رسانه نقش والدین مجازی کودکان را ایفا می‌کند

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گفت: رسانه به‌ عنوان والدین مجازی و شبانه روزی، به ایفای نقش و رقابت با والدین و افراد دنیای حقیقی می‌پردازد و ذهن کودکان را از بینش‌های مورد نظر خود پر می‌کنند.

بهاره نصیری در «کارگاه سواد رسانه‌ای و مدیریت مصرف رسانه‌ای در خانواده»  که به همت پژوهشکده مردم شناسی و با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، برگزار شد، گفت: با توجه به این که در عصر اطلاعات رسانه ای؛ که هر پیامی، ارزش های متناسب با خود را به نمایش می گذارد، خانواده ها و فرزندانمان نیازمند سواد رسانه ای هستند تا قادر باشند انتخاب های مناسب و هدفمند از پیام ها و تولیدات رسانه ای داشته باشند، یکی از مهمترین راه های دستیابی به هدف فوق، در گرو توجه به مهارت های سواد رسانه ای و تقویت والدگری رسانه ای است.

وی تصریح کرد: توجه به سواد رسانه‌ای در خانواده، یعنی جایی که فرزندان در آن اولین اصول زندگی را فرا می‌گیرند، اهمیت بسیاری دارد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: این والدین همواره الگوی رفتاری فرزندان خویش در تمامی وجوه زندگی محسوب می‌شوند و از این روست که آنها باید نقش خود را در زندگی رسانه ای فرزندشان نیز درک کرده و به ‌سادگی از این مسئله عبور نکنند.

نصیری تصریح کرد: بهتر است والدین بدانند که رسانه به‌ عنوان والدین مجازی و شبانه روزی، به ایفای نقش و رقابت با والدین و افراد دنیای حقیقی می‌پردازد و ذهن کودکان را از بینش‌های مورد نظر خود پر می‌کنند.

سواد رسانه‌ای نگاهی دقیق، نقادانه و تحلیلی به پیام های رسانه ای است  
در ادامه آمنه بختیاری کارشناس مسئول پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دومین مدرس کارگاه به بیان تعریف سواد رسانه ای با بهره گیری از آراء هابز پرداخت.

وی گفت: سواد رسانه‌ای علاوه بر توانایی ملحوظ در سواد سنتی  که همان توانِ خواندن و نوشتن است، توانایی تحلیل و ارزشیابی پیام‌ها و قدرت تولید و انتقال اطلاعات به دیگران را در قالب‌های مختلف و با ابزارهای گوناگون در انسان پدید می‌آورد.

این کارشناس تصریح کرد: این گونه از سواد، با توانمند کردن انسان بر درک نحوه کار رسانه‌ها و نحوه معنی‌سازی آنها، ماهیت و اهداف تولید پیام رسانه‌ها و تأثیرات و تکنیک‌های رسانه‌های گوناگون، او را از حالت انفعال خارج کرده و در برابر اثرات رسانه‌ها فعال، هدفمند و مقاوم می‌سازد.

به گفته بختیاری، در واقع سواد رسانه ای کسب مهارت ها ی لازم جهت برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه و در عین حال به وجود آوردن نگاهی دقیق، نقادانه و تحلیلی به پیام های رسانه ای است.

چیستی سواد رسانه‌ای، ابعاد سواد رسانه‌ای، سطوح سواد رسانه‌ای، اصول سواد رسانه‌ای، عناصر سواد رسانه‌ای، هدف سواد رسانه‌ای، مؤلفه‌های کلیدی در سواد رسانه‌ای، ۵ سوال کلیدی در ارتباط با انواع پیام های رسانه ای، مهارت‌های اصلی سواد رسانه‌ای، دغدغه های والدین عصر رسانه، والدگری رسانه ای و راهکارها و پیشنهادهای عملی برای  برقراری ارتباط و مشارکتِ بیشتر والدین و فرزندان در استفاده از محتواها و پیام های رسانه ای سرفصل های مطرح شده در این کارگاه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =