساس برنامه ریزی طرح آبرسانی پایدار به ۱۱ منطقه عشایری کهگیلویه و بویراحمد در زمان بندی یک ساله اجرا شود.

وی بیان کرد: در صورت افتتاح این طرح ها ۵۰۰ خانوار عشایری از آب آشامیدنی سالم بهره مند خواهند شد.

معاون عمرانی مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: آبرسانی به ۱۵۰ خانوار عشایری مناطق شرقی گچساران با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار مهمترین این طرح هاست.

آزادی تصریح کرد: تامین آب آشامیدنی منطقه عشایری پشت کوه بهمئی،دیلگون بویراحمد و چرام از دیگر طرح های پیش بینی شده برای تامین آب آشامیدنی پایدار در مناطق عشایری استان است.

وی عنوان کرد: برای اجرای این طرح ها آب به صورت لوله کشی تا نزدیکی سیاه چادرهای عشایری انتقال خواهد یافت.

آزادی با اشاره به اهمیت تامین آب آشامیدنی سالم برای سلامت انسان و دام گفت: اجرای این طرح ها نقش مهمی در تداوم زندگی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد دارد.

وی مجموع اعتبار ۴۴ طرح عمرانی حوزه عشایر در بخش های مالی استانی، نفت و ملی کهگیلویه و بویراحمد در  حوزه های مختلف نظیر راه ها و آب کشاورزی در سال جاری را ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

عشایر استان ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.
۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha