سامانه پاسخگویی به شکایات مردمی در قوه قضاییه راه اندازی می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه از راه اندازی سامانه پاسخگویی به شکایات مردمی خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه معاونت منابع انسانی قوه قضائیه،  وحید میرحسینی گفت: شکایات زیادی از کارکنان دستگاه قضا از ناحیه مردم دریافت کردیم که رسیدگی شده و با کارکنانی که رفتار و عملکرد مناسبی نداشتند از طریق تذکر، تعهد و جابجایی محل خدمت برخورد کردیم. در همین راستا سامانه پاسخگویی به شکایات مردمی را آماده کردیم و این سامانه تحت وب در آینده راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: در دوره سوم برنامه‌ریزی‌ها و دوره تعالی نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری سامانه پاسخگویی به شکایات افتتاح می‌شود و تدوین الگوی احراز شایستگی و توسعه نظام‌های بازرسی و موثر سازی نتایج ارزشیابی ها و بازرسی ها در دستور کار می باشد.

این مقام مسئول با تشریح وظایف اداره کل نظارت و ارزشیابی قوه قضاییه گفت: در بخش پاسخگویی به شکایات بیش از ۲۳ هزار تابلو در کشور نصب شده که مشخصات کارکنان در آن درج شده است و هرگونه شکایات و انتقادات از عملکرد کارکنان کاملاً بر حسب تابلوی مشخصات شناسایی کارکنان قابل رصد است.

میرحسینی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که مدیر خوب باید نصف وقتش را صرف نظارت کند، اظهار داشت: نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه یک ساختار نهادینه شده‌ای دارد و در کلیه استان‌ها، واحدهای ستادی و در دورترین نقاط کشور، مدیران، رابطان ارزشیابی و نمایندگی‌های نظارت و ارزشیابی حضور دارند.

روند بازرسی الکترونیکی شد

وی با اشاره به تبدیل سیستم ارزیابی کارکنان اداری قوه قضاییه از دستی به الکترونیکی گفت: از مزایای ارزیابی الکترونیکی، اطلاعات تجمیع شده از وضعیت کارکنان است که بواسطه آن مدیران به راحتی کارکنان خود را ارزیابی می‌کنند؛ ضمن اینکه نسبت به نوع دستی از سرعت و دقت بیشتری برخوردار است و مبتنی بر کارسنجی و وظایف محوله است.

میرحسینی افزود: در این قسمت عوامل و شاخص‌های ارزیابی را مدیریت کرده و دستورالعمل تشویق‌ها را سازماندهی نمودیم. بهره‌مندی از ابزار تشویق با یک عدالت نسبی در کشور توزیع شد و دامنه این تشویق ها تا شعبه های قضایی توسعه پیدا کرد و این اتفاق بزرگی در حوزه ارزیابی بود.

مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه اضافه کرد: سومین حوزه فعالیت، حوزه بازرسی‌ها بود که امر بازرسی از کارکنان اداری امری بدیع بود. بازرسی‌ها کاملاً میدانی بود و بازرسی از شعب دادگاه‌ها، دادسراها و محاکم در اولویت دستور قرار گرفت و رفتار و عملکرد کارکنانی که در نقطه تماس با مردم بود از جهت تکریم ارباب رجوع از اهمیت زیادی برخوردار است. البته حین بازرسی، اشکالات کارها در شعب دادگاه‌ها مشخص شد و فهرست دقیقی از آن تهیه شد.

۷۰۰ بازرس فعال هستند

وی افزود: در حوزه بازرسی حدود ۷۰۰ بازرس داریم و در کل کشور طی چهار نوبت بازرسی حدود هشت هزار تذکر داده شد و با ایجاد ظرفیت‌ها امکان بازرسی آنلاین از واحدها را داریم.

داوری منصفانه با سامانه جامع ناظر

میرحسینی گفت: در حوزه چهارم که بحث ارزشیابی و تعیین صلاحیت از ماموریت‌ها است بعد از چهار سال تلاش به عنوان نقطه عطف اعلام می‌کنیم که دارای " سامانه جامع ناظر " هستیم که شناسنامه جامع کارکنان اداری است. بدین معنی که کل اطلاعات ارزیابی، ارزشیابی، بازرسی، تخلفات و شکایات مردمی در این سامانه ثبت شده است.

وی افزود: گزارش موجود در این سامانه شامل تهیه گزارش از ۴۰ هزار نفر از کارکنان است که راستی آزمایی شده و بیش از ۸۰ درصد دقت دارد و البته نیاز به تکمیل دارد.

این مقام مسئول افزود: سامانه جامع نظر به اظهارنظرها در انتصابات، ارتقا رتبه‌ها و جابجایی کارکنان بسیار کمک کرده و موثر است و مبتنی بر داوری منصفانه و شناخت می‌باشد و این اطمینان را به کارکنان در کشور می‌دهد که سیستمی وجود دارد که کارکنان را رصد می‌کند و داوری منصفانه‌ای در مورد آنها دارد.

وی با تاکید بر۲ نکته کلیدی در مستندسازی اداره کل مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه عنوان کرد: کتاب جامع قوانین و مقررات نظارت و ارزشیابی را با کمک پژوهشگاه قوه قضاییه به عنوان سندی مبتنی بر قوانین و مقررات در سال ۹۷ چاپ کرده و در دسترس قرار دادیم.

میرحسینی گفت: پیش نویس دستورالعمل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری برای تصویب ارسال شده است و امیدواریم زودتر ابلاغ شود که در توانمند سازی کارکنان اداری و نظارت‌های مثبت و ایجابی موثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =