تسهیل سفر به عتبات عالیات با راه اندازی خط ریلی شلمچه- بصره

تهران- ایرنا- راه آهن جمهوری اسلامی ایران وعده داده است که عملیات اجرایی طرح مهم اتصال ریلی شلمچه به بصره در سال جاری آغاز خواهد شد؛ با این حال شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان سازنده این مسیر ریلی هنوز از تفاهم جدید با عراق که منجر به شروع عملیات اجرایی این مسیر باشد، رونمایی نکرده است.

تسهیل سفر به عتبات عالیات بخش مهمی از برنامه وزارت راه است که هرساله با اضافه شدن مسیرهای جدید جاده ای و ریلی و افزایش ظرفیت در بخش هوایی دنبال می شود.

افزایش حجم زائران اربعین هرساله تقاضای جدیدی برای جابجایی مسافران کربلا ایجاد می‌کند که پاسخ به این نیاز توسط حمل ونقل ریلی بخش مهمی از برنامه وزارت راه است.

راه آهن شلمچه- بصره قرار است بخشی از این نیاز را تامین کند و برای همین ایران و عراق مذاکرات خود را برای راه اندازی این مسیر ریلی از سال گذشته آغاز کردند که در سال جاری و با سفر مقاماتی از راه آهن عراق به ایران، جدی تر دنبال شد و به مرحه عقد قرارداد رسید.

مسئولیت احداث راه‌آهن شلمچه- بصره بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است که با مشارکت ۶۰ درصدی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ۴۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی در ۳۲ کیلومتر اجرا خواهد شد.

از خط ریلی ۳۲ کیلومتری شلمچه- بصره به عنوان یکی از گلوگاه‌هایی که می‌تواند تکمیل کننده راه ابریشم باشد یاد می شود؛ مسیری که نه تنها در صورت ساخت و بهره برداری از آن انتقال زائران اربعین از داخل ایران فراهم می شود بلکه برای انتقال زائران خارجی از کشورهای همسایه نیز شرایط فراهم می شود.

برای مثال هم اکنون به دلیل ساخته نشدن مسیر ریلی شلمچه-بصره، زائران پاکستانی که ایران را برای رسیدن به کربلا انتخاب می‌کنند مجبور هستند این بخش از مسیر را با وسیله نقلیه طی ‌کنند.

پاکستان که دومین کشور از نظر تعداد مسلمانان است، هرساله زائران زیادی را راهی کربلا می کند. پاکستانی ها از ایستگاه میرجاوه با قطار پاکستانی به زاهدان می‌آیند، از زاهدان با قطار ایرانی تا مرز ایران و عراق می‌روند و در مرز با استفاده از وسیله نقلیه مسیر ۳۲ کیلومتری ساخته نشده را تا ایستگاه بصره طی می کنند و نهایتا از بصره تا کربلا نیز از قطار استفاده می‌کنند.

عراقی ها طی ماههای گذشته تمایل بیشتری برای واگذاری ساخت این خط ریلی به ایرانی‌ها نشان داده‌اند.

بر اساس آخرین اطلاعاتی که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرده است، مهندسین مشاور ایرانی به منظور نقشه برداری و طراحی اولیه پروژه، از مسیر بازدید کرده اند و این پروژه در مرحله انتقال زمین از طرف عراقی برای آغاز عملیات اجرایی  قرار دارد.

بررسی موضوعاتی چون تحویل زمین اجرای پروژه، امکان تردد پرسنل اجرایی، انجام آزمایشات آزمایشگاهی، نقشه‌برداری و بررسی نحوه پاکسازی مسیر از مین‌های احتمالی بخشی از سرفصل های مذاکرات فعلی ایران و عراق قبل از شروع عملیات اجرایی این پروژه است.

از آنجایی که یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های راه آهن جابه‌جایی بار و اتصال مراکز بار به شبکه ریلی است، گفته می شود این مسیر ریلی می تواند تحولی در امر صادرات کشور با استفاده از حمل و نقل سبز ایجاد کند.

سالانه بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا از دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه به عراق صادر می شود و در صورت ساخته شدن مسیر ریلی شلمچه- بصره و اتصال ایران از خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه، علاوه بر اینکه امکان تردد مسافری فراهم می شود در جابجایی بار نیز می توانیم نقش عمده ای را در منطقه ایفا کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =