۲۶ شهریور ۱۳۹۸،‏ ۲:۱۷
کد خبرنگار: 1550
کد خبر: 83478435
۰ نفر
ورود پنجاه و هفتمین کشتی به بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی

رشت-ایرنا- مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی از ورود پنجاه و هفتمین کشتی به بندر کاسپین خبر داد.

بنابراین گزارش، تاکنون 57 کشتی ، کالا و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی کشورمان را در قالب 758 دستگاه کانتینر از طریق مجتمع بندری کاسپین وارد کشور نموده اند که نشان از رونق کریدور چین، قزاقستان، ایران دارد.

 کریدور چین، قزاقستان، ایران که با محوریت منطقه آزاد انزلی از سال گذشته به صورت رسمی شروع به کار نموده هم اکنون به عنوان مسیر فرعی کریدور بین المللی "یک کمربند یک جاده"عمل می کند و با اقبال بازرگانان داخلی و خارجی دوران جدیدی از فعالیت های ترانزیتی در شمال کشور رقم زده شده است.

بر اساس این گزارش "کشتی نازمهر" که بیستمین کشتی ترانزیتی در این مسیر تجاری بود، کالا و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی- صنعتی منطقه آزاد انزلی و استان را در قالب 21 کانتینر در  بندر کاسپین تخلیه نموده است. این محموله شامل کالا و مواد اولیه چینی است که توسط خطوط راه آهن چین وارد بندر اکتائو در کشور قزاقستان شده و به وسیله کشتی از طریق مسیر دریایی، به مجتمع بندری کاسپین منتقل و در این بندر به منظور بهره برداری واحدهای تولیدی منطقه و استان تخلیه شد.

بندر کاسپین  با تکیه بر فضای پسکرانه حدود 500 هکتاری خود و با بهره گیری از توان بخش خصوصی تاکنون سه پست اسکله از بخش نخست خود را وارد مدار تخلیه و بارگیری کالا نموده و با انعقاد توافق نامه با قرارگاه خاتم الانبیاء، ظرف دو سال آینده اسکله رو رو نیز در آن ساخته می شود تا در کنار توافقنامه اتصال مسیر ریلی سراسری کشور به این مجتمع بندری، حلقه های ایفای نقش کانون منطقه ای مبادله کالا در این بندر تکمیل شود.

کریدور تجاری چین، قزاقستان، ایران با پیگیری های این سازمان و با محوریت مجتمع بندری کاسپین به منظور ایجاد مسیرهای ترانزیتی جدیدِ ترکیبی و در راستای افزایش ظرفیت ترانزیت کالا در دریای خزر شروع به کار نموده و در عین حال؛ کاهش زمان و هزینه حمل و نقل کالا در مقایسه با مسیر تجاری موجود کشورمان بهمراه عمل کردن به عنوان مسیر فرعی کریدور بین المللی یک کمربند یک جاده چین، از مهمترین مزایای این کریدور محسوب می شود.

به گزارش ایرنا؛ منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است . کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانکها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.
6030

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =