نیمی از برگزیدگان نخست کنکور هنر، از یک مدرسه خاص در تهران هستند

تهران- ایرنا- پارسا رحمان مشهدی رتبه پنجم کنکور هنر با تاکید بر نقش سخت افزارهای آموزشی در موفقیت در رشته هنر گفت: از میان ۱۰ برگزیده برتر رشته هنر در کنکور سراسری پنج تن آنها از یک مدرسه خاص از شهر تهران هستند و این خود مهمترین شاهد مبنی بر اهمیت امکانات آموزشی در موفقیت در رشته هنر است.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ در بخش نخست و دوم گزارش میزگرد آسیب شناسی کنکور ۱۳۹۸ که با حضور برگزیدگان کنکور سراسری ۱۳۹۸ صورت گرفت، مباحثی درباره دلایل گرایش بی سابقه به رشته تجربی، کنکور و عدالت آموزشی، تاثیر مدارس در تعیین خط و مشی آینده دانش آموزان، مهاجرت و فرار مغزها و همچنین تاثیر خانواده در کنترل روحی و روانی دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت. در بخش سوم این میزگرد درباره راهکارها و روش های این چهار دانش آموز برای توفیق و کسب رتبه برتر و همچنین تحلیل و واکاوی نقش امکانات آموزشی در ارتقا یا کاهش موفقیت دانش آموزان بحث و تبادل نظر شده است: 

پیشنهاد نخبگان کنکور  ۹۸ برای موفقیت در این آزمون

موفقیت در کنکور و شکستن شاخ غول کنکور همواره از دغدغه های ثابت بسیاری از دانش آموزان در سال های منتهی به کنکور بوده است. یکی از مهمترین و مهجورترین موضوعاتی که در این باره می بایست مورد توجه قرار گیرد، نگاه و رویکرد به کنکور به مثابه یک فرآیند بلند مدت آموزشی است که از سال ها پیش از کنکور آغاز شده و نتیجه و ماحصل آن در کنکور مشخص می شود. برنامه ریزی و مدیریت اجرایی آن از دیگر نکاتی است که داوطلبان یا از آن غفلت می‌کنند یا در فواصل و مقاطع مختلف از اهمیت آن سر باز می زنند؛  از این رو لزوم توجه به مدیریت و برنامه ریزی آموزشی از مهم‌ترین مسایلی به شمار می رود که داوطلبان برگزیده کنکور ۹۸ نیز به آن اشاره داشتند:

جعفری: من در سال های دهم و یازدهم خیلی برنامه ریزی جدی و منسجمی برای درس خواندن نداشتم و این فرایند تا تابستان سال آخر هم ادامه داشت، به طوری که خیلی تفریحی درس می خواندم و امتحانات را  شب قبل امتحان مطالعه و تمرین می کردم تا اینکه در آغاز سال تحصیلی دوازدهم با کمک مشاوره مدرسه که نقش مهمی در خط دهی و برنامه ریزی آموزشی من داشت، موفق شدم به نوعی انسجام و ثبات در مدیریت درس خواندن و برنامه ریزی درسی برسم آن چنان که برپایه برنامه آزمون های آزمایشی و دروس معلمان برنامه هفتگی تنظیم می کردم که  بیشتر اوقات موفق به انجام کامل آن می شدم و در نهایت تا فروردین همه درس ها را به اتمام رساندم و وارد بخش جمع بندی کنکور شدم.

باستانی: در موفقیت من در کنکور نیز چند عامل از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است؛ ابتدا خانواده که در موردش مفصل صحبت شد. همچنین دوست تاثیر مهمی در ادامه راه و موفق  شدن یا نشدن در کنکور یا  هر آزمون دیگری دارد، برای نمونه تفاوت زیادی وجود دارد، میان دوستی که  هر روز به شما استرس و نگرانی های شخصی و درسی خود را منتقل می کند و فردی که دائم به انرژی مثبت و افکار خوب  می اندیشد.  ارتباط با خدا نیز برای من از اولویت های مهم موفقیت و آرامش در هیاهوی کنکور بود. درباره نقش برنامه ریزی نیز اظهار نظرهای زیادی شده است اما توجه به این نکته بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد که برنامه ریزی افراد می بایست بر پایه ظرفیت ها، توانایی ها و استعدادهای هر فرد صورت گیرد در حالی که شاهد بودم که برخی از مشاورها به افراد مختلف با ظرفیت ها و توانایی های مختلف برنامه یکسانی ارایه می کردند در حالی که ظرفیت افراد و توانایی و ضعف آنها در درس های مختلف در تدوین و تنظیم برنامه درسی بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

رحمان مشهدی: کنکور و موفقیت در آن  از نظر من یک پروسه و فرایند بلند مدت است که نیازمند پایه قوی بوده و تنها در سال آخر می بایست این داده ها مدیریت و شکل داده شود.  من به دلیل تغییر رشته در سال آخر به طور کامل با مدرسه و همه متعلقات مثبت و منفی آن قطع رابطه  کردم و همین امر نیز در ایجاد آرامش و دوری از استرس و رقابت های بیجا بسیار برایم موثر بود. نکته مهم قابل توجه دیگر در موفقیت من، نقش مشاور و برنامه ریز آموزشی در پیشبرد و تعیین جهت مسیر آزمون بود. من هر روز برپایه برنامه ریزی مشاور از هشت صبح به کتابخانه می رفتم و تا حدود ۱۰یا ۱۲ شب مشغول درس خواندن بودم و در این مدت مهمترین درسی که کنکور به  من داد، مدیریت و کنترل ذهن و هدایت آن به سمت مقصد دلخواه بود که البته همانطور که گفتم با کمک و پشتیبانی مشاور و برنامه ریز میسر شد. درباره نقش دوست و همراه نیز همان طور که بچه ها گفتند،  تاثیر مهم و بسزایی در به ثمر رسیدن یا نرسیدن تلاش های شخص دارد به طوری که یک دوست ناباب می تواند مسیر موفقیت انسان را به طور کلی تغییر دهد و من چند داوطلب را که با این مشکل رو به رو شدند به چشم خود دیدم.

احمدی نژاد: در ارتباط با موفقیت در کنکور یکی از مسایلی که خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد، زمان شروع کنکور است.  به نظر من افرادی که سال آخر برای درس خواندن تصمیم می گیرند، باید استعداد و توان بسیار زیاد و فوق العاده ای داشته باشند  که بتوانند در این آزمون موفق شوند. من  بیشتر درس هایم را تا تابستان پیش از کنکور تمام کرده بودم و در سال آخر تنها سه درس زیست، دینی و ادبیات را در طول سال مطالعه کردم.  در ارتباط با برنامه ریزی نیز باید عنوان کنم  که من خیلی به برنامه ریزی بلند مدت اعتقاد ندارم و خودم در نهایت برای ۲ یا سه روز آینده برنامه ریزی می کردم و چند بار که برنامه ریزی بلند مدت تری داشتم، موفق به انجام آن نشدم. روش درس خواندن من هم به این صورت بود که از دوران راهنمایی به self study یا مطالعه شخصی علاقه بیشتری داشتم  و به نظرم  در آن موفق تر و راحت تر بودم، برای همین هم بود که سال آخر به مدرسه نرفتم و درس ها را مطالعه و در آزمون ها شرکت کردم.

بررسی موردی نقش امکانات آموزشی در موفقیت در کنکور

در کنکور امسال ۲ جریان مهم و اصلی قابل پیگیری و رویت بود؛ نخست گرایش بی سابقه داوطلبان در گرایش های مختلف رشته تجربی بود که در بخش نخست این گزارش ها مورد واکاوی و بررسی دقیق قرار گرفت. جریان و خط دوم مربوط به برخورداری و امکانات رفاهی و اقتصادی برگزیدگان و نخبگان کنکور  ۱۳۹۸ بود به‌طوری‌که بسیاری از این افراد از شهرهای  بزرگ کشور و از مدارس غیرانتفاعی و سمپاد برگزیده شده بودند. پیگیری جریان دوم موضوع این بخش از  میزگرد آسیب شناسی کنکور بود که در ادامه می خوانید:

جعفری: توانایی افراد از نظر من اصلی‌ترین دلیل موفقیت آن ها به شمار می آید؛ تمام افرادی که در مدارس سمپاد بودند و در کنکور موفق به کسب عنوان شدند، پیش از آن، در آزمون های ورودی این مدارس شرکت کرده و توانایی و استعداد های آنها مورد سنجش قرار گرفته بود که در نهایت موفق به کسب رتبه در کنکور شدند، بنابراین نمی توان گفت  که حضور در مدارس سمپاد اتفاقی یا از روی رانت بوده است و امتیاز خاصی برای افراد به حساب می آید. در ارتباط با امکانات آموزشی اگر منظور کتاب و وسایل کمک آموزشی باشد که بسیاری از کتابخانه های مدارس و کتابخانه های شهر قابل دسترسی و همگانی است، درباره معلم هم در صورت حضور دانش آموزان در مدارس خوب و با کیفیت این نیاز نیز مرتفع می شود و احتیاجی به گرفتن معلم خصوصی با شرایط ویژه نیست. از طرفی دیگر افراد دیگری نیز بودند که با امکانات کمتر و انگیزه بالاتر توانستند در این رقابت رتبه های بالایی کسب کنند به عبارت دیگر کمبود امکانات خودش می تواند در پاره‌ای از اوقات، انگیزه بسیار خوب و برانگیزاننده جهش و رویش افراد باشد.

باستانی: از نظر من هم اراده و پشتکار دانش آموز اولویت اصلی در موفق شدن یا نشدن  او در کنکور است به طوری که اگر بهترین امکانات را هم برای شخص درس نخوان فراهم آوریم، فایده ای ندارد و از طرف دیگر وجود امکانات مناسب و مفید برای فردی که علاقه و انگیزه درس خواندن دارد، می تواند بسیار راهگشا و تاثیرگذار باشد.  

احمدی نژاد: به نظرم این آمار و ارقام بیشتر باید به وسیله کارشناسان و تحلیلگران مورد واکاوی قرار گیرد، چرا که برتری دانش آموزان در شهرهای بزرگ همچون تهران بیشتر در رشته های هنر و زبان های خارجه به چشم می آید به طوری که از ۱۰ داوطلب نخست رشته هنر و زبان های خارجه ۹ تن ساکن تهران بودند اما در دیگر رشته ها این فراوانی به این شکل نیست، برای نمونه من تنها فردی بودم  که از تهران موفق به قرار گرفتن در میان ۱۰ برگزیده نخست رشته تجربی شدم.

رحمان مشهدی: رشته هنر یکی از گرایش هایی به شمار می رود که نقش امکانات و سخت افزارهای آموزشی در موفقیت در آن بسیار موثر و قابل رویت است. این اهمیت از ۲ جنبه قابل بررسی به نظر می رسد؛  نخست آن که در شهرهای مختلف زمینه علاقه مندی و فضای مناسب و آگاهانه برای آشنایی افراد با گرایش های مختلف رشته هنر وجود ندارد و دانش آموزان شهرستان ها از این امکان بی  بهره هستند. دوم به جهت اینکه بخش زیادی از سوالات کنکور هنر به اطلاعات عمومی و مطالعه منابع مختلف هنری ارتباط دارد و دستیابی و معرفی این منابع به عنوان مراجع احتمالی سوالات کنکور از اهمیت بالایی برخوردار است. یک نکته جالب و کلیدی در این میان آن است که از میان ۱۰ برگزیده برتر رشته هنر در کنکور سراسری پنج تن آنها از یک مدرسه از شهر تهران هستند و این خود مهمترین شاهد مبنی بر اهمیت امکانات آموزشی در موفقیت در رشته هنر است به طوری که من به عنوان فردی که پیگیر قبولی کنکور با رتبه خوب بودم و به مدرسه نیز نمی رفتم، از جزوه ها و امکانات آموزشی این مدرسه برای درس خواندن استفاده کردم.

در  بخش پایانی از این میزگرد آسیب شناسی؛ نقش مافیا و سهمیه بندی ها در موفقیت و عدم موفقیت داوطلبان مورد بحث و تبادل نظر این افراد قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =