شرایط تحصیل و کار در رشته پزشکی در ایران بسیار ساده تر از خارج کشور است

تهران- ایرنا- ایزدمهر احمدی نژاد رتبه یک کنکور تجربی با اشاره به اینکه تمایلی به زندگی و تحصیل در خارج کشور ندارد گفت: کسب مدارج بالا، بورسیه و گرفتن تخصص در رشته پزشکی در خارج از کشور در مقایسه با ایران بسیار سخت تر و پیچیده تر است، از این رو ترجیح می دهم در شرایط آرام تر و راحت تری به ادامه تحصیل در رشته پزشکی در ایران بپردازم.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ در بخش نخست میزگرد آسیب شناسی کنکور و دعوت از نخبگان آموزشی موضوعاتی چون کنکور و عدالت آموزشی، تاثیر مدارس در تعیین خط و مشی آینده دانش آموزان و دلایل گرایش بی سابقه به رشته تجربی مورد مداقه و بررسی با نخبگان کنکور ۹۸ قرار گرفت. در بخش دوم این میزگرد درباره رویکرد این افراد به مهاجرت و آینده تحصیلی و شغلی در داخل و خارج کشور و همچنین نقش و تاثیر خانواده در مدیریت روحی و روانی داوطلبان مطالب متعدد و متنوعی مطرح شده است: 

آینده نخبگان کنکور ۹۸ و پدیده مهاجرت

موضوع مهاجرت و آینده نخبگان کنکور و المپیادهای علمی در کنار پدیده فرار مغزها از جمله مباحثی  به شمار می‌رود که در سال های اخیر مورد بحث و تبادل نظر بسیاری از جامعه شناسان و کارشناسان آموزشی و فرهنگی قرار گرفته است. در این بخش از گفتگو با نخبگان کنکور ۹۸ درباره آینده تحصیلی و زندگی در داخل و خارج ایران و معایب و مزایای آن صحبت شده است:

جعفری: پیش بینی آینده و اتفاقاتی که قرار است سرنوشت انسان را عوض و تعیین کند، کار بسیار مشکلی است و به شرایط و پارامترهای مختلف و متعددی بستگی پیدا می کند در حال حاضر قصد ادامه تحصیل در رشته برق دانشگاه شریف را دارم و اگر پیشنهاد خیلی خوب و  غافلگیر کننده در داخل  کشور داشته باشم اولویت نخستم  ایران است در غیر این صورت به ادامه تحصیل و زندگی در در خارج از کشور هم فکر می کنم چرا که برادر بزرگترم چند سال پیش از رتبه های سه رقمی کنکور شد و پس از اتمام تحصیلات در کشور آلمان مشغول کار و زندگی شده و شرایط به نسبت خوب و راضی کننده ای دارد.

باستانی: من امسال در ۲ گروه آزمایشی زبان و تجربی امتحان دادم اما اولویت اصلی من ادامه تحصیل در گرایش تجربی و در رشته پزشکی در دانشگاه است. اوضاع کار این رشته در ایران آنقدرخوب است که کمتر کسی را دیده ام که قصد مهاجرت و  ترک کشور را داشته باشد؛ از طرف دیگر با اینکه رتبه بهتری در کنکور زبان خارجی کسب کردم تمایل چندانی به ادامه تحصیل در این گرایش ندارم، چرا که از یک طرف می توانم رشته زبان خارجی را  در کنار دیگر رشته ها به صورت داوطلبانه ادامه دهم و نیازی به تحصیل اختصاصی در این رشته نمی بینم و  از سوی دیگر بازار کار و آینده شغلی فارغ التحصیلان این رشته خیلی رضایت بخش و جذاب به نظر نمی رسد. آمارها نیز نشان از این دارد که ۱۰ نفر نخست رشته زبان های خارجه در انتخاب رشته دانشگاه به سمت رشته های دیگر تغییر مسیر می دهند. در هر صورت آینده شغلی فارغ التحصیل رشته تجربی قابل قیاس با رشته زبان نیست و داوطلبان رشته زبان در نهایت می توانند یک مترجم خوب و حرفه‌ای شوند که قابل مقایسه با درآمد و شأن اجتماعی پزشکی نیست. گذشته از همه این محاسبات منطقی و عقلانی وابستگی به خانواده مهمترین دلیل مهاجرت نکردن من از کشور است.

رحمان مشهدی: رشته هنر همچنان که پیشتر عنوان کردم در مقایسه با دیگر رشته ها از جنبه های مختلف تفاوت های زیادی دارد. در مورد گرایش موسیقی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارم،  امکانات سخت افزاری ایران به خصوص در ارتباط با گرایش موسیقی جهانی قابل قیاس با کشورهای پیشرفته نیست، از این رو از مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از کشور استقبال می کنم اما طبق آنچه در حال حاضر از خود و روحیاتم  انتظار دارم پس از فارغ التحصیلی به ایران بر خواهم گشت.  به عبارت دیگر با تمام توان و انگیزه هر آنچه باید در  مورد رشته موسیقی به دست آورم با تلاش و جدیت کسب می کنم اما در نهایت انتخاب من، زندگی و کار در ایران است.  

احمدی نژاد: هدف گذاری و تعیین و تکلیف برای آینده از نظر من کار درست و صحیحی نیست و از طرفی باعث افزایش استرس و نگرانی نیز می شود چرا که همان طور که گفته شد عوامل و پارامترهای مختلفی در طول این هفت سال به وقوع می پیوندد که می تواند هر یک مسیر و جهت زندگی  شخصی و حرفه‌ای افراد را تحت‌الشعاع قرار دهد. اما در مورد تحصیل در خارج کشور به چند دلیل تمایلی ندارم؛ نخست آن که علاقه ای به خارج از کشور و زندگی و کار در آنجا در خود نمی بینم از طرفی دیگر کسب مدارج بالا، بورسیه و گرفتن تخصص در رشته پزشکی در خارج از کشور در مقایسه با ایران بسیار سخت تر و پیچیده تر است، از این رو ترجیح می دهم در شرایط آرام تر و راحت تری به ادامه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه بپردازم که البته با وجود تمام تبلیغات و هیاهویی که پیرامون این رشته می شود در سال های اخیر و به دلیل افزایش قیمت دلار وضعیت درآمدی فارغ التحصیلان و فعالان رشته پزشکی افت قابل ملاحظه ای پیدا کرده است اما در حالت کلی وضعیت رضایت بخش به نظر می رسد.

نقش و تاثیر خانواده در مدیریت روحی و روانی داوطلبان و تعیین خط مشی شخصی و شغلی آینده دانش آموزان

خانواده به عنوان یکی از موثرترین نهادهای اجتماعی در ابعاد مختلف روحی، جسمی و روانی نقش مهم و اساسی ایفا می کند. نسبت خانواده ها با آزمون تعیین کننده ای همچون کنکور و  مواضع و رویکرد هایی که در مقابل این فرایند اتخاذ می کنند تاثیرات بسیار مستقیم و مهمی در آینده تحصیلی و شخصی دانش آموزان دارد به طوری که در سال های اخیر لزوم فرهنگ سازی در خانواده ها درباره کنکور، توجه به علاقه مندی دانش آموزان و آشنایی جامع و دقیق آن ها با شرایط روز جامعه از جمله مباحثی است که بسیار ضروری به نظر می رسد. برگزیدگان کنکور ۹۸ نیز نکات جالبی در مورد نقش خانواده و مصادیق رفتاری آنها در در روزهای پر التهاب کنکور ابراز داشتند:

جعفری: از آنجایی که سال کنکور از چالشی ترین و  به نوعی سخت ترین سالهای زندگی هر فردی به شمار می آید لزوم نزدیکی و توجه متقابل خانواده و بچه ها بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است. من در سال آخر نزدیکی و قرابت بیشتری با خانواده ام داشتم به طوری که در بسیاری از لحظات سخت،  افت و خیز ها و زمان هایی که ناامید و خسته می شدم؛ صحبت و گفتگو با آنها بسیار برایم آرام‌بخش و تاثیرگذار بود و هر آنچه در دغدغه و نگرانی در این مدت داشتم به طور کامل و واضح با آنها در میان گذاشتم و بازخوردها و نتایج  خوبی هم برایم به ارمغان آورد. در مورد بقیه اما این طور نبود و شاهد این بودم که بعضی از خانواده ها هر آنچه با آن رسیدند را از فرزندانشان انتظار داشتند و به نوعی خواسته های شخصی خود را به بچه ها تحمیل می کردند، از طرف دیگر گفتگو های ۲ و چند نفره میان اعضای خانواده در جهت کاهش نگرانی ها و پیامدهای به نتیجه رسیدن یا نرسیدن  کنکور می‌تواند برای دانش آموزان بسیار مفید و سازنده عمل کند. در ارتباط با جهت دهی والدین نیز باید بگویم با وجود نزدیک بودن رشته پدرم به پزشکی اما بنا به علاقه شخصی خود رشته ریاضی و شغل مهندسی گرایش داشتم و در نتیجه هم، آن را برای ادامه زندگی انتخاب کردم.

باستانی: تجربه شخصی من هم بر نقش هم خانواده در سال آخر و برقراری آرامش برای کنکور تاکید دارد. من هم  همانند بسیاری از بچه ها پناه اول و آخرم برای رهایی از فشار و نگرانی های کنکور خانواده بود در حالی که شاهد بودم که برخی از دوستانم به دلیل حجم و فراوانی فشار و استرس ناشی از کنکور، همچنین جو روحی روانی که در اثر یادآوری قبول شدن یا نشدن در کنکور به ذهن تداعی می شد به موضوعات و مسائلی پناه بردند که خارج از حریم خانواده و بسیار خطرناک و دردناک بود.

رحمان مشهدی:از آن جایی که بیشترین زمان و ارتباط دانش آموزان با خانواده ها است از این رو از نظر منطقی و عقلانی نیز بیشترین تاثیر را دانش آموزان از خانواده ها و تعامل با آنها  کسب می کند. من به طور شخصی باید عنوان کنم که اطمینان و اعتمادی که خانواده ام به من دادند تاثیر مهم و بسزایی در موفقیت و به ثمر رسیدن تلاش هایم داشت چرا که من از ابتدا در رشته ریاضیات تحصیل می کردم و از قضا استعداد خوبی نیز در این رشته داشتم اما علاقه به هنر و موسیقی باعث تغییر جهت به رشته هنر شد که خانواده نه تنها  نخواستند نظرم را تغییر دهند بلکه با حمایت و اعتماد پشتوانه محکمی برای ادامه راه موفقیت در این عرصه را برایم فراهم کردند. نکته مهم دیگر که در بحث آسیب شناسی شما نیز بسیار مفید خواهد بود نگاه خانواده ها به رتبه و سرنوشت کنکوری دانش آموزان بیش از از خود دانش آموزان است به طوری که شاهد هستیم در بعضی از خانواده ها رتبه کنکوری  افراد از شخصیت و هویت آنها مهم تر و با ارزش تر جلوه می‌کند که ناگفته پیداست این نگاه چه پیامد و معایبی برای خانواده ها و دانش آموزان به بار خواهد آورد.

احمدی نژاد: به نظر من هم خانواده مهمترین عامل برای کاهش نگرانی داوطلبان کنکور به شمار می آید در حالی که شاهد هستیم بسیاری از خانواده ها خودشان بیش از فرزندانشان استرس و نگرانی در خصوص نتیجه کنکور دارد و به طور طبیعی این  نگرانی  به بچه‌ها نیز منتقل می شود. تجربه شخصی من این گونه بود که به دلیل آگاهی خانواده و به خصوص مادرم با کنکور و شرایط آن،  محیط آرام و بی دغدغه ای را برای درس خواندن فراهم کردند، از سوی دیگر خود من هم استرس و نگرانی بسیار کمی داشتم تا جایی که در بعضی از اوقات من به خانواده آرامش و اطمینان می دادم.  نکته مهم و قابل توجه دیگر در این ارتباط این است که من سال آخر به دلایلی مدرسه‌ام را تغییر داده ام و این در آن شرایط کاری پر ریسک و خطر پذیر به نظر می رسید اما اطمینان و اعتمادی که خانواده  به من داشتند باعث شد این تغییر و تعویض را  به خوبی و سلامت پشت سر بگذارم.

 

در  بخش سوم از این میزگرد آسیب شناسی در ارتباط با نقش امکانات آموزشی و مدارس غیرانتفاعی و سمپاد و همچنین راهکارهای علمی و عملی نخبگان کنکور ۹۸ در ارتباط با موفقیت در این آزمون، مورد بحث و تبادل نظر این افراد قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =